Syre värvar dansk modeveteran: "Vi är bortom hajp"

Camilla Skjønning Jørgensen, Dennis Nobelius och Susanna Campbell på Syre. Foto: pressbilder.

Camilla Skjønning Jørgensen lämnar klädjätten Bestseller efter 20 år. I sin nya roll som affärsutvecklingschef på Vargas-backade polyesteråtervinnaren Syre ska hon bidra till att göra klädbranschen hållbar. "Det är dags att omvandla prat till handling", säger hon.

Redaktör och reporter

Syre, som ska återvinna polyester i stor skala, presenterar sin senaste rekrytering på Linkedin. Och det är inte med några små ord:

"Vi är mycket glada över att kunna presentera en av våra nyaste medarbetare – en mycket välkänd profil i modebranschen och en sann global ledare inom hållbarhet”, skriver de.

Camilla Skjønning Jørgensen inledde sin bana på klädjätten Bestseller som inköpare på Vero Moda. Hon klättrade sedan inom koncernen och hade senare bland annat rollen som  "Sustainable Sourcing Manager" på Selected Femme/Homme med fokus på hållbara inköp.

"Att bevisa att bra affärer kan gynna både människor och planeten samtidigt som de är lönsamma. Att erbjuda leverantörer och varumärken möjligheten att omfamna detta tillvägagångssätt, så att det blir vanligt att göra det som orsakar minst skada. Min vision är en värld där goda val konsekvent överväger de dåliga", säger Camilla Skjønning Jørgensen i en kommentar på Syres Linkedin-sida.

Sett branschen förändras

Med sitt perspektiv över flera decennier menar Camilla Skjønning Jørgensen att branschen genomgått en dramatisk förändring och att textilindustrin är på väg in i en ny verklighet.

"Vi har gått bortom hype och in i implementering. Det är dags att omvandla prat till handling, bevisa affärsnyttan med hållbarhet genom kontinuerlig innovation – för även om intresset kan variera, handlar det nu om hårt arbete. Detta är vårt kritiska ögonblick att forma en verkligt ansvarsfull och lönsam textilindustri", säger hon.

Vargas och H&M-backade Syre tog i maj in totalt 100 miljoner euro, motsvarande knappt 1,2 miljarder kronor, i en ny kapitalrunda. Utöver kapital från dem själva klev världens största klimatfond TPG Rise Climate, Volvo Cars och Norrsken VC in.

Bolaget grundades av H&M, riskkapitalbolaget Vargas och investeraren och styrelseproffset Susanna Campbell och affärsidén bygger på en metod som kan återvinna polyester. Detta med hjälp av en process och egen teknik.

"Vi har massor av kunder som vi pratar med. Det är framförallt de stora, globala jättarna inom allt från kläder till bilar och hemmiljö. Det är där vi kan göra störst impact”, har bolaget vd Dennis Nobelius sagt i en tidigare intervju med Impact Loop.

Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.