Uppsving för Karma efter tuffa tiden: “Vi ska måla Sverige rosa igen”
Efter några händelserika år med pandemi, pivotering och medgrundare som lämnat är Karma redo att satsa på tillväxt igen. För Impact Loop berättar andra grundaren Hjalmar Ståhlberg och nya chefen Julia Wrrede: <br><br> → Hur bolaget gick bolaget 2023<br> → Hur mycket av intäkterna som kommer från matsvinnsdelen <br> → Pivoteringen och planen framåt
Alla som följer utvecklingen inom matsvinn och svensk foodtech har på något sätt tagit del av Karmas resa. Efter lansering 2018 och med operativa chefen Elsa Bernadotte som stark profil utåt, var kopplingen mellan restaurangernas matsvinn och konsumenternas plånböcker allt som stod i fokus.
Bolaget hade 10 000 anslutna butiker och restauranger, och gjorde sitt intåg i såväl Paris som London. Man hade sin absolut bästa månad i mars 2020. Sen tog det stopp.
”Vi tappade 60 procent under pandemins första vecka”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Karmas vd och grundare, till Impact Loop och fortsätter:
”Vi fick ställa oss frågan: hur mycket ska vi betala oss igenom krisen? Eller ska vi ta en titt på hur vi kan bli extra relevanta?”
Kunderna började fråga om de inte kunde använda Karmas system för att sälja sin ordinarie mat också – det fanns ju redan lagerhållning och betalning på plats?
”I början sa vi nej. Sen insåg vi att det system vi hade byggt egentligen hade alla de viktigaste komponenterna redan.”
Därefter blev det utåt sett ganska tyst om bolaget – tills det visade sig att affärsmodellen hade tagit en rejäl vändning. 2022 var Karma plötsligt ett system för restauranger, med betalningar, lagerhantering och insamling av gästdata, under namnet Karma Serve.
Synd att matsvinnsdelen inte funkade, tyckte nog många. Men var det verkligen så?
Två stabila ben
Faktum är att Karma Save, som matsvinnslösningen heter, hela tiden har puttrat på i bakgrunden. Den står nu för hela 70 procent av bolagets intäkter. I dag är fortsatt 7 000 restauranger och 1,5 miljoner privatanvändare anslutna till tjänsten, som alltså ger möjlighet att köpa rabatterad mat som annars skulle slängas.
Men det är systemlösningen i Karma Serve som är den viktigaste inkörsporten för nya kunder, menar Hjalmar Ståhlberg Nordegren.
”Restaurangbranschen är ganska digitalt omogen, lite som e-handeln i början av 00-talet. Vi insåg att krögarna inte sitter och kliar sig i huvudet för att de behöver en matsvinnstjänst – de letar efter ett sätt att öka lönsamheten. Därför är det utveckling och införsäljning av det nya systemet som tagit all vår tid under det senaste året.
Han påpekar att det vilar en stor potential i att de två delarna kompletterar varandra på ett bra sätt. Genom systemlösningen kan restaurangerna skapa prediktioner för sina inköp, samtidigt som de får bättre koll på vad de kan sälja vidare i appen.
Och ansträngningen tycks bära frukt så här långt. Serve-delen femdubblade sin omsättning på ett år, bland annat med kunder som Liseberg, Stureplansgruppen och Göteborgsfamiljen.
Sammantaget ökade Karma sin omsättning från 17 miljoner kronor 2022 till 23 miljoner 2023. Resultatet är dock fortsatt negativt: -13 miljoner kronor 2023, en liten förbättring från -15 miljoner året innan, samtidigt som man fyllde på med ny personal.
”Vi ser ljust på 2024”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren. ”Det verkar som att restaurangbranschen återhämtat sig, samtidigt som man är mer öppen för digitala lösningar”.
Nytändning inom matsvinn
2024 är det dags för nytändning. Samtidigt som Elsa Bernadotte lämnat sin operativa roll i bolaget, ska elva personer rekryteras under första kvartalet. Den rutinerade marknadsföraren Julia Wrede kliver nu ut i strålkastarljuset som ansvarig för att expandera Karma Save. Hon är märkbart taggad inför uppdraget.
”Jag har aldrig sett så starka varumärkesambassadörer som våra maträddare − många har varit med oss hela vägen från start. Trots att vi inte fokuserat på tillväxt inom Save-området har vi en stabil basplatta att bygga från, vilket är fantastiskt”, säger hon.
Var ska tillväxten ske framöver?
”Vi ska först fortsätta växa inom vår befintliga portfölj här i Sverige. Sen ska vi tillbaka till utlandet, sannolikt i symbios med Serve-produkten. Vi vill visa att vi inte bara är ett techbolag. Lönsamhet och hållbarhet kan gå hand i hand.”
Julia Wrede vill inte avslöja vilka länder som eventuellt kan vara aktuella att gå in i framöver, men med tanke på att de största Save-kunderna är Scandic, ICA och Reitan, finns det möjligen anledning att tro att Skandinavien är ett logiskt första steg. I Sverige är även Gateau, Bröd & Salt, Pong och ChopChop Asian Express trogna partners.
”En marknadsplats av det här slaget kräver alltid en bra balans mellan restauranger och maträddare. Vi har en bra maträddarbas i hela Sverige, så fokus kommer nu vara att få in fler restauranger. Vi ska måla Sverige rosa igen”, avslutar Julia Wrede.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups