Så bygger Susanna Campbell impact-bolag som skalar – processen, teamet och hemliga ingrediensen
Från Northvolt till Syre – Susanna Campbell har ett finger med i spelet i några av Sveriges mest välkända impact-bolag.<br><br> Dessutom har hon spelat en avgörande roll i att bygga upp den så kallade "Vargas-metoden".<br><br> I en exklusiv intervju med Impact Loops Camilla Bergman berättar styrelseproffset och entreprenören om:<br><br> → Hur hon tar sig an bolagen, med Syre som exempel<br> → Vanliga misstaget entreprenörer som rekryterar gör<br> → Hemliga ingrediensen som skapar bästa teamet
Northvolt får grönt lån på över 50 miljarder. H2 Green Steel tar in 18 miljarder för grönt stål. Så ska H&M och Vargas-backade Syre revolutionera polyester.
Artiklarna har under första kvartalet duggat tätt om bolagen som på ett eller annat sätt är sprungna ur Vargas. Det är ingen överdrift att säga att riskkapitalbolaget som grundats av finansmännen Harald Mix och Carl-Erik Lagercrantz just nu är på allas läppar.
Men vad alla kanske inte har koll på är att det finns en person som i allra högsta grad spelar en stor roll i att bygga upp Vargas-företagen.
Susanna Campbell, tidigare vd för börsnoterade investmentbolaget Ratos, har ett finger med i spelet i nästan allihop. Dels som rådgivare, dels i styrelsen i bolag som H2 Green Steel, Northvolt och nystartade polyesteråtervinnaren Syre, som hon även varit med och grundat. Lägg därtill styrelseuppdrag i bland annat Kinnevik och e-handelsbolagen N-O-D och Estrid (se faktaruta längst ner för de olika bolagen).
"I grund och botten är jag min egen. Sen jobbar jag väldigt mycket med Vargas men jag ser mig i allra högsta grad som oberoende", säger hon över skärmen, där hon sitter vid köksbordet hemma i ett snyggt inrett kök.
Vi tog en kaffe och jag blev såld på idén på tre minuter. Sen har det bara rullat på
Samarbetet med Vargas började för sju år sedan. Peter Carlsson, som grundat Northvolt tillsammans med Vargas, värvade Susanna Campbell till sitt första advisory board.
"Vi tog en kaffe och jag blev såld på idén på tre minuter. Sen har det bara rullat på. Jag tror att vi var sju personer på bolaget när jag träffade Peter den där gången – idag är det runt 6 000", säger hon.
Det var också där hon lärde känna Vargas grundare Carl-Erik "Calle" Lagercrantz. Harald Mix kände hon sedan tidigare då de båda jobbat länge inom private equity.
Passionen för bolagen de nu driver ihop på ett eller annat sätt märks:
"Det är otroligt kul att jobba med projekt, bolag och människor som tar sig an de största problemen som behöver lösas, och som är möjlighetsfokuserade och orädda."
"Susanna Campbell-metoden"
Vad gör då Susanna Campbell när hon kliver in i bolagen hon jobbar med?
"Jag har hållit på i ganska många år, jag är ju inte purung längre, så jag tror att jag kan bidra med en bredd. Då hinner man se många olika bolag och göra både många misstag och många bra saker", svarar hon.
Fokus blir ändå ofta människorna – att hitta personer med olika kompetenser och sätta ihop team som kan leverera. På nämnda Syre (som för övrigt uttalas "Sajri" med amerikansk accent) rekryterade hon till exempel en rad personer under stort hemlighetsmakeri, bland annat vd Dennis Nobelius från Polestar efter ett tips från Peter Carlsson.
"Det går så fort i de här bolagen så det går inte att tillsätta en ledningsgrupp och tro att det fungerar fem år senare. Det är otroligt iterativt, att se till att vi har precis rätt människor på rätt plats just nu", säger hon och tillägger:
"Vilket man aldrig lyckas med ändå, men man kan ju ha ambitionen!"
Vilka personer ska man leta efter som impact-entreprenör som vill skala upp?
"Det är lite olika sammansättning beroende på vilken fas du är i. I fallet Syre så var jag ganska säker på att vi inte skulle ta någon från textilbranschen. I början tror jag att mycket handlar om att hitta en personlighet som är modig och lösningsorienterad men samtidigt med en erfarenhet som gör att man inte behöver göra om alla misstag från dag ett. Där tycker jag att Dennis (Nobelius, Syres vd) är en optimal kandidat."
Ingen kan slå Harald på fingrarna i att göra olika beräkningar
Blanda erfarenhet med nytänkare
En vanlig fälla många gör är att inte våga rekrytera seniora personer, menar hon. Men allt eftersom behöver man också blanda upp med nytt blod.
"I Northvolts fall så har vi rekryterat många erfarna människor inom batteriproduktion. Här vill man gärna ha personer som har gjort det förr. Men sen vill ju alla de här bolagen göra saker lite snabbare och bättre än någon annan, och då måste man blanda in nytänkarna. Där i korsningen tycker jag att det händer väldigt mycket."
Om Susanna Campbell står för människorna och att bygga rätt team står Carl-Erik Lagercrantz för visioner och att se samband och möjligheter, menar hon.
"Sen är jag ganska bra på att räkna men ingen kan slå Harald på fingrarna i att göra olika beräkningar på kapitalavkastningar och marginaler", säger hon som svar på frågan hur Vargas-trion kompletterar varandra.
Mötet med Helena Helmersson
Resan med just Syre, som lanserades i mars, började redan för över två år sedan. Hösten 2021 åt Susanna Campbell lunch med Björn Magnusson, Karl-Johan Perssons rådgivare, och Adam Karlsson, CFO på H&M-gruppen. Samtalet kom in på utmaningar inom textilbranschen.
"Vi satt där och brainstormade lite och jag kände att den här typen av riskuppdrag kan inte H&M dra igång själva, på sin egen balansräkning."
Det ledde till ett möte en vecka senare med Carl-Johan Persson och H&Ms dåvarande vd Helena Helmersson. De kom fram till att de skulle titta på om det fanns ett case för dem att jobba ihop med.
"Vi ville ge oss på det största problemet och tittar man på utsläppskartan så är det uppenbart att polyester är det man ska gå på. Det står för mer än 50 procent av alla textilfibrer globalt och växer, så den tar marknadsandelar i kombination med att den görs i huvudsak med olja", säger Susanna Campbell.
Efter en lång period av efterforskningar och möten med bolag som jobbar med tekniker för polyester-återvinning var idén till Syre född (läs mer om hur processen ser ut i vår intervju med Dennis Nobelius här).
Slängde igen dörren
Grundtanken i Vargas-bolagen är att jobba med så kallad "vertikal integration", det vill säga att äga hela värdekedjan. Många branscher, som till exempel batterier, är fragmenterade med olika bolag som tar hand om olika delar av kedjan. Genom att hämta hem alla led, eller jobba nära partners, blir processen kostnadseffektiv och man kan göra saker på nya sätt.
Det låter enkelt – men kräver förstås både stora mängder kapital och att få till alla stegen.
"I fallet Syre var det nästan veckoform om jag trodde att det skulle bli något eller inte. Vi var ner i några kaninhål. Det är alltid svårt när man letar teknikbolag där det är många saker som ska stämma. Det ska vara skalbar teknologi som håller både opex och capex."
Sommaren 2022 trodde de att de hittat rätt teknik för ett av Syres produktionssteg.
"Vi hade förhandlingar med ett bolag som vi hade hoppats på att få köpa, men de smällde igen dörren i ansiktet på oss. Då kände jag att ‘det här kommer inte att bli något’."
Efter en sommarpaus tog de nya tag, vilket resulterade i att man köpte ett forskningsbolag i USA, la till sina steg för att äga hela kedjan – och säkrade kapital och så kallade offtake-avtal. I Syres fall lovade H&M framtida ordrar för cirka 6,5 miljarder kronor.
Samtidigt är varje case unikt. Vi kanske kan använda 80 procent av det vi vet sedan tidigare
Sälja skinnet innan man skjutit björnen
Just offtake-avtal är en annan, viktig komponent i Vargas-metoden, som kan sammanfattas lite som "sälj skinnet innan du skjutit björnen".
"Det här är också något vi har lärt oss längs vägen. Idag vet vi ungefär hur ett offtake-avtal måste se ut för att det ska vara värt något ur bankernas synvinkel, vilket är viktigt för att kunna få både investeringar och lån", säger Susanna Campbell och fortsätter:
"Om något ska bli riktigt stort behöver du ha tillgång till kapital, och har du då en modell där du vet ungefär hur du ska göra saker behöver du inte börja på steg ett varje gång."
Hur ser ett sådant offtake-avtal ut?
“Jag kan inte gå in på det i detalj men det handlar om att få fram ett avtal som är ‘bankable'. Där tror jag att man kan prata tidigt med bankerna, och fråga dem vad som krävs för att avtalet ska kunna användas till finansiering. Den dialogen ser vi alltid till att ha. Samtidigt är varje case unikt. Vi kanske kan använda 80 procent av det vi vet sedan tidigare.”
Erfarenhet alltså, blandat med nytänk, mod och passion. Kanske är det just det som är "Susanna Campbell"-metoden? Hittills verkar den i alla fall leda till extremt mycket bra.
PS: Nu på fredag den 26 april 2024 ordnar Impact Loop en vd-träff där Susanna Campbell kommer att intervjuas av Camilla Bergman. Träffen är fullbokad men vi kan säkert få in en eller två till – maila i så fall impact@loop.se.
(Några av) bolagen Susanna Campbell är engagerad i:
Syre Impact (uttalas "Sajri") – återvinner polyester. Medgrundare och ordförande.
Northvolt – tillverkar och säljer batterier. Styrelseledamot.
H2 Green Steel – tillverkar klimatsmart(are) stål. Styrelseledamot.
Kinnevik – investmentbolag. Styrelseledamot.
N-O-D (NOD Group AB) – säljer skandinavisk design online. Ordförande.
Estrid (Estrid Studios AB) – säljer rakhyvlar. Styrelseledamot.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups