STOR INTERVJU

Oatly-grundaren öppnar upp om sin nya satsning: "Vårt mål är global expansion"

Oatlys grundare Björn Öste. Foto: privat.

Björn Öste byggde tillsammans med sin bror upp Oatly till Sveriges mest omtalade impact-bolag. Sedan dess har han legat lågt i media.<br><br>Tills nu.<br><br>I en stor intervju med Impact Loop berättar havremjölks-grundaren om sin nya satsning – som redan omsätter 24 miljoner kronor.<br><br> Han öppnar också upp om sina impact-investeringar.<br><br>"Oatly var kul, men det här är ännu roligare", säger han till Impact Loops Christian von Essen.

Reporter

Björn är den mer affärssinnade av bröderna, medan Rickard är forskaren. Tillsammans byggde de upp havrebolaget Oatly till ett värde av som mest 10 miljarder dollar innan de sålde sina andelar och gick vidare. Björn Öste kapade det sista bandet när han lämnade styrelsen i december 2021.

”Det var precis innan den stora börsnedgången. Jag brukar säga att jag tar på mig skulden för det.”

Björn Öste är på gott humör när Impact Loop når honom under en tillfällig visit i Lund. Normalt är han sedan ett antal år tillbaka baserad i USA, men brödernas moderbolag Aventure rattas här från Skåne, liksom de tre dotterbolag som i dagsläget ryms i portföljen. Verksamheten har växt fram ur den forskning som under lång tid skett parallellt med Oatlys aggressiva expansion.

Fokuset är tydligt: livsmedel för viktminskning och metabolisk hälsa.

”Jag ser det som att vi bygger upp ett livsmedelsbaserat Novo Nordisk”, säger Björn Öste.

”Fast Rickard brukar inte gilla när jag säger det.”

Kopplingen är både logisk och kaxig. Danska Novo Nordisk drog jackpot när man häromåret kunde tillgängliggöra Ozempic, ett läkemedel för skyndsam viktminskning i kampen mot obesitas och diabetes typ 2. Tack vare detta är det nu ett av Europas högst värderade bolag någonsin.

Med detta sagt är Björn Öste inte särskilt imponerad av den läkemedelsbaserade folkhälsorevolutionen.

"De här medicinerna är extremt populära, men i sig ger de ingen långsiktig lösning på problemet − om man inte kompletterar med fysisk aktivitet och bättre kosthållning. Det är dyrt och ger ofta oönskade sidoeffekter. I USA ser man dessutom att fyra av tio användare hoppar av behandlingen efter ett år och går upp i vikt igen."

Mättande bubbelvatten

Lösningen enligt Björn Öste är alltså att utveckla livsmedel som agerar på liknande sätt, fast utan bieffekter. Brödernas ena bolag Berry Lab AB forskar på hälsopotentialen i bär från de nordiska skogarna, medan Glucanova AB driver utvecklingen av spannmål. Det tredje benet är konsumentvarumärket Good Idea under bolagsnamnet DoubleGood AB.

Produkten? Den här gången är det smaksatt bubbelvatten som ska revolutionera och utmana, framförallt på den amerikanska marknaden.

"Vi tar fram livsmedel som är kliniskt bevisade. Den här drycken både mättar och sänker blodsockret efter en måltid med 25 procent, vilket gör att du inte känner dig lika trött efter lunchen. Vi börjar nu få in data från diabetiker och överviktiga som fått dramatiskt förbättrad hälsa bara genom att komplettera sin kost med Good Idea."

Eftersom produkten gärna ska inmundigas till varje måltid har Good Idea lyckats med konststycket att omsätta närmare 24 miljoner kronor under förra året – i princip uteslutande genom onlineförsäljning och prenumerationer.

Enligt Björn Öste är man perfekt i samklang med flera stora megatrender, där ovan nämnda läkemedel är en viktig parameter.

"Vi ser också tydligt att kunskapen om glykos verkligen börjar explodera. Allt fler privatpersoner köper egna blodsockermätare för att hålla koll, samtidigt som influencers som Glycose Goddess utbildar allmänheten och sätter skräck i livsmedelsindustrin."

I Sverige säljs produkterna online, men det är i USA som den riktigt stora potentialen finns. Sedan hösten 2022 har man byggt upp en organisation på 9 personer i landet. 

"Vårt mål är global expansion. Vi ska på allvar etablera ’food as medicine’ som kategori. Vi jobbar nu med kliniker i både Europa och USA för att se om vi kan vara en del av deras behandlingar. Och med amerikanska Medicare och Medicaid kan det bli så att staten subventionerar livsmedel som preventiv hälsoåtgärd. I så fall skulle det kunna omfatta 24 miljoner amerikaner.”

Vårt mål är global expansion. Vi ska på allvar etablera ’food as medicine’ som kategori

Resan börjar om

Det är tydligt att Björn Öste brinner för kampen mot ett globalt problem, samtidigt som han ser en gigantisk marknad breda ut sig. Påminner det möjligen lite om en tidigare bolagsresa?

"Så är det nog", medger han.

"Precis som när vi startade Oatly handlar det om att verkligen ge sig hän åt en livsstil, en passion.”

Björn Öste vill inte kommentera exakt hur mycket pengar bröderna fick loss från Oatly, men det är ingen hemlighet att de har frihet att bestämma själva över sin tillvaro.

”Jag hade säkert kunnat ägna mig åt att segla resten av livet. Men jag behöver en stor fråga att ägna mig åt.”

Han summerar:

”Oatly var roligt. Men det här är roligt på riktigt.” 

Oatly är en av svensk historias största impact-framgångar. Foto: TT.

Björn Öste öppnar upp som sina investeringar:

Björn Öste engagerar sig även i andra foodtechbolag som på olika sätt vill förändra matsystemet. För Impact Loop öppnar han upp om vilka de är – och vad han ser i dem.

1. Blue Red Gold (investerare och styrelseledamot)

Producent av saffran, med robotiserad inomhusodling i Sörmland.

"Otroligt intressant bolag som äntligen bidrar med leveranssäkerhet för en råvara som annars lider av en väldigt osäker leveranskedja. De lyckas samtidigt uppfylla de krav på renhet och kvalitet som efterfrågas av såväl livsmedelsindustri som hälsokostproducenter."

2. OlsAro (investerare genom Aventure. Rickard Öste sitter i styrelsen)

Forskningsbaserad växtförädling.

"Professor Olof Olsson var först med att publicera havrets genom, och nu med OlsAro har teamet tagit fram en salttolerant vetesort. Den här typen av växtförädling kan normalt ta upp till 15 år." 

Elén Faxö, vd för OlsAro. Foto: pressbild.

3. Oshi (rådgivare till ledningen)

Kalifornien-baserat bolag som producerar växtbaserad lax av sojaprotein.

"Jag är egentligen inte ett superfan av köttimitationer, men det bolaget är så spännande att jag var tvungen att tacka ja. Det finns skitroliga positioneringsutmaningar som påminner en hel del om min resa med Oatly."

4. Vertical Harvest (investerare och styrelseledamot)

Amerikansk vertikalodlare med social hållbarhet som trumfkort.

”Grundaren är arkitekt och stadsplanerare från början, och hon såg hur det fanns urbana ytor som var helt outnyttjade. Bolagets affärsidé är att bidra till det lokala matsystemet med inomhusodlingar, samtidigt som man gör platsen mer attraktiv – och så anställer de människor med funktionsvariationer som inte sällan står utanför arbetsmarknaden.”

5. Cirkulär (investerare genom Aventure. Rickard Öste sitter i styrelsen)

Svampprotein från pappersmassaproduktionens restströmmar. Grundat av Björn Östes brorson Eric Öste.

"Just nu säljer de mycket svampbaserat foder till fiskenäringen. Det är en bransch som desperat letar efter andra lösningar än att köpa fiskmjöl baserat på bifångst, vilket är en katastrof för haven. Cirkulär kommer att bli Sveriges nästa enhörning i livsmedelsbranschen."

Eric Öste, grundare och vd för Cirkulär. Foto: press
Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.