Byt till Impact Loop Europe
x

Regeringens nya matstrategi får hård kritik från foodtech-profiler

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, Line Gordon, forskare och Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech. Foto: TT/pressbilder.

Regeringens uppdaterade Livsmedelsstrategi 2.0, med ambitioner att öka svensk produktion och export, möter hård kritik från foodtech-experter som menar att satsningen helt missar innovation och hållbarhet.<br><br> "Jag hatar att säga det, men som nation framstår Sverige i mycket dålig dager med denna 'strategi'", skriver Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech.

Redaktör och reporter

Frågan om livsmedelsförsörjning och resiliens har blivit hetare än någonsin. Coronapandemin, krig i Europa och klimatförändringar har satt ljuset på sårbarheten i våra matförsörjningssystem.

När den svenska regeringen i fredags presenterade sin uppdaterade strategi för ökad svensk livsmedelsproduktion, Livsmedelsstrategi 2.0, var inriktningen densamma som för många andra länder: den inhemska produktionen ska öka.

Regeringens strategi har tre fokusområden: ökad robusthet i livsmedelskedjan, exportfrämjande insatser samt svensk kvalitet och gastronomi.

Den innehåller flera konkreta satsningar som är intressanta för impact-bolag – till exempel investeringsstödet "kväveklivet" på 100 miljoner kronor årligen under tre år och förstärkta forsknings- och innovationsanslag. Den totala budgeten för att genomföra den strategiska planen ökar med 746 miljoner kronor.

Men trots omfattande finansiering möter strategin hård kritik från branschexperter som menar att satsningen missar målet.

[split-article-here]

"Jag hatar att säga det, men som nation framstår Sverige i mycket dålig dager med denna 'strategi'", skriver Johan Jörgensen, grundare och partner på tankesmedjan Sweden Foodtech, i ett inlägg på LinkedIn.

Johan Jörgensen, som deltog när Livsmedelsstrategin 2.0 presenterades av bland andra klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) i fredags, är besviken över innehållet.

"Tyvärr noll positiva överraskningar. Innovation nämns inte, bara ett behov av mer produktion, en ny studie om hur regler kan förenklas för köttproduktion och att vi behöver exportera mer mat", fortsätter Johan Jörgensen och pekar på att självförsörjningsgraden i Sverige bara ligger runt 50 procent.

Enligt honom saknas helt perspektiv på hur mat kan användas som strategiskt verktyg för att uppnå bättre hälsa, förbättra skolresultat eller klimatet. Han ser strategin som ensidigt produktionsfokuserad och skapad endast utifrån de nuvarande aktörernas perspektiv.

Särskilt kritisk är Johan Jörgensen till regeringens exportambitioner.

"Det är detta regeringen vill exportera till världen; inte nya, innovativa lösningar på vår tids största problem där styrkorna i Sveriges övriga industrier kunde göra verklig skillnad när de kombineras intelligent med mat", skriver Johan Jörgensen.

"Ska exportera Kalles kaviar"

Line Gordon, professor i hållbarhetsvetenskap med fokus på hållbara livsmedelssystem vid Stockholm Resilience Centre, är lika kritisk i sitt LinkedIn-inlägg.

"I en tid när det globala livsmedelssystemets samhällskostnader uppgår till 15 biljoner amerikanska dollar väljer Sverige att satsa på en livsmedelsindustri som ska exportera Kalles kaviar, svenska köttbullar och Ahlgrens bilar", skriver Line Gordon med hänvisning till ett uttalande från bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa.

Line Gordon refererar till ministerns presentation där han framför att ökad svensk produktion ska bidra till global klimatnytta.

"Vem behöver humorprogram på TV en fredagskväll när man kan titta på presentationen av Sveriges nya livsmedelsstrategi? Tyvärr fastnade skrattet i halsen", skriver Line Gordon.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: