Byt till Impact Loop Europe
x

Nobelprofilen investerar i Perspetivo: "Tilltalar både hjärta och hjärna"

Perspetivos vd och medgrundare Suzan Hourieh Lindberg, med Laura Sprechmann, investerare. Foto: Christian von Essen

SaaS-bolaget Perspetivo växlar upp arbetet med representativa undersökningar genom en kapitalinjektion från Laura Sprechmann, tidigare vd för Nobel Prize Outreach. Nu är målet att växa internationellt.

Reporter

Det har gått ett år sedan Perspetivos vd och medgrundare Suzan Hourieh Lindberg berättade för Impact Loop om planerna på att expandera sina representativa marknadsundersökningar till de andra nordiska länderna i symbios med sina befintliga kunder. En kapitalrunda skulle initieras för att kunna växa vidare ut i Europa.

Trots att den rundan inte är helt stängd, står det nu klart att en stor del av kapitalbehovet har säkrats av en enda privat investerare: Laura Sprechmann. Hon har en lång bakgrund inom media och kommunikation, senast från rollen som vd för Nobel Prize Outreach, Nobelprisets globala marknadsavdelning. I dag sitter hon i styrelsen för Allbright i Tyskland och är engagerad i Beredskapslyftet med barnsjukhuset Nadija i Ukraina.

"Det var viktiga år med Nobelpriset då jag fick jobba med frågor som rör fred, forskning, vetenskap och ekonomi”, berättar hon när Impact Loop träffar henne och Suzan Hourieh Lindberg på Elements, Perspetivos nya adress i Stockholm.

Laura Sprechmann växte upp med två föräldrar som båda var forskare – pappa från Tyskland och mamma från Spanien och Uruguay.

"Pappa var paleontolog, och jag följde tidigt med honom och letade fossiler. Hans arbete var väldigt evidensbaserat. Jag lärde mig tidigt att uppskatta det vetenskapliga sättet att försöka förstå världen, genom att ständigt undersöka, ompröva och lära sig."

Nykter syn på verkligheten

Det må låta som ett sidospår, men hon styr skickligt den röda tråden mot Perspetivos arbete med representativ och inkluderande marknadsanalys.

"Mina föräldrar var väldigt intresserade av evolutionen, vilket verkligen bevisar att alla är olika även om vi kommer från samma ursprung. Jag gillar Perspetivos sätt att närma sig världen. Det handlar om en nyfiken, ärlig och nykter syn på verkligheten, utan önsketänkande."

Suzan Hourieh Lindberg är stolt och glad över att få Laura Sprechmann med på tåget.

"Den här investeringen innebär att vi får tillgång Lauras globala kompetens och nätverk inom bland annat den akademiska världen, samtidigt som hon verkligen förstår och uppskattar vårt faktabaserade arbetssätt. Investeringen innebär att vi nu kan ta steget och skala upp vår plattform globalt."

Vilka länder tittar ni på först?

"Många länder i Europa jobbar fortfarande ganska analogt med undersökningar, vilket gör att man missar många grupper i samhället. Tyskland är definitivt en intressant marknad, liksom Storbritannien. Men självklart är även Asien och Afrika superspännande regioner i framtiden."

Kommer ni etablera kontor på nya marknader?

"Till en början växer vi digitalt från Stockholm med plattformen på olika språk. Vi har vissa kunder som redan har närvaro på flera marknader – och andra som planerar att växa. Det finns stora fördelar med att ha samma undersökningspartner på olika platser för att säkerställa tillvägagångssätt och jämförbarhet."

Vad är den långsiktiga målsättningen?

"Att vi blir den aktör man vänder sig till globalt om man vill ha riktigt tillförlitliga undersökningar och en partner som alltid ligger längst fram i utvecklingen. Vi vill sätta en ny standard – dels kan vi säkerställa riktig representation; dels kan vi genomföra undersökningar på tre dagar istället för tre månader eftersom vi jobbar digitalt."

Investering med hjärta och hjärna

Hur stor investeringen är på vill parterna inte berätta. Men för Laura Sprechmann ligger investeringen väl i linje med hennes eget samhällsengagemang.

"Det har alltid styrt mina val i livet. Att kunna kombinera affärsverksamhet med samhällsnytta är det bästa av två världar, vilket tilltalar både hjärta och hjärna. Jag ser absolut detta som en affärs- och impactinvestering.”

Men varför är marknadsanalys impact? Suzan Hourieh Lindberg har svaret nära till hands.

”Vi jobbar med en kombination av social och finansiell hållbarhet. Bra affärsmässiga beslutsunderlag kräver att alla röster kommer fram. Om du som beslutsfattare vill få en hint om framtiden behöver du förstå samtiden − och för det krävs det data som speglar den demografi du önskar veta mer om. Det bör vara självklart att förvänta sig som beställare. Men så är det inte idag."

Hon poängterar att faktaresistens är en stor utmaning, inte bara i USA.

”Vi jobbar för att se till att det finns bra fakta på bordet.”

Laura Sprechmann inflikar:

”Det handlar om att stärka demokratin. Ordet ”rösta” på svenska är egentligen ganska fint. Och dessa röster bör beslutsfattare få tillgång till för att kunna fatta smarta beslut för alla."

”Precis”, nickar Suzan Hourieh Lindberg.

”Man pratar gärna om grupper som ’saknar en röst’. Det håller jag inte med om. Alla har en röst. Det handlar bara om att bemöda sig om att lyssna på vad de har att säga. Allt annat är en förlust för din affär, din organisation och för samhället i stort.”

Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: