Secondhand-succé för Polarn & Pyret – försäljningen ökar med 30 procent
Svenska barnklädesmärket Polarn O. Pyret slog försäljningsrekord med 124 500 sålda begagnade plagg under förra året. Dessutom öppnade man sin första renodlade second hand-butik.
Polarn O. Pyrets mål är att alla deras ytterplagg ska användas av minst tre barn. Förutom att fokusera på kvalitet och hållbara material bygger det även på cirkulära lösningar.
Sedan 2018 kan man både lämna in och köpa begagnade plagg i alla nordiska butiker. Under förra året såldes 124 500 begagnade plagg, vilket är en ökning med över 30 procent jämfört med året innan.
Deras årliga kundundersökning visar också att 65 procent av ytterplaggen redan nu används av minst tre barn, en ökning med två procentenheter från förra året.
Popup-succé
I september öppnade de sin första popup-butik med enbart secondhand-kläder på Sergelgatan i Stockholm, något som överträffade alla förväntningar.
"Vi hade aldrig kunnat föreställa oss att butiken skulle bli en sådan framgång. Vi är oerhört stolta över detta, då det markerar en milstolpe i vårt arbete för cirkulär affärsutveckling", säger Sara Sjöberg, vd för Polarn O. Pyret.
Nu har de även startat upp begagnatverksamheten i Storbritannien där kunderna kan handla och lämna in plagg både online och i fysiska butiker, inklusive i två strategiskt placerade varuhus på Oxford Street i London och i Leeds.
Stark position på digitala plattformar
Digitala marknadsplatser som Tradera är en viktig kanal för försäljning av begagnade plagg. Tre år i rad har PO.P har varit det mest sålda barnklädesmärket och näst mest sålda klädmärket – och förra året fick över 68 000 PO.P-plagg nya ägare via plattformen.
"Vi är glada över samarbetet med plattformar som Tradera. De gör det enkelt för våra kunder att ge sina plagg ett nytt liv och främjar ett cirkulärt tänkande", säger Sara Sjöberg.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Kom in i loopen – specialpris i januari
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Begränsat antal medlemskap till kampanjpris – endast i januari!
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som är nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Kom in i loopen – specialpris i januari
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Begränsat antal medlemskap till kampanjpris – endast i januari!
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups