VOLTA TRUCKS-KONKURSEN

Volta trucks storägare efter konkursen: “Stor besvikelse och ledsamhet”

Tomas Bergström, vd för Volta trucks investerare Byggmästaren.

Ellastbilarna Volta Trucks sågs som ett framtidshopp för den svenska el-fordonsbranschen. När bolaget nu sätts i konkurs är det många som är ledsna och som påverkas: "Volta hade kommit väldigt långt och var väldigt nära", säger Tomas Bergström, vd för en av de största investerarna Byggmästaren.

Chefredaktör

Nyheten slog ner som en bomb i den svenska impact-världen på tisdagsmorgonen: Volta Trucks, som tillverkar och säljer ellastbilar, går i konkurs.

Bolaget, som grundades 2017 av Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen med missionen att påskynda övergången till helelektriska lastbilar och göra städer mer hållbara, har ofta lyfts fram som ett lovande företag inom hållbarhet, tillsammans med branschkollegan Einride. Totalt har Volta Trucks tagit in över 3 miljarder kronor i kapital.

Men i augusti gick en av företagets viktigaste leverantörer, batteritillverkaren Proterra, in i en rekonstruktion, vilket ledde till osäkerhet hos investerare och att Volta Trucks fick svårt att säkra finansiering.

När Impact Loop når Tomas Bergström, vd för Byggmästaren Anders J Ahlström som är 10-procentig ägare i Volta Trucks, säger han såhär om konkursen:

“En sådan här dag är det bara en stor besvikelse, frustration, ledsamhet och att det känns väldigt tråkigt. För grundarna Kjell och Carl-Magnus, alla anställda, kunder, partners och leverantörer. Ett sådant här projekt skapar mycket känslor”, säger han och fortsätter:

“Jag upplever att Volta Trucks hade kommit väldigt långt och var så nära. Och därför är det så tråkigt att det landade här. Det finns många omständigheter såklart, men i slutändan så fanns det trots ansträngningar inte adekvat finansiering tillgänglig.”

Tomas Bergström berättar att beslutet om konkurs fattades igår.

“Det var då det stod klart att det här var den enda vägen som var möjlig. Sen är det som jag också sagt i ett uttalande, att rekonstruktionen i leverantören Proterra kom vid absolut sämsta tillfälle, precis när bolaget skulle skala upp och leverera. Så det är klart att det successivt har byggt på osäkerhet i hela intressent-ledet.”

Hur kan en enda leverantör orsaka att Volta Trucks går i konkurs? Kan man inte bara byta leverantör?

“Nej, det tar lång tid. Batterileverantören tillsammans med några andra nyckelleverantörer är helt avgörande för att Voltas produkt skulle kunna skalas upp och levereras. Inget batteri – ingen lastbil.”

Är det något ni utvärderat som investerare, att Volta Trucks varit så beroende av ett fåtal leverantörer?

“Absolut. Man inser naturligtvis att det som det här bolaget satte sig för att genomföra är komplicerat och svårt, och man försöker beakta de riskerna. Men så är det också med sådana här investeringar. Det är hög potential men hög risk. Här var det enligt mig väldigt nära men det föll åt ett annat håll.”

Vad betyder konkursen för er som investerare?

“Det är en stor besvikelse och en stor frustration. Den här investeringen gjordes inom ett mindre venture-mandat som fanns vid den tidpunkten. Vår huvudinriktning är och har alltid varit att investera i lönsamma kvalitetsbolag med positiva kassaflöden och goda tillväxtmöjligheter, så det är det vi kommer att fokusera på framåt.”

Volta Trucks har setts som lite av ett framtidshopp inom elektrifiering. Vad betyder det här för ekosystemet i stort?

“Det är ett av skälen till att konkursen är en stor besvikelse. Omställningen av transportsektorn är otroligt viktig för att klara klimatkrisen. När vi träffade Carl-Magnus och Kjell 2019 så tyckte vi att deras vision att elektrifiera cityleveranser var väldigt fin och bra, så vi backade dem med såddkapital. Sen har de tillsammans med hundratals andra människor kommit väldigt långt på kort tid. Och stödet från kunder och andra beslutsfattare har varit starkt och passionerat. I den här omställningen så kommer vi att se de som lyckas och de som inte kom hela vägen. Nu föll det här så här och det är väldigt tråkigt.”

Impact Loop har varit i kontakt med en av grundarna till Volta Trucks, Kjell Walöen, som avböjt att kommentera i dagsläget.

Volta Trucks

Startår: 2017

Grundare: Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen

Vd: Essa Anwar Al-Saleh

Omsättning 2022: 0 kr (försäljning ej igång)

Rörelseresultat 2022: -67 miljoner kronor

Största ägare: BDI Invest LP, Carl-Magnus Norden, Byggmästare Anders J Ahlström, Kjell Walöen och Ahlström Invest AB. 

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.