Stegras hemliga AI-bolag tar in 35 miljoner – det ska de göra: "Helt nytt"
Impact Loop kan avslöja att Bardo, ett nytt teknikbolag som knoppats av från gröna stålbolaget Stegra, säkrat en finansieringsrunda på 35 miljoner kronor från tyska Cherry Ventures med Sophia Bendz i spetsen. Bolaget utvecklar en AI-driven plattform som ska göra det möjligt för företag att mäta och hantera sina koldioxidutsläpp med precision.
I oktober var Impact Loop först med att berätta att gröna stålbolaget Stegra, tidigare H2 Green Steel, gått in som investerare i ett hemligt AI-bolag vid namn Bardo Technology. Då ville ingen säga särskilt mycket om verksamheten, förutom en kort kommentar från grundaren Oskar Klingberg på en konferens:
"Vi har en idé om att hjälpa stora företag att helt förstå sitt klimatfotavtryck".
Nu kan Impact Loop berätta hela historien bakom det smått mytomspunna bolaget, när vi träffas på Stegras kontor i Stockholm, där också Bardo sitter just nu.
Bardo grundades efter att Stegra, under utvecklingen av sin gröna stålproduktion, upptäckte stora brister i hur företag idag mäter och redovisar koldioxidutsläpp.
"Vi insåg att det fanns ett fundamentalt fel i det nuvarande angreppssättet. Man gör kraftigt förenklade omsättningsbaserade beräkningar med emissionsfaktorer. Mycket pengar gånger en konstant blir mycket koldioxid, lite pengar gånger en konstant blir lite koldioxid. Baserat på det kan man inte fatta några vettiga beslut som företag", säger Olof Hernell, ordförande i Bardo, som också är digitaliseringschef på Stegra, till Impact Loop.
Målet blev att skapa ett system där företag i realtid kan mäta, följa och rapportera koldioxidutsläpp med samma precision som finansiella transaktioner.
"Jag har aldrig någon gång varit med om en ledningsgrupp som har samma realtidskänsla för företagets koldioxidutsläpp som för dess pengar", säger Olof Hernell.
"Sen tar året slut och hållbarhetsteamet börjar jobba på en utsläppsrapport och sen kommer den sex månader senare."
Lösningen blev att utveckla en aktivitets- och transaktionsbaserad plattform som automatiskt kan fånga och beräkna koldioxidutsläpp i realtid. Först tänkte Stegra göra det “in house” – men de insåg snabbt att det skulle ta fokus från huvuduppdraget att bygga sitt gröna stålverk i Boden.
Sedan i somras är Bardo, vars namn kommer från tibetansk buddhism och beskriver övergången mellan död och återfödelse - en symbol för den transformation grundarna vill åstadkomma, ett eget bolag med Stegra som delägare.
Grundarteamet består av Carl-Johan Westring, Oskar Klingberg, Ingemar Rask och Erik Sandström.
"Vi bygger någonting helt nytt och disruptivt. Vi introducerar en ny kategori som vi kallar “Carbon Intelligence”, säger Carl Johan Westring.
Själva tekniken bakom plattformen vill han vara fåordig om, av konkurrensskäl. Men byggandet av den hade varit omöjligt utan den senaste utvecklingen inom AI, berättar Carl Johan Westring.
Tar in 35 miljoner
Sedan starten har Bardo tagit in närmare 20 miljoner kronor från grundarteamet, affärsänglar och Stegra. Nyligen gjorde de klart med en ny investering på 35 miljoner kronor från tyska Cherry Ventures, där Sophia Bendz varit ansvarig partner.
"Vi beslutade att backa Bardo eftersom de har ett mycket starkt team med en ambition att bygga en banbrytande produkt och introducera en helt ny kategori till marknaden", säger Sophia Bendz i en kommentar till Impact Loop.
Med de nya pengarna ska bolaget nu accelerera utvecklingen av sin AI-baserade plattform, och de är i full färd med att rekrytera ytterligare topptalang till teamet, som i dag består av ett 10-tal personer.
Storbolag med som pilot
Flera stora internationella bolag, vars namn ännu är hemliga, är redan pilotkunder, men en kommersiell lansering planeras först till slutet av nästa år. Målet är att nå bolag på Forbes 2000-listan som genom sina värdekedjor kontrollerar en betydande del av världens koldioxidutsläpp.
"För att storföretagen ska klara av att göra gröna omställningar så måste vi ha en mycket mer robust, precis och reviderbar carbon-ekonomi", säger Olof Hernell.
Behovet av bättre verktyg för koldioxidredovisning blir allt tydligare i takt med att trycket ökar från lagstiftare, investerare och kunder, menar Bardo. Enligt Carl-Johan Westring lägger företag redan idag stora resurser på manuell koldioxidrapportering, men saknar möjlighet att optimera både kostnad och utsläpp.
"Den nuvarande rapporteringsstandarden är inte tillräckligt bra för att världen ska kunna klara av att styra mot och nå net zero. Företagen behöver bättre precision och fullständighet så att de kan fatta faktabaserade beslut kring koldioxid", säger Carl-Johan Westring.
Stegra ska lämna
Ett exempel är Stegra själva, som sålt grönt stål för 130 miljarder kronor. För att kunna försvara den prispremie som grönt stål kräver behövs tillförlitlig och verifierbar data om produktens klimatavtryck.
"Våra kunder behöver kunna lita på att vi verkligen har tagit ut 95 procent av koldioxiden jämfört med traditionellt, brunt stål", säger Olof Hernell.
Systemet bygger på aktivitetsbaserad redovisning och kan enligt grundarna validera varje enskild beräkning genom tredje part.
"Vi kommer att syngliggöra att företagen faktiskt både kan sänka sina koldioxidutsläpp och få bättre lönsamhet genom lägre kostnader och högre intäkter från bevisbart gröna produkter", säger Carl-Johan Westring.
Långsiktigt är planen att Stegra ska minska för att sedan helt lämna sitt ägande i Bardo, då plattformen enligt planen ska användas brett inom olika sektorer och i hela värdekedjor.
“Målsättningen är att Bardo ska bli en global kategoriledare, och när bolaget blivit så stort ska inte en enskild industriaktör som Stegra ha ett ägandeskap i det”, säger Olof Hernell.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups