NYA LAGAR

Slut på "built to break"? Ny lag ställer krav på bolag att reparera – detta innebär den

EU-parlamentarikern René Repasi som jobbat med förslaget. Foto: pressbild.

Företag som säljer produkter måste också reparera dem om de går sönder, till rimligt pris och inom rimlig tid. Det har EU-parlamentet nu klubbat ihop med flera andra krav. För impact-bolagen som jobbar med reparation kan detta bli ett lyckokast, medan företag som tillverkar produkter kan komma att öka sina kostnader rejäl.<br><br> Impact Loop går igenom:<br> → Vad lagen innebär<br> → Vilka företag den berör<br> → När den rullas ut

Chefredaktör

I början av februari meddelade EU-parlamentet att man nått en preliminär överenskommelse om en ny lag som ska ge en starkare "rätt till reparation" för konsumenter. På tisdagen klubbades nu det nya lagförslaget – och blir det som EU vill kommer det att påverka många bolag rejält.

"Konsumenternas rätt att reparera produkter kommer nu att bli verklighet. Det kommer att bli enklare och billigare att reparera istället för att köpa nya, dyra varor. Detta är en viktig framgång för parlamentet och dess åtagande att stärka konsumenterna i kampen mot klimatförändringarna", säger tyska EU-parlamentikern René Repasi i ett pressmeddelande.

Vad innebär då den nya lagen? Låt oss gå igenom den steg för steg:

1. Detta innebär lagen

Tillverkare av produkter måste reparera en produkt "till ett rimligt pris" och "inom rimlig tid" även efter den lagstadgade garantiperioden. Vad exakt detta innebär i pris och tid är dock inte klart än, och kan komma att variera mellan EU-länderna.

Företagen behöver också ha tillgång till reservdelar, verktyg och reparationshandledning för konsumenter. Säljer man till exempel en dammsugare behöver det vara klart och tydligt hur konsumenten ska kunna laga den med hjälp av tillverkarens reservdelar och verktyg.

Dessutom ska det finnas incitament för att välja reparation i stället för att köpa nytt, till exempel kuponger och ekonomiska incitament. Varor som repareras under garanti får också den lagstadgade garantin förlängd med ett år, för att uppmuntra konsumenterna att välja reparation.

Slutligen ska EU rulla ut en onlineplattform som ska hjälpa konsumenter att hitta lokala reparationstjänster och butiker som säljer renoverade varor.

Tyska EU-parlamentikern René Repasi. Foto: pressbild.

2. Vad betyder lagen för tillverkande bolag?

Framförallt blir det tuffare krav på att skapa långsiktigt hållbara produkter, eftersom det kommer att falla mer på tillverkaren och säljaren att också laga dem. Uttrycket "built to break", det vill säga att företag (mer eller mindre omedvetet) bygger produkter som bara håller i ett par år, kan bli svårare att komma undan med. I de bästa av världar blir det enklare att bara göra bra och hållbara produkter, i stället för att lägga pengar på att laga trasiga prylar åt sina kunder.

Även efter den lagstadgade garantitiden kommer tillverkande bolag fortfarande vara skyldiga att reparera vanliga hushållsprodukter, som är reparerbara enligt EU-lagstiftningen, till exempel tvättmaskiner, dammsugare och smarttelefoner. Konsumenterna ska också kunna låna en enhet medan den egna repareras eller, om en reparation inte är möjlig, kunna få välja en renoverad enhet.

Tillverkande bolag behöver alltså också tillhandahålla reservdelar och verktyg till ett rimligt pris. Framförallt får man inte ha avtalspunkter, hårdvara eller programvara som hindrar reparationer. Man får inte hindra oberoende reparatörer från att använda begagnade eller 3D-utskrivna reservdelar, och heller inte vägra att reparera en produkt enbart av ekonomiska skäl eller på grund av att den tidigare reparerats av någon annan.

Talal Alshammari, grundare av Spares Nordic och Johanna Mörk, grundare och vd på TINI. Foto: Press.

3. Vilka produkter berörs?

I den information som gått ut handlar det om vanliga hushållsprodukter såsom tvättmaskiner, dammsugare och smartphones. Men listan över produktkategorier kan förlängas med tiden.

4. Vad betyder lagen för impact-bolagen?

För bolag som jobbar med reparationer, långsiktigt hållbara produkter eller cirkulära tjänster kan lagen betyda mycket. När Impact Loop intervjuade Talal Alshammari, grundare och vd för bland annat Spares Nordic som driver Teknikdelar, en svensk återförsäljare av reservdelar till smartphones, sa han att lagen kan ge ett välbehövligt lyft för mer hållbara produkter och reparationstjänster.

“Sveriges regering har hittills inte prioriterat elektronikens hållbarhet tillräckligt mycket, så det är hög tid att den här viktiga frågan tvingas tas på allvar”, sa han då.

Han pekade även på hur liknande lagstiftningar redan haft positiva effekter i andra europeiska länder.

"I Frankrike, där företag måste rangordna sina egna produkter baserat på hållbarhet och reparerbarhet, har vi sett hur det gynnar marknaden för våra leverantörer. Även i Österrike, där staten delar ut kuponger för cykel- och elektronikreparationer, blomstrar våra leverantörers verksamheter."

Även Johanna Mörk, grundare och vd för Tini som har ett koncept för måttanpassad lokal produktion och reparation av kläder, tror att förslaget kan ge en skjuts.

"Vi märker definitivt av en ökad efterfrågan på exempelvis vår tjänst ‘upcycle’ – som fokuserar på att förlänga livslängden och ge kläder ett nytt liv. Dessutom får vi förfrågningar från företag som är intresserade av att agera mer cirkulärt när det gäller profilkläder och reparationer", sa hon i samma intervju.

5. När träder lagen i kraft?

Som vanligt dröjer det ett tag. När ministerrådet har godkänt direktivet offentliggörs det i EU:s officiella tidning. Sedan har EU-länderna 24 månader på sig att införa det i nationell lagstiftning.

6. Vilket problem syftar lagen till att lösa?

Att konsumtionsprodukter kasseras i förtid orsakar enligt EU-kommissionen utsläpp av 261 miljoner ton koldioxidekvivalenter, förbrukar 30 miljoner ton resurser och genererar 35 miljoner ton avfall i EU varje år. Konsumenterna förlorar också cirka 12 miljarder euro varje år på att byta ut varor i stället för att reparera dem. Slutligen förväntas de nya reglerna leda till 4,8 miljarder euro (motsvarande 56 miljarder kronor) i tillväxt och investeringar inom EU.

Läs mer om:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.