Grundaren om lärdomarna efter Cakes konkurs: "Sorgen har inte hunnit infinna sig"
De fanns på 25 marknader och hade tagit in nästan 700 miljoner kronor i riskkapital – men i februari tvingades mobilitetsbolaget Cake i konkurs.<br><br> Nu berättar bolagets grundare Stefan Ytterborn för Impact Loop om de viktigaste lärdomarna han tar med sig från Cakes uppgång och fall.<br><br> "När man är mitt inne i det och gör allt man kan för att bolaget ska fortsätta, då blir man väldigt mjuk i att acceptera villkor som inte är gynnsamma", säger han.
Klockan är 15 sekunder i fyra den 1 februari.
Stefan Ytterborn står i kontakt med sin finanschef som befinner sig på tingsrätten som dröjer in i det sista med inlämnandet av konkursansökan. Cakes grundare har parallellt försökt förhandla med olika finansiärer, men tvingas nu uttala orden:
"Sorry, det går inte."
Det saknas då 3 miljoner kronor, pengar som skulle användas till att betala personalens löner och köpa bolaget tid att få klart med en större kapitalrunda.
Sorgen inte hunnit infinna sig
Två månader senare har Cakes konkursbo köpts upp av den norske investeraren och bilhandlaren Espen Digernes. När Impact Loop intervjuar Stefan Ytterborn efter påskhelgen är han upptagen med att likvidera 13 bolag och har ännu inte haft tid att smälta allt som hänt.
"Det är så mycket att stå i som en konsekvens av allt som hänt, så den stora sorgen har inte hunnit infinna sig än. Den kommer att komma senare, men just nu finns det inte utrymme för den", säger han.
Han har dessutom precis gått ut med att han drar igång en ny satsning tillsammans med sina tidigare designkollegor på Cake – en varumärkes och produktutvecklingsbyrå under namnet To Be. På frågan varför han gör det så snabbt efter konkursen kommer svaret snabbt tillbaka:
"För att man måste leva. Jag måste ändå planera för framtiden."
Han utvecklar:
"Men också för att vi haft försäljning i 25 länder och har massor av bolag som vill samarbeta med oss, så det vore dumt att inte exponera oss för det. Det är tidigt ännu, men känns oerhört spännande och vi får se var det landar."
De tre viktigaste lärdomarna
Historien om Cake är vid det här laget välkänd: Stefan Ytterborn grundade bolaget 2016 med affärsidén att sälja elektriska mopeder och motorcyklar i premiumklassen med hög designgrad.
Totalt har bolaget tagit in nästan 700 miljoner i riskkapital från bland annat riskkapitalbolaget Creandum och pensionsbolaget AMF. Som mest värderades man till 1,7 miljarder kronor.
Så hur gick Cake från det till konkurs? Det finns både enkla svar på den frågan, och mer komplicerade, menar Stefan Ytterborn. Låt oss titta på dem.
1. "Vi höll oss fast för länge vid vår direkt-till-konsument-modell"
En stor del av Cakes tänkta framgång var att man skulle sälja direkt till konsument. Det var tidens tand när bolaget drog igång – men Stefan Ytterborn insåg efter några år att det var lättare sagt än gjort för ett premium-varumärke.
Här ligger den första nyckeln till vad som sedan skulle komma att bli bolagets fall, menar Stefan Ytterborn.
"Folk var inte beredda att handla mopeder online för mellan 40 000 till 150 000 kronor utan att ha testkört dem först. Vi behövde få folk upp på hojen, och redan 2021 hade vi diskussioner med partners och började sakta öppna upp för återförsäljare som skulle sälja Cake”, säger Stefan Ytterborn.
Samtidigt är det lätt att vara efterklok, menar han. Att från början blanda in återförsäljare hade troligtvis inte fungerat heller:
"Hade vi kommit dragande med den affärsmodellen 2020 så hade investerarna sagt: ‘Nej nej, det är bara direkt-till-konsument som gäller’. Hela kapitalmarknaden var så otroligt fokuserade på det, och jag var ju en del av det ekosystemet också förstås."
Är inte det en lärdom för investerarna också, att inte bara gå efter vad man tycker är en bra affärsmodell utan fokusera på hur kunderna faktiskt vill köpa?
"Det finns nog ingen som varit involverad i Cake eller som jobbar i den här branschen som inte tittat på vad som hände och dragit den slutsatsen. Att det inte finns några genvägar – man måste sörja för grundläggande faktorer och kundpsykologi."
2. "Vi byggde en finansiell struktur som hämmade nya investerare att investera"
Efter att man lagt om strategin var målet att parallellt få ut produkterna till distributörer och återförsäljare. I oktober gick man exempelvis i land med en enorm licensaffär där en kinesisk distributör skulle både tillverka och sälja 130 000 hojar. Cake hade utvecklat en specifik produkt för den kinesiska marknaden som där skulle säljas parallellt med ordinarie sortiment.
Licensaffären såg ut att bli jackpott för Cake. Men då kommer vi till nästa problem: pengarna hade under lång tid sinat – och investerarna hade börjat tveka.
"I augusti 2022 drog vi enligt plan igång en process för att stänga en C-runda som skulle hjälpa oss till att bli kassaflödespositiva 2025. Men under samma höst insåg vi att det skulle bli svårare än vi trodde”, säger Stefan Ytterborn.
En allt svagare marknad gjorde att investerarna tvekade. Spiken i kistan blev Silicon Valley Banks kollaps för ett år sedan.
"Då insåg vi att vi var tvungna att knacka på dörren till fordonsindustrin, vilket vi inte tänkt från början. Vi engagerade Deutsche Bank och Numis och tanken var att den rundan skulle vara klar innan året var slut, men det drog ut på tiden. Vi hade sedan hösten 2022 genomfört tre 'skedmatnings-insatser’ där vi tog in kapital från befintliga ägare."
Varje sådan räddningsaktion ledde dels till olika fördelar för de som gick in med pengar, där de, för att citera Stefan Ytterborn, “hamnade högst upp i pyramiden”. Samtidigt hade investerarna så kallade preferensaktier som var mer fördelaktiga än nya investerare skulle få.
"Vi hade löpande målat in oss i ett hörn med en marknad och bolagsvärdering som utvecklade sig negativt, och tagit in finansiering som skapat fördelar för de som gick in och hjälpte oss tillfälligt. Så förutsättningarna för en ny investerare var för dåliga."
Idag säger han att han troligtvis agerat annorlunda, om han vetat att läget skulle bli så pass allvarligt. Till exempel att i ett tidigare skede stänga en runda och då accepterat en lägre värdering.
"Jag hade nog kämpat med näbbar och klor i ett långt tidigare stadium om jag förstått vad de här skedmatningsinsatserna skulle leda till. Men i ärlighetens namn, när man är mitt inne i det och gör allt man kan för att bolaget ska fortleva, då blir man väldigt mjuk i att acceptera villkor som inte är gynnsamma."
3. "Klimatfrågan har hamnat i mörker"
Det finns också en rad omvärldsfaktorer som påverkat Cake. Dels har det ekonomiska läget förstås påverkat, men fordonsbranschen har det också tufft.
"Utan att måla fan på väggen, men vi kommer att se en jäkla massa bolag – inte minst fordon och elektrifiering – som kommer att trilla av pinn framöver”, säger Stefan Ytterborn.
Han menar också att investerarna i mindre utsträckning är intresserade av klimatfrågan:
“Klimatfrågan har hamnat i mörker och intresset för hållbara investeringar har helt gått i backen.”
Samtidigt investeras det ju mycket i grön industri, batterier och så vidare?
"Absolut, men intresset att investera i klimatfrågan vad gäller konsumentprodukter och mobilitet har tillfälligt hamnat i en svacka."
Förut var bolag som Voi populära att kalla impact-bolag, men nu ifrågasätter fler investerare om sådana bolag är impact. Vad är din åsikt här?
"Det handlar inte så mycket om vad folk tycker och tänker, utan där har lagstiftningen sett till att urbana transporter kommer att förändras. Här har det stått still ett tag, men det kommer att ta fart tack vare en massa regulatoriska initiativ – till gagn för miljön."
"En oändlig massa lärdomar"
Samtidigt är det inte så enkelt att peka ut ett fåtal komponenter som om man bara gjort dem annorlunda, så hade bolaget kunnat räddas, menar Stefan Ytterborn.
"Som bolagsbyggare har man alltid 100 plus problem, och man betar av de där problemen löpande. Så det här historieberättande om vad det var som hände skiljer sig grymt mycket från ett halvår till ett annat. Det finns en oändlig massa lärdomar."
Efter alla dessa år, hur känns det att någon annan tagit över ditt bolag?
“Jag har faktiskt inte bearbetat det där. Det är nog mer ett konstaterande. Jag läste något om att nya köparen refererade till den fina produkten och höga teknikvärdet. Då kände jag spontant att ‘vad bra, då finns det förutsättningar att han fortsätter driva det här’. Och det är väl det viktigaste, att någon tar ansvar för att folk ska kunna fortsätta köra Cake.”
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups