Så hamnade Sheins returer hos knarkmaffian i Bolivia
Sheins löfte om att returnerade kläder säljs vidare inom Europa visar sig vara falskt. Efter en resa på över 21 000 kilometer hamnade returerna istället hos kriminella nätverk i Bolivia som även ägnar sig åt knarksmuggling. Det visar en ny granskning från Aftonbladet.
Debatten om problematiken med kinesiska jättar som Shein och Temu går varm i impact-kretsar. Klimatministern Romina Pourmokhtari yrkar på förbud av import av varor från bolagen och H&Ms vd Daniel Ervér har beskrivit hur de skulle vara "chanslösa" om de försökte konkurrera med Sheins priser.
I en ny granskning har Aftonbladet tittat på vad som händer med kläder som returneras till Stein. Genom att placera spårningssensorer i fem returer till Shein har tidningen kunnat följa plaggens väg från Sverige till Bolivia.
Efter att ha passerat genom ett lager i Malmö och vidare till Polen hamnade tre av plaggen så småningom i den chilenska hamnstaden Iquique, trots att Sheins talesperson Martin Reidy försäkrat att "den stora, stora majoriteten" av returerna säljs vidare inom Europa.
"Kläder och knark"
I den bolivianska staden Oruro, där plaggen till slut hamnade, varnade en lokal tolk reportrarna:
"De här människorna smugglar både kläder och knark. De är kriminella. Och beväpnade. Om de känner sig störda så... ställer de inte så många frågor", säger en tolk till Aftonbladets reporter.
Vägen dit gick via det kinesiska fraktföretaget Yun Express Nordic AB i Malmö, som enligt Aftonbladet är nästan omöjligt att nå. Företaget har anmälts 22 gånger till Allmänna reklamationsnämnden sedan januari 2023 och har inte bemödat sig att svara på anmälningarna, skriver tidningen.
I Bolivia är all import av begagnade kläder strikt förbjuden enligt lag, för att skydda landets egen textilindustri. Men detta har istället skapat en gigantisk svart marknad.
Enligt siffror som Aftonbladet tagit del av från den bolivianska tullmyndigheten beslagtogs närmare 754 000 kilo kläder till ett värde av 21,4 miljoner kronor mellan januari och november 2024.
Shein har svarat på granskningen med ett allmänt uttalande där företaget hävdar att deras affärsmodell innebär mindre materialsvinn och osålda lager.
"I Europa återförpackas cirka 90 procent av våra returer och läggs tillbaka i vårt lagersystem för försäljning till kunderna", skriver företaget till Aftonbladet.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups