Traderas vd om nya AI-draget: "Vi har lanserat en gamechanger"
Varje timme läggs ungefär 1 000 nya auktioner upp på Traderas plattform och var tredje sekund byter saker ägare. Men nu ska Tradera växa ännu mer – och i en intervju med Impact Loop berättar vd Stefan Öberg om:<br><br> → Nya AI-draget<br> → Vertikaler inom begagnat att ge sig in i<br> → Konsolideringen han ser på marknaden<br> → Kritiken mot begagnatbranschen
Han dyker upp på skärmen med sin AI-assistent i släptåg, som han beskriver som otroligt effektiv och som följer med honom till alla möten – även till vår intervju.
"Jag tycker det är väldigt spännande med all AI som kommer, dels för säljprocessen men även för att förebygga bedrägerier, att se om en transaktion är misstänkt, eller för att automatisera grejer som tidigare var manuella. Det händer så enormt mycket", säger Stefan Öberg, vd på köp- och säljsajten Tradera sedan tio år tillbaka.
Ny AI-funktion
2023 var ett bra år för Tradera. Bolaget fortsatte att växa och omsättningen ökade med 13 procent till 466 miljoner kronor. Att det är lågkonjunktur gynnar secondhand-branschen då många vill sälja av sina saker som inte används medan man även söker efter möjligheter att handla saker billigare.
Resultatet blev däremot sämre – 36 miljoner kronor 2023 jämfört med 55 miljoner kronor året innan, något som enligt Stefan Öberg handlar om investeringar i produktutveckling. Han spår dock att bolaget kommer att vara tillbaka på samma nivå som tidigare för 2024.
Det är bland annat här AI kommer in i bilden (igen). För att lösa problemet att folk inte orkar lägga upp annonser har man utvecklat en ny funktion.
"I år har vi lanserat en riktigt gamechanger som gör det lättare att sälja. Om du fotar det du ska sälja så skapar vår AI-modell en rubrik och skriver en beskrivning i annonsen. Att det sker automatiskt tar ner tröskeln enormt och tiden det tar att lägga upp en annons har halverats", säger Stefan Öberg.
Funktionaliteten lanserades i delvis juni och i slutet av året ska funktionen även kunna föreslå pris och frakt med bättre precision. Allt för att slipa bort alla snubbeltrådar, enligt Stefan Öberg.
Att det sker automatiskt tar ner tröskeln enormt
Begagnat växer
Begagnathandeln har fått ett rejält uppsving. Enligt Impact Loops genomgång av impact-bolagen ökar begagnatbolagen och e-handlare som säljer hållbara varor med 19 procent.
Enligt Stefan Öberg är det tre trender i samhället som ger vind i seglen för Tradera. Konsumenterna vill handla hållbart, de vill handla när de vill och få hem sakerna och de vill vara unika.
"Det är ju egentligen samma utbud i Mall of Scandinavia som i kedjorna i Spanien eller Los Angeles. Om man vill uttrycka sin personlighet i hur man klär sig eller genom heminredningen så måste man hitta sajter som Tradera med ett bredare utbud", säger Stefan Öberg.
Kritik mot begagnat
Samtidigt finns kritiska röster som säger att second hand inte är den gyllene lösning som det påstås vara, bland annat i en krönika hos Impact Loop med rubriken “Sluta tro att second hand räddar planeten”, av cirkulära entreprenören Emma Ytterstad. Trots ökad begagnatförsäljning så fortsätter nyförsäljningen att öka. Frågan är om second hand möjliggör fortsatt överkonsumtion?
"Om second hand blir en ursäkt för att handla nyproducerat, så är det ju inte bra. Men det är inte vad vi ser. Vi ser att många väljer att leva helt cirkulärt och köpa allt second hand. Om du köper något som redan finns så är du radikalt positiv direkt från start", säger Stefan Öberg och fortsätter:
"Faktum är att om du köper något som redan finns, så minskar du klimatavtrycket med 85 procent, vilket man brukar säga är produktionens andel av klimatavtrycket."
Uppköp och nya vertikaler
Istället spår Stefan Öberg att det finns fler affärsmöjligheter inom just second hand, till exempel inom nya vertikaler som byggmaterial, renoverad hemelektronik och reservdelar.
"Om man tittar ur ett europeiskt perspektiv tror jag att det kommer att bli en konsolidering av de spelare som finns och de som tillkommer kommer att vara väldigt nischade. Man kanske har en sajt för en liten speciell vertikal men som är pan-europeisk eller global. Det är lättare att bryta igenom bruset om man har ett spetsigt budskap", säger Stefan Öberg.
Samtidigt har konkurrensen ökat från flera olika aktörer, bland annat Vinted, Facebook-grupper och olika mindre spelare – framförallt inom kläder. Även möbeljätten IKEA ska ge sig in på second hand-marknaden, något som Stefan Öberg tar med ro. I och med att de säljer saker som är enkla att skicka så tror han att det kommer slå hårdare mot andra aktörer.
Om man tittar ur ett europeiskt perspektiv tror jag att det kommer att bli en konsolidering
"EU har skjutit sig själv i foten"
En utmaning för Tradera är den ökade mängden regelverk som de måste förhålla sig till. Stefan Öberg berättar att företaget nu påverkas av omkring tio nya regler, vilket han tycker är en tung börda att lägga på företag.
Ett exempel är EU-regelverket DAC 7, som kräver att alla plattformar rapporterar uppgifter till Skatteverket om säljare som överstiger 20 sålda varor eller en försäljning på över 2 000 euro, motsvarande ungefär 23 000 kronor.
“Där tycker jag att EU har skjutit sig själv i foten och där två enheter inom EU ställer till det för varandra. Man driver å ena sidan på för en omställning mot ett hållbart samhälle, men sen kommer skattemyndigheterna och lägger krokben. EU reglerar för mycket”, säger Stefan Öberg.
En reglering som däremot gynnar Tradera är det utökade producentansvaret som innebär att om man säljer något, ska man även kunna ta hand om det. Det gör att de stora linjära spelarna behöver ha en lösning för second hand och Tradera har numera ett samarbete med knappt 30 varumärken där de säljer deras begagnade produkter på plattformen.
Hintar om ny vertikal
Viktigast för Tradera framöver är att fortsätta jobba för att göra det enklare och tryggare att sälja och köpa second hand men även att göra upplevelsen mer skräddarsydd.
"Det finns de som kommer till Tradera bara för barnkläder, som inte är intresserade av porslin eller verktyg. Och så finns det andra som bara kommer för verktygen och då behöver vi vara mer personaliserade, som Youtube eller TikTok, så man bara ser det man är intresserad av. Det kommer att vara viktigt", säger Stefan Öberg.
"Kanske ger vi oss in i någon annan vertikal i framtiden, nu säljer vi ju allt som är litet och går att skicka, men det finns ju andra grejer som man kan sälja second hand. Men det väntar jag med att prata om", säger Stefan Öberg.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups