Mycorena pausar jättefabriken: ”Marknaden är inte redo”

Ebba Fröling, COO på Mycorena. Foto: Mycorena.

Kylan inom foodtech-investeringar drabbar även svampproducenten Mycorena. Nu kan Impact Loop berätta att bolagets stora uppskalningssatsning läggs på is. "Nu har vi nått en punkt där vi väljer att avsluta kapitlet", säger Mycorenas operativa chef Ebba Fröling.

Reporter

Det Göteborgsbaserade svampproteinbolaget Mycorena växte i rasande takt och skulle bygga en stor produktionsanläggning i Falkenberg för att skala upp till nästa nivå. Tanken var att förse etablerade aktörer inom livsmedelsindustrin med sina svampbaserade ingredienser.

Planerna initierades 2022, precis då foodtech-hajpen började falna. Efter misslyckade kapitalrundor har man nu valt att dra proppen ur fabriksprojektet.

Impact Loop når bolagets COO Ebba Fröling strax efter att beskedet offentliggjorts.

Kan du sammanfatta vad som har hänt?

”Vi har kämpat länge med att få in tillräckligt kapital, och har vridit och vänt på varje sten sedan 2022. Nu har vi nått en punkt där vi väljer att avsluta kapitlet. Det är tydligt att ingen aktör inom livsmedelssektorn vill ta risken med att bygga ny infrastruktur just nu.”

Ebba Fröling poängterar att bolaget dragit i bromsen generellt under det senaste året.

”Det har varit en tuff verklighet ett tag nu, så på sätt och vis är det skönt att äntligen kunna agera på det.”

Vad är planen nu?

”Vi kommer att resa något mindre kapital för att fortsätta fokusera på vår demoanläggning i Göteborg, som kan producera 500 ton per år från 2025. Vi ska säkerställa att vi får ut våra slutprodukter och bygger upp den efterfrågan.”

Vad innebär slutprodukter? Vill ni bli konsumentvarumärke?

”Nej, vi ska inte lägga pengar på att bygga varumärke, utan vi kommer i första hand att sälja till foodservice och private label där det finns en stor marknad för mycoprotein som alternativ till kött och soja. Vi ser framförallt att det blir mer spännande med hybridprodukter där man kan blanda med kött eller grönsaker för att sänka klimatavtrycket.”

Hur långt hade ni kommit med fabriken?

”Byggnaden är på plats med ett hyresavtal och tre bioreaktorer. Så nu hoppas vi förstås att någon annan ska kunna ta över och driva den vidare.”

Hur är stämningen på kontoret? Känns det tungt?

”Egentligen inte. Det har varit på gång länge, så alla våra anställda, kunder och leverantörer känner till situationen. Vi i teamet är taggade och tror fortfarande på vår produkt och teknik.”

Det blir lite som att ni börjar om. Men vad är planen framåt i övrigt?

”Först och främst att få ut produkterna på marknaden. Sen tror vi mycket på att långsiktigt skala med co-location tillsammans med andra aktörer inom livsmedelsindustrin. Då kan vi mata svampen med sidoströmmar från andra verksamheter i en cirkulär symbios. Det tror jag är vägen framåt just nu,” avslutar Ebba Fröling.

Läs mer om:
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.