Planethon värvar tidigare börs-vd:n: "Hoppas kunna bidra till förflyttningen"
Ingrid Höög kliver in som försäljningschef på omställningsbolaget Planethon. I bagaget har hon erfarenheter från såväl it-bubbla som börsbolag.
Planethon har under de senaste åren tagit en position som vad de kallar en "transformativ och framtidsfokuserad konsultpartner till det svenska näringslivet". Målet är att på ett grundligt och samtidigt lekfullt sätt bidra till att fler bolag arbetar planetpositivt.
Det handlar alltså inte bara om att verka innanför de planetära gränserna, utan att kunna bidra till att utveckla värdeskapande, regenerativa affärsmodeller inom dessa gränser.
Ingrid Höög har en lång och gedigen bakgrund med erfarenhet av att sälja komplexa tjänster. Från hotellbranschen under 90-talskrisen, till järnvägstransporter mellan Sverige och Italien: det hajpade konsultbolaget Framfab under dotcom-eran och egen verksamhet som förvärvades av digitala byrån Creuna.
De senaste 16 åren har hon spenderat inom Wise-familjen, bland annat som vd för Wise Professionals och börsnoterade HR-jätten Wise Group. Nu kliver hon in som försäljningschef på Planethon i minst ett år.
”Mitt uppdrag blir att ta in nya affärer, utveckla relationer och hitta spännande kunder. Jag kommer även att se över vilka målgrupper vi ska fokusera mer på framöver", säger hon till Impact Loop.
Hur ser du på Planethons uppdrag – är det en svår tjänst att sälja?
”Planethon var väldigt tidiga in i omställningen av näringslivet och att jobba med utgångspunkt i de planetära gränserna. Då behöver man vara rätt bred i anslaget till en början. De har jobbat med frontrunners och bygger sitt erbjudande med fokus på strategisk framsyn, forskning och hantering av komplexitet. Så det är relativt avancerat. Men när jag tittar på de kunder vi har så ser jag vissa mönster som jag tycker pekar på en tydlig behovsbild av att utveckla kompetenser att leda 'från framtiden'. Min egen erfarenhet som beställare är också en tillgång."
Du har också lång erfarenhet av att sälja knepiga saker?
”Framförallt har jag ofta jobbat i brytpunkten mot nya branscher, så jag ser en röd tråd med det jag gjort tidigare. Inom hållbarhet ligger mycket fokus på mätningar och compliance just nu, men det måste också finnas en idé om hur bolag ska ställa om för att nå sina större visioner. 'Kvartalskapitalismen' riskerar att krocka med de långa perspektiven, så man måste förstå helheten och kunna jobba kort- och långsiktigt på samma gång."
Samtidigt borde Planethons erbjudande kunna kompletteras med en mer datadriven aktör – så att kunden även får hjälp med att agera på det som mäts?
"Vi tittar på att utveckla samarbeten med andra som arbetar från ett mer regulatoriskt perspektiv såsom inrapportering och mätning av hållbarhetsdata. Redan i dag är en av Planethons styrkor att kunna göra analys på denna typ av kunddata kombinerat med vetenskapligt grundad data från forskning och omvärld. Därefter omvandlar vi detta till strategi som stöd för riktning och aktiviteter."
Precis som under it-boomens första, trevande digitaliseringsvåg handlar det mycket om att utveckla begreppsapparaten och höja kunskapen på marknaden, menar Ingrid Höög.
"Hur kan vår kompetens och forskningsnära bakgrund hjälpa till med omställningen av våra kunders affär? Vad behöver vi kunna – och vad behöver vi sluta göra? Vi står verkligen inför en ny fas i näringslivet, och genom min bakgrund och erfarenhet hoppas jag kunna bidra till förflyttningen. Det är många som behöver göra den nu."
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups