Einride kräver krafttag i heta debatten: "Dags att förbjuda fossila bränslen"
Fasat ut eller fasa ned fossila bränslen? Det är en av de mest omdebatterade frågorna på rekordstora klimattoppmötet i oljeemiraten Dubai. För svenska ellastbilarna Einride, som är på plats på COP28, kan beslutet påverka bolagets framtid.
Det är inte bara politiker, forskare och lobbyister på plats på COP28 i Förenade Arabemiraten. Även många representanter från näringslivet medverkar.
Mobilitetsbolaget Einride är med i delegationen som åkt ner med Business Sweden för att sätta upp en svensk paviljong. Man är på klimattoppmötet för att träffa andra bolag och medverka i paneler – men också för att försöka göra skillnad.
“Vi är i grunden positiva till att det går att genomföra en omställning. Men vi brukar tillhöra den otåliga skaran på den här typen av möten. Och det kan vara bra att vara lite otålig för att det ska ge effekt. Nu ser vi till exempel att EU börjat säga det vi och många andra förespråkat i flera år, nämligen att det är dags att förbjuda fossila bränslen och användning av fossila produkter”, säger Pia Berglund, ansvarig för regulatoriska frågor på Einride.
Vill ha mer rättvisa förhållanden
Just tempot och konkreta åtgärder kring utfasningen av fossila bränslen är något som förhandlas under FN-toppmötet. Där driver EU-länderna på och om man fick till något på området skulle det kunna ge en skjuts till bolag inom elektrifiering.
“Det skulle innebära jättemycket bättre förutsättningar för oss. Det finns inte rättvisa villkor globalt just nu upplever vi. Man subventionerar fortfarande mycket fossilt på flera olika håll. Därför är det viktigt att regeringar fattar den här typen av beslut”, säger Pia Berglund.
Ett utfasningsavtal skulle också innebära att flera olika marknader öppnar upp sig snabbare än tänkt, fler potentiella kunder och mer investeringar.
“I vårt fall blir businesscaset bättre. Man får större anledning att vilja gå över till elektriskt”, säger Pia Berglund.
Att de här förhandlingarna pågår i en stor oljeexportör som Förenade Arabemiraten och att Sultan Al Jaber, vd för det statligt ägda oljebolaget Adnoc, är den som leder de internationella förhandlingarna på klimattoppmötet har uppmärksammats i media.
Nyligen rapporterade New York Times att Sultan Al Jaber har en hemlig strategi för att främja olja och gas när han förhandlar med vissa länder.
Hur känns det för er som el-mobilitetsaktör att mötet hålls i ett oljeemirat?
“Det är ett FN-möte som roterar runt i världen och vi deltar under de premisserna. Vår åsikt är att de som inte börjat ställa om har störst behov av hjälp. Det är en sak att elektrifiera Sverige men utmaningen är störst där det inte börjat röra på sig än. Därför är det ännu viktigare att vi bidrar med insikter om att det är görbart i andra länder.”
"Inte enbart ett fraktmobilitetsbolag"
Det här är det tredje COP-mötet som Einride medverkar i. Frågor om energi och fossila bränslen är ständigt återkommande men det är inte det enda området som är relevant för bolaget.
Förutom sina självkörande el-lastbilar erbjuder bolaget även en plattform som möjliggör för kunder att få en översikt över sina leveranser och miljöpåverkan kopplade till dem. Därför hoppas man på globala framsteg för den typen av klimatredovisning som EU klubbat igenom.
“Inom ramen för det som förhandlas är en stor fråga huruvida länder och företag ska transparent redovisa sina utsläpp. Där anser vi och flera bolag i den svenska delegationen att data har en stor roll att spela. Man måste ge företag möjligheterna att se sin påverkan och att det går att lösa. Så på det här mötet är vi även en aktör inom digitalisering och inte enbart ett fraktmobilitetsbolag.”
På COP28 kommer Einride bland annat att medverka i panelsamtal om finansiering av omställning inom den vägburna fraktindustrin samt hur man får ihop en helt fossilfri värdekedja med även andra fraktalternativ.
“Jag skulle säga att vi är på plats främst för att vara en tankeledare och inspirera kring hur man kan genomföra omställningen”, säger Pia Berglund och lägger till:
“Man genomför en översyn i år och det ser inte ut att räcka med nuvarande åtaganden för att kunna nå 1,5-gradersmålet. Takten behöver höjas speciellt inom de sektorer som ligger efter. Just vad gäller tunga transporter finns lösningarna redan på plats. Där är det bara att elektrifiera och köra på.”
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups