IMPACT LOOP INDEX

Unik genomgång av 437 svenska impact-bolag – nischerna och bolagen som växer mest (och minst)

Ett axplock av entreprenörerna och vd:s på de bolag vi gått igenom. Grafik: Diana Demin, Impact Loop.

För första gången någonsin har Impact Loop tagit ett samlat grepp om de svenska impact-bolagen. Vi har gått igenom de nya boksluten från 437 impact-bolag och kan nu visa:<br><br> → Så mycket ökar försäljningen hos bolagen totalt<br> → Nischerna inom impact som tagit fart – och de som har det tufft<br> → Topp 10 bolagen som växer mest<br> → Aktören som både lyfter och sänker hela genomgången

Hur går det för impact-branschen? 

Det är en fråga som ingen fram till nu riktigt kunnat svara på. Till skillnad från mjukvara, finans och e-handel har det inte funnits någon tydligt definierad bransch för just impact, det vill säga aktörer som på ett eller annat sätt vill bidra till något av de 17 globala hållbarhetsmålen. Och inte bara lite puttrigt vid sidan om sin verksamhet, utan direkt från affärsmodellens glödande kärna.

Men nu blir det ändring på det. Under ett års tid har Impact Loop byggt upp ett register med drygt 1 200 bolag som vi definierar som svenska impact-bolag. När årsrapporterna för många av dessa bolag nu släppts kan vi också med unika siffror visa hur branschen presterar, vilka nischer som växer och vilka som har det tufft.

Växer med 19 procent

För att ha ett jämförelsetal och för att vara säkra på att vi har ett års säkra siffror har vi plockat ut alla impact-bolag med bokslut både från 2023 och 2022, vilket resulterade i 437 bolag.

Den totala nettoomsättningen 2023 för dessa landade på 17,2 miljarder kronor. Det är över 19 procent ökning från året innan, där nettoomsättningen låg på 14,4 miljarder kronor.

Men det har inte varit gratis. Som helhet landar resultatet på -3,4 miljarder kronor 2023, en försämring med 10 procent från -3,1 miljarder kronor året innan.

Värt att nämna är att vi valt att särredovisa Northvolt i vår genomgång, för att inte siffrorna ska bli snedvridna. Batteribolaget, som å ena sidan är en föregångare och inspiratör i branschen, hade här "sänkt" branschen något felaktigt, genom att addera 12,3 miljarder kronor i förluster – mer än tre gånger så mycket som samtliga bolag i genomgången.

Nischerna som växer – och de som backar

Så vad funkar – sett till försäljning? Tittar vi på branschnivå inom impact ser det ut som i tabellen nedan. Mest växer kategorin hårdvara/hightech/deeptech, en bred kategori där vi lagt alla impact-bolag som utvecklar hårdvara med ny och innovativ teknik. Det kan vara allt från rullande golv för grisar för att minska på utsläpp, till sensorer som varnar vid vattenläckor.

Sämst går det för foodtech-bolagen. Vår data baseras på 37 svenska foodtech-bolag och som vi kan se i tabellen står de för en rejäl minskning, som påverkar totalen negativt. För att nyansera siffrorna finns det dock flera bolag här som växer även i tuffa tider – läs Impact Loops genomgång av impact-bolagen här.

Topplistan – de ökar mest

Tittar vi på enskilda bolag är det föga förvånande storbolagen som växer mest i reda pengar. Här är tio i topplistan:

SaaS-bolagen "köper sig tillväxt"

En av de nischer som växer mest är bolagen som riktar in sig på SaaS-lösningar (software as a service) och dataanalys. Något som kanske inte är så konstigt med tanke på de allt tuffare rapporteringskraven från EU.

Bland de 76 bolag vi gått igenom ser vi en 34-procentig ökning, från 1,2 till 1,6 miljarder kronor. Samtidigt försämras rörelseresultatet med 23 procent och landar på -760 miljoner kronor, vilket vittnar om att det finns gott om kapital som vill se hockeyklubbor i framtiden.

De bolag som erbjuder plattformar för klimat- och hållbarhetsdata ökar kraftigt i omsättning, bland annat Normative, Climateview, Doconomy och Worldfavor. Samtidigt är minusresultaten fortsatt saftiga.

"Hela branschen drivs just nu av riskkapital", säger Impact Loops SaaS-expert Johan Crona, som driver investeringsbolaget Ating tillsammans med Lars Videnros.

"Du köper högre omsättning med dyra pengar, men om man inte kan visa resultat gäller det att ha uthålliga investerare. Vi såg samma sak under pandemin, när alla skulle starta SaaS-bolag."

Samtidigt påpekar han att kombinationen SaaS och impact är het av förståeliga skäl.

"Det är ett attraktivt segment. Men det blir också lite sjuka värderingar, vilket drar till sig ännu fler entreprenörer. Till slut är risken att det blir för många bolag som jagar samma kunder. När konkurrensen hårdnar är det svårt att bygga stort."

Det handlar med andra ord om att investerarna har en tillräckligt långsiktig plan.

"Det ska bli intressant att se vilka bolag som lyckas hålla ut. De blir vinnare."

Kristian Rönn, grundare och vd för Normative, en plattform som mäter och hjälper företag att minska sina utsläpp. Foto: pressbild.

Luftrening går starkt

En annan nisch som går starkt är bolagen som verkar inom olika typer av vatten- och luftrening samt avfallshantering. Helt enkelt bolagen som städar upp. De 31 impact-bolag vi tittat på ökar sammanlagt med 25 procent och landar på en nettoomsättning på 1,1 miljarder kronor. Bolagen som helhet har också vänt från minus till plus – och visar ett totalt sett blygsamt rörelseresultat på 15 miljoner kronor.

En av vinnarna under 2023 heter Wave Impact Heat Management AB, eller bara Heat Management i sin kommunikation.

Genom en process för att rena värmeväxlare från sot och avlagringar, kan man hjälpa sina kunder att öka energieffektiviteten i stora förbränningsanläggningar. Från en nettoomsättning på 32 miljoner under 2022 har cleantech-bolaget lyckats öka med 54 procent till nästan 50 miljoner och ett positivt rörelseresultat på 5,4 miljoner. Tillväxten har dessutom skett organiskt, utan förvärv eller inflöde av externt kapital.

Vd Johannes Holmberg menar att framgångarna framförallt kommer från internationella kontakter, vilket ger motståndskraft för lokala konjunktursvängningar.

"Vi har långa införsäljningstider, men en kund kan samtidigt räkna hem investeringen på bara ett år", säger han.

Den gröna omställningen driver också marknaden framåt.

"Vi säljer till såväl sopförbränning som pappersmassaindustrin. Men det finns även många exempel på kolkraftverk som skiftar till biomassa, bland annat i Asien. Där är intresset stort för vår lösning."

Johannes Holmberg tror att 2024 kommer innebära fortsatt tillväxt för bolaget.

"Det ser väldigt positivt ut, men beror förstås alltid på hur hösten utvecklar sig. Målet är att nå en omsättning på 100 miljoner år 2026."

Social hållbarhet är på framfart, men det syns ännu inte i siffrorna. Rening av luft och industrin tar fart. Här är Sofia Breitholtz, vd för Reach for Change, och Johannes Holmberg, Heat Management. Foto: pressbilder.

Social hållbarhet på framfart – men står och stampar

Enligt de parametrar som Impact Loop använder för att kategorisera social hållbarhet hittar vi här bolag som till exempel Miljonbemanning, Quizrr och Allbry. Av de 46 bolag vi gått igenom visar de en ökning på 7 procent och landar på en total nettoomsättning på 262 miljoner kronor. Rörelseresultatet har däremot försämrats med 8 procent, och landar på -122 miljoner kronor totalt.

Men Sofia Breitholtz, vd för Reach for Change, en svensk non-profit som stöttar sociala entreprenörer i sin bolagsresa med olika inkubatorprogram, ser ändå att branschen mognat:

"Social hållbarhet kommer på allvar nu, vilket är superkul. Jag tycker att man kan se flera trender som samspelar", säger hon.

"Dels finns det en större förståelse från investerare kring hur man mäter och utvärderar social impact, och det kommer nu allt fler bevis på att sociala bolag är rätt motståndskraftiga i konjunktursvängningar."

Lagstiftningens roll ska inte heller underskattas. När bolag i allt högre utsträckning behöver få koll på sina leverantörskedjor, ökar behovet av tät arbetardialog och uppföljning.

Ett av bolagen som sticker ut i listan är Quizrr (läs om dem i Impact Loops tidigare genomgång här), vars lösning syftar till att utbilda fabriksanställda och säkerställa att man följer de regler för HRDD − Human Rights Due Diligence – som allt fler EU-länder nu rullar ut. Bolaget ökar sin nettoomsättning från 14,6 till 21,8 miljoner kronor.  

Det finns även en stor efterfrågan från konsumenter och användare på lösningar för social hållbarhet, menar Sofia Breitholtz.  

"Psykisk ohälsa ökar bland unga vuxna, vilket är vår framtida arbetskraft. Det krävs en bred palett av preventiva insatser för att råda bot på problemet. Därför kommer det dyka upp många intressanta bolag och tjänster inom det området."

Impact Loop kommer att fortsätta analysera dessa siffror. Häng med framåt också!

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.