Vegobolaget tvingas varsla: "Haft en tuff start på året"
Swedish Temptations med varumärket Bärta i spetsen har det tufft. Personal har sagts upp, och nyligen gick vd Pia Qvarnström ut med en vädjan till sina aktieägare för att få igång försäljningen innan sommaren.
Många foodtech-bolag sliter i dagens ekonomi, samtidigt som den växtbaserade kategorin har mättats och backat i försäljningsstatistiken. Mindre varumärken som Bärta kämpar därför för sin överlevnad.
I veckan gick Bärtas vd Pia Qvarnström ut med ett mail till sina aktieägare där hon skrev att de på grund av flera olyckliga omständigheter behövt säga upp personal och att företaget i värsta fall kan bli tvungna att avveckla verksamheten.
När Impact Loop kommer i kontakt med Pia Qvarnström vill hon svara via mail:
"Aktieägarna fick information om att bolaget haft en tuff start på året som inneburit att vi behövt vidta mer omfattande åtgärder, som till exempel uppsägning av personalen", skriver hon.
Enligt Pia Qvarnström har man flera nya försäljningskanaler på gång för de gula ärtprodukterna, men valde ändå att genomföra uppsägningarna förr, hellre än senare.
”Vi har ett väloljat team på fyra personer som producerar alla Bärta-produkter och förhoppningen är att kunna återanställa hela gänget innan uppsägningstiden går ut. Många av våra produkter är populära på grillen och försäljningen brukar gå upp i takt med att solen och värmen återvänder.”
Vilka faktorer samspelar i situationen som den ser ut nu?
”Det är lägre försäljning och ett investeringsklimat som gör det svårare att få riskkapital som gör att vi behöver vidta den här typen av åtgärder.”
Upplever du att det är tuffa tider för foodtech-bolagen generellt och för växtbaserat i synnerhet?
”Jag kan inte svara för hur det ser ut för andra bolag, men jag vågar påstå att det generellt har blivit tuffare för vegokategorin. Jag tror att man har haft en luddig bild av vad vi kommer att äta i framtiden och trott att det här skiftet ska ske av sig självt. Men förändring är något vi skapar genom våra handlingar.
Pia Qvarnström menar att det har funnits en övertro på att ”någon annan” ska lösa våra globala utmaningar.
”Varken politikerna eller dagligvaruhandelns inköpschefer kommer att driva omställningen. Vi behöver bli mer aktivistiska, våga tjata på våra butiker och vara ’den jobbiga’ på restaurangen − helt enkelt agera och konsumera för förändring.”
Går det för långsamt?
”Ja, just nu driver politiken på i precis motsatt riktning: kör mer bil, att flyga är bra för Sverige, ät mer kött. Det gör att det blir svårare att göra rätt och så mycket enklare att bara fortsätta med gamla invanda beteenden. Omställningen har kommit av sig, trots att all vetenskaplig bevisning säger att vi måste ställa om mer än någonsin.”
Varför blev det en backlash för växtbaserat tror du?
"Enstaka debattörer och enskilda studier har visat på eventuella hälsorisker med ingredienser som finns i vissa vegoprodukter. Dessa har fått oproportionerligt stort utrymme i relation till den massiva forskning som visar på negativa hälsoeffekter av stor animaliekonsumtion och positiva hälsoeffekter av frukt, grönsaker, baljväxter och fullkorn."
Hon tror samtidigt att motgångarna för kategorin är tillfälliga.
”Omställningen till en i huvudsak växtbaserad kost är oundviklig på sikt. Det är det enda sättet att försörja jordens befolkning utan att förstöra de kvarvarande ekosystemen.”
Vad skulle krävas för att få Bärtas verksamhet på fötter igen?
"Försäljning. Det är inte svårare än så. På längre sikt behöver vi göra investeringar i maskiner för att minska det manuella arbetet men det är ingenting som behöver göras i dag."
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups