Rensade fisk för att hålla bolaget vid liv – nu köper Liseberg hans cirkulära kläder

Lisebergskaninen och Emil Pettersen. Foto: Press/Privat

Kläder som görs av sopor. Reparells koncept vann en upphandling med nöjesparken Liseberg trots att man låg högre i pris än konkurrenterna. Men klädproduktionen är än så länge bara en intäktskälla tills man är i gång med sin riktiga huvudverksamhet – att tillverka tyg till modejättarna.

Reporter

När Lisebergs nya vattenattraktion Oceana slår upp dörrarna nästa år kommer de anställdas kläder att vara gjorda på material som delvis fiskats upp från haven – och då pratar vi inte om fisk.

Bolaget specialiserar sig på att återvinna plast, från bland annat havsavfall, och göra om dem till nya polyestertyger som man kan göra kläder med.

“Liseberg är ett föredöme med sitt sätt att tänka. Eftersom de är en offentlig aktör måste de ha en öppen upphandlingsprocess. Och vad de gjorde, som många andra aktörer inte gör, var att skriva in krav på hållbarhet”, säger grundaren och ägaren Emil Pettersen.

"Fint benchmark"

Kraven möjliggjorde för Reparell att kunna få höga poäng trots att de låg högre i pris jämfört med konkurrenterna.

“Rätt kul att ett företag med en miljon i omsättning att kunna få en så stor beställning och vara en leverantör till en så stor kund. Det här kommer att vara ett fint benchmark för oss. Sedan har vi nu en relation där vi kan undersöka vad mer vi kan göra till dem”, säger Emil Pettersen.

Clara Nilsson, projektledare på Liseberg, bekräftar att samarbetet kan utvecklas framöver.

“Liseberg strävar efter att vara världens mest hållbara nöjesdestination och på den resan är det viktigt att kroka arm med bra och duktiga leverantörer som delar våra ambitioner. Nu har vi slutit ett avtal med Reparell och det finns en nyfikenhet och förväntan på det samarbetet framgent”, säger hon.

Clara Nilsson på Liseberg. Foto: Press

Emil Pettersen uppger att en faktor som möjliggjorde för bolaget att stå ut i upphandlingsförfarandet var synen på att ta hand om produkterna genom hela deras livslängd.

Förutom att göra kläder på återvunnet material erbjuder också Reparell möjligheter till reparationer och att man tar tillbaka kläderna för återvinning eller återanvändning när de är uttjänta.

“Ska man med rak rygg diskutera hållbarhet i textilbranschen räcker det inte med att ha återvunna material i produkterna. Vi reparerar och om det inte går har vi kontakt med fabriker som kan sy om kläderna till annat eller riva dem och använda dem som stoppning i möbler. En viktig faktor är också att vi inte kommer att sy upp alla plagg de beställer nu. Utan vi kommer att sy upp dem när de behöver dem utan någon överproduktion”, säger Emil Pettersen.

Clara Nilsson uppger att även designen på kläderna varit en viktig aspekt.

“Liseberg valde Reparell som leverantör utifrån en rad olika faktorer. Bland annat tolkade de vårt framtagna koncept och våra skissunderlag på ett bra och kreativt sätt, både vad gäller tyger och mönster men även design. De mötte även våra högt uppställda krav på hållbarhet som vi satt upp inför upphandlingen av personalkläder", säger hon.  

Ordervärdet ligger på 1,6 miljoner kronor för leveranserna under 2024. Men avtalet kommer att sträcka sig över fem år. 

Rensade fisk för att överleva

Vid sidan av avtalet med Liseberg uppger bolaget att man har runt 30 kunder i Europa varav de flesta är återkommande. Man har även flera utvecklingsprojekt med fler bolag, bland annat Ragnsells. Det är en helt annan situation än under pandemin då bolaget hade det tufft.

“Vi hade två år med covid då vi behövde överleva. Jag var själv i Norge och rensade fisk i två omgångar för att få in pengar. Det är först nu vi ser att affären funkar och vi har lyckats få ihop ett gäng fina kunder”, säger Emil Pettersen.

Men trots framgångarna med klädförsäljningen uppger Emil Pettersen att det för närvarande är en sidosyssla för bolaget. Det är ett sätt att testa marknaden och få en del intäkter tills man kommit längre med sitt koncept att utveckla ett nytt garn framtaget med en betydligt högre andel återvunnet plast än vad som finns på marknaden i dag. Med garnet kan man sedan göra flera olika tyger.

“Reparell är egentligen en testbädd för att göra kläder på återvunna bildäck och plast från haven. Men vi har börjat med att ta fram ett eget garn som innehåller mer skräp än det som finns på marknaden i dag. Det är vad vi egentligen sysslar med. Om skräpproblemen i haven ska lösas måste de göras kommersiellt. Sedan har vi klädförsäljningen för att testa de här tygerna”, säger Emil Pettersen.

Reparell kommer att nästa år inleda ett projekt tillsammans med RISE på området.

“Det tyg som har mest havsavfall i sig har 10 procent. Jag vill att vi ska nå minst 50 procent inom tre år och att det ska kunna produceras överallt i världen. De stora modeaktörerna kan nog vara intresserade av ett sånt tyg eftersom vi kan sätta upp produktion nära textilfabrikerna.”

Läs mer om:
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.