3 lärdomar från Patagonias grundare som går tvärtemot dagens startup-råd
Han ses som en av världens främsta influerare inom hållbar e-handel. Nu släpper Patagonias grundare Yvon Chouinard en bok tillsammans med sin brorson Vincent Stanley, och det finns mycket att lära för entreprenörer.
Säg "Patagonia" och de flesta inom vårt gebit tänker på det ikoniska modemärke som Yvon Chouinard grundade i Kalifornien på 70-talet.
Men bakom varumärket finns också en entreprenörshistoria, och när den 84-årige grundaren nu släpper en bok ihop med sin brorson Vincent Stanley finns mycket att lära för andra impact-entreprenörer.
Lite befriande går vissa också stick i stäv med dagens startupråd som florerar på Linkedin. Här är tre som jag själv fastnade för:
1. Fokusera på ekonomisk stabilitet, men inte enbart vinst
"Vi satsar på lönsamhet" säger techvärlden nu unisont, utan att fundera över om det är särskilt motiverande för någon annan än ägarna. Patagonias grundare menar istället att vinst som enda syfte med bolaget är inte bättre för företagets hälsa än det är för planetens.
"Överflödig vinst som dras in av aktieägare sker på bekostnad av investeringar i anställda, system och forskning och utveckling, och lämnar ett företag beroende av tillväxt för att kompensera skillnaden", menar Yvon Chouinard.
2. Satsa på flera inkomstkällor
Laserfokus på en enda produkt brukar vara det råd startup-grundare ger och får. Men Patagonias grundare menar att för att vara hållbara behöver företag minska centralisering och undvika beroende av både en energikälla och en enda inkomstkälla.
"Det finns starka skäl att decentralisera energinätet så att när en kråka kortsluter en transformator i Alberta, tystnar inte en ljudscen i Los Angeles. Och det finns ingen anledning att tro att en företagsmonokultur* är hälsosammare för ekonomin än vad jordbruksmonokultur är för ekosystemet."
*Det vill säga att man tillverkar en enda sak.
3. Skala ner – i stället för upp
Att skala bolag är en självklarhet i startup-världen. Men enligt Patagonias grundare är uppgiften för oss alla under de kommande femtio åren att skala ner den industriella modellen, snarare än att skala upp den.
"Vi vet att vi inte är överlägsna naturen, men vårt språk säger något annat. Vi refererar till naturen som 'resurser', som om den vore till vårt förfogande. Vi kallar naturen vår 'miljö', som om naturen var här för att omsluta oss", skriver Yvon Chouinard och Vincent Stanley.
De menar att företag måste förstå att ekonomin är beroende av naturen, inte tvärtom. Att ta ansvar för planetens hälsa är en del av företagsansvaret.
Källa: Artikeln Doing the right thing made money, just not the next day i tidningen Fast Company.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups