Volta trucks-konkursen

Volta Trucks-grundaren talar ut inför stundande affär: “Jag hoppas jag får vara kvar”

Kjell Walöen, medgrundare till ellastbilstillverkaren Volta Trucks som ansökte om konkurs i oktober.

I dagarna väntas ellastbilen Volta Trucks konkursbo köpas upp, enligt flera uppgifter. I en första intervju med Impact Loop talar grundaren Kjell Walöen ut om kollapsen, varför beskedet kom som en chock – och sin egen roll i bolaget framöver.

Reporter

När beskedet att Volta Trucks ansökte om konkurs kom tidigare i oktober beskrevs det som omskakande för impact-sektorn. Det är ingenting jämfört med hur bolagets medgrundare Kjell Walöen skulle beskriva det.

“På något sätt så har det känts overkligt att det händer och jag känner inte att jag har landat i det helt och hållet. Vi har tidigare varit på randen av stupet i samband med de rundor som vi gjort, där det handlat om dagar från konkurs om vi inte kommit överens med investerare. Det har man lite vant sig vid och därför blev det chockartat då jag och de andra trodde att det handlade mer om förhandlingstaktik.”

Han beskriver hur den kapitalanskaffningsrunda för ytterligare miljardbelopp som Volta befann sig i under sommaren kollapsade.

Vi har tidigare varit på randen av stupet i samband med de rundor som vi gjort

Orsaken beskrevs då som att bolagets amerikanska batteritillverkare Proterra försattes i frivillig konkurs. Kjell Walöens bild idag är att det även fanns andra faktorer i spel som ledde till beslutet, men att det var droppen som fick bägaren att rinna över.

“Det var ju tydligt att det var en risk eftersom beskedet från Proterra kom under den tid där vi var mitt i finansieringsrundan. Samtidigt såg det ut som att vi skulle klara det eftersom vi hade batterier från Proterra så vi kunde producera ganska länge tills de hade hittat en lösning framåt. Det var ingen av oss som såg det som så avgörande att det skulle stoppa all möjlighet till kapital i de diskussioner vi satt i. Det är ju också tydligt i efterhand sett till Volvos uppköp av Proterra att leverantören fortsatt finns kvar.”

Volta trucks andra medgrundare Carl-Magnus Norden.

Är du självkritisk så här sett i backspegeln till att ni inte hade byggt dual-sourcing på batterier som var en så affärskritisk komponent?

“Det går inte att ha dubbla leverantörer när man är i ett uppstartsskede. Volymerna som krävs för att kunna ta de utvecklingskostnaderna är alldeles för stora. Men nu kommer vi om det blir någon fortsättning med all sannolikhet att titta på möjligheten till en andra lösning”, säger Kjell Walöen.

Med det öppnar han upp för huvudfrågan: blir det en fortsättning och hur ser han på den framtiden?

Som Impact Loop tidigare har rapporterat så har den svenska konkursförvaltaren Mikael Kubu indikerat att intensiva förhandlingar pågår med en potentiell köpare. Förra veckan fick de uppgifterna ytterligare form när brittiska Sky News rapporterade att den intressenten var den amerikanska hedgefonden Luxor Capital, en tidigare investerare och långivare till Volta Trucks.

Kjell Walöen vill inte bekräfta att det är hedgefonden som sitter i förhandlingarna men uppger att hans bild är att det kan gå snabbt nu.

“Det kan hända när som helst nu och vi räknar med att det är klart under veckan”, säger han.

Arbetat gratis för ny plan

Han beskriver att han tillsammans med den tidigare ledningsgruppen arbetat intensivt sedan konkursbeslutet med hur Volta Trucks, med en ny ägare ska kunna ta sig upp på banan igen, och börja leverera fordon till marknaden under första halvåret 2024.

“Även om vi inte får lön längre så har vi arbetat med med en uppstartsplan så att vi kan komma tillbaka. Det är ingen av oss som vill att den här fina produkten ska försvinna ut i dimman. Den planen har vi gjort på egen hand utan samarbete med någon potentiell köpare. När det finns ett avtal med en sådan så får vi se om den parten är enig med oss.”

Det är ingen av oss som vill att den här fina produkten ska försvinna ut i dimman

Samtidigt har ett hundratal av de runt 650 anställda som arbetat i Volta Trucks brittiska bolag fortsatt att arbeta efter konkursen, enligt Kjell Walöen. Resterande personalstyrka i Storbritannien och övriga länder, däribland Sverige, är däremot borta, vilket innebär ett kompetenstapp som måste hanteras i en eventuell fortsättning.

“Det är hårt och det innebär att det är många nyckelpersoner som måste ersättas för att inte förlora tid. Det är som att vi är en startup igen och min bedömning är att det måste tas in konsulter för att lyckas komma igång innan det har anställts rätt folk igen”, säger Kjell Walöen.

Ser ut att bli ett brittiskt bolag

Enligt honom innebär också de pågående förhandlingarna att Volta Trucks med all sannolikhet inte längre kommer att vara ett svenskt bolag. De tillgångar som finns i det svenska holdingbolaget, som produktionsavtal om el-lastbilstillverkning med fabriken Steyr och certifieringar av fordon, kan då istället flyttas till ett brittiskt bolag.

“Som det verkar så ser det ut att bli ett nytt brittiskt bolag om man lyckas nå ett avtal”, säger Kjell Walöen.

Vad har du för känslor inför att Volta Trucks inte skulle vara ett svenskt bolag längre?

“Vi har nog alltid känt oss som ett europeiskt bolag, men det är klart att det har varit roligt att stoltsera med att det har varit ett svenskt företag. Det har varit positivt som jag ser det med de associationer som finns med andra svenska bolag. Samtidigt så valde vi tidigt att lägga verksamheten i Storbritannien för att vi var rädda från konkurrensen från Scania och Volvo under uppstartsfasen när vi byggde de första prototyperna.”

Hur ser du på din egen roll och framtid i ett eventuellt nytt Volta Trucks?

“Jag vet faktiskt inte men jag hoppas att jag får vara kvar. Åtminstone för att se att det här går i lås och att produkten kommer ut. Jag vet inget om min eventuella roll framåt och det kommer jag gissningsvis få först efter att ett avtal signerats fullt ut.”

Det viktigaste jag har lärt mig från den här resan med Volta Trucks är att inget är klart innan det är påskrivet

Kan vara redo att skala upp

Kjell Walöen är tydlig med att han hoppas att bolaget nu kommer att få möjlighet att fortsätta den resan som man varit på sedan bolaget grundades 2019. Samtidigt konstaterar han att det både finns ett stort arbete och riskfaktorer vid en eventuell återuppstart, för att säkerställa och omförhandla leverantörskedjor och ingångna avtal som revs i samband med konkursen.

“Om Volta Trucks i ny form lyckas med att säkerställa leverantörer och avtal, få ut fordon på vägarna och folk ser att kunderna är nöjda så tror jag att bolaget kan vara redo att börja skala upp under andra halvåret nästa år.

Känner du dig helt säker på att bolaget kommer att leva kvar från vad du vet om de förhandlingar som pågår just nu?

“Det viktigaste jag har lärt mig från den här resan med Volta Trucks är att inget är klart innan det är påskrivet. Det har varit så många turer och vändningar i allt sedan vi startade bolaget. Men jag hoppas att det som sker nu är en början på Volta Trucks fortsatta resa.”

LÄS MER: Volta Trucks storägare efter konkursen: "Stor besvikelse och ledsamhet"

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.