Byt till Impact Loop Europe
x

Adrian McDonald ska ta Epicenter ut i världen – här är hans plan: "Vi befinner oss definitivt i ett expansionsskede"

Adrian McDonald, vd Epicenter. Foto: Christian von Essen

Tio år efter att innovationshubben Epicenter såg dagens ljus i Stockholm kliver Adrian McDonald in som ny vd. <br><br>Med en passion för affärsutveckling vill han nu expandera verksamheten globalt.<br><br>"Vi kommer kunna jobba över gränserna betydligt mer framöver", säger han till Impact Loop – och berättar vilka städer som är intressanta.

Reporter och redaktör

Adrian McDonald har alltid varit besatt av skalbarhet och affärsutveckling. Det var också därför han en dag lämnade sin trygga tillvaro i Australien, för att landa i London 2005.

"Det var de digitala affärsmodellernas storhetstid, och jag ville vara på plats där det hände på riktigt", konstaterar han efter att vi installerat oss i ett av Epicenters många konferensrum i korsningen Malmskillnadsgatan och Regeringsgatan i Stockholm.

Tio år i Stockholm

Det var här allt startade tillsammans med AMF fastigheter för tio år sedan, med en till synes enkel fråga i diskussionen med entreprenören Ola Ahlvarsson: hur kan vi få Stockholm att bli mer konkurrenskraftigt och attraktivt för bolagsbyggare? Epicenter var då en vågad satsning från fastighetsjätten.

Adrian McDonald hade vid den tidpunkten jobbat stenhårt med att bygga upp Microsofts universum, med annonsaffärer och produkter som MSN, Bing och Skype.

Han flyttade till Stockholmskontoret 2012, men hittade snart nya karriärvägar. Han träffade Pär-Jörgen Pärson och började bygga upp adtechbolaget Widespace, blev partner på konsultbolaget Result och så småningom vd för HRtech-bolaget Adway.

Result tog under åren över allt mer av ägandet i Epicenter, vilket innebar att Adrian McDonald nu kliver in i vd-rollen som delägare sedan flera år tillbaka.

"Den röda tråden för mig är att jag alltid brunnit för att bygga och rulla ut nya produkter och affärsmodeller."

Det är också med den bakgrunden han ska boosta Epicenters lokala verksamheter och den framtida, globala utbyggnaden. Många tänker på Epicenter som "ett coworking-ställe i Stockholm", men faktum är att bolaget redan har egna hubbar i Oslo och Helsingfors, samt närvaro i Sydafrika och Egypten.

Expansionsskede

I Sverige har verksamheten även ynglat av sig i form av hubben Elements ett stenkast härifrån, som har ett tydligare hållbarhetsfokus med medlemmar som Perspetivo, Climate View, Nornorm, Plant och Cling.

Men i grunden är affärsmodellen att etablera en hubb på varje marknad där innovationstakten är under hög tillväxt.

"Vi befinner oss definitivt i ett expansionsskede", säger Adrian McDonald.

"Min roll blir att dels säkerställa att vi har den bästa tech- och innovationshubben på varje marknad; dels att expandera konceptet till fler länder. Stockholm är fortfarande den ledande innovationshubben i världen, och den styrkan ska vi nyttja."

Men någon konkret tioårsplan vill han inte ge sig in på.

"För oss handlar det snarare om att hela tiden undersöka hur vi kan skapa bryggor mellan olika geografier när det gäller teknologi och talanger. Vår styrka kommer även fortsatt att ligga i att bygga ett community av innovatörer och förändringsledare. Vi kommer kunna jobba över gränserna betydligt mer framöver, med rådgivning och internationaliseringshjälp."

Hur tänker ni kring impactfrågorna?

"Vi har gjort en impact-rapport tidigare, och vi kommer släppa en ny under 2025. Vi vill ta ansvar och se att saker går i rätt riktning", konstaterar han och fortsätter:

"För oss handlar vår impact om att skala upp bolag så att det skapas fler jobbtillfällen, och att stärka Stockholm som en attraktiv plats för talanger. Sen handlar förstås teknikutveckling ofta om impact, bland annat när det gäller AI."

Adrian McDonald är trött på att Epicenter förknippas med coworking-begreppet, även om det är den kanske mest synliga delen av verksamheten för många som gästat Stockholmshubben.

"Vårt uppdrag är att skapa möten mellan scaleups, entreprenörer och storbolag för att samarbeta och göra affärer. Det gör vi genom att skapa ett community av dessa individer och bolag, samt en fysisk plats där vi kan facilitera ett utbyte av kunskap och talang − ofta genom events där vi samlar de smartaste hjärnorna i samma rum”

Nya marknader på agendan

Under vårt samtal pågår ett AI-event samtidigt på ljusgården i bakgrunden. Adrian McDonald menar att AI är ett bra exempel där behovet av att mötas och lära tycks outtömligt.

"Ingen vet hur framtiden inom AI ser ut, så vi behöver hela tiden samla människor med olika perspektiv för att diskutera strategier, etik, integritet och investeringar. Samtalen är lika viktiga som affärerna eller matchmakingverksamheten. Därför har vi startat specifika kluster inom områden som AI, longevity, fastigheter och retail."

Vilka nya marknader tror du på framöver?

"Inget är helt bestämt efter det, men både Amsterdam, London, Berlin, Miami och delar av Afrika är superintressant. Det gäller att förutsättningarna finns på plats, med ett bra läge, spännande community och en fastighetsägare som vågar satsa."

Nu ska ni leva som ni lär på ett sätt?

"Precis, vi är också en scaleup. Men det är medlemmarnas insikter som driver oss framåt. Tillväxt och förändring är sällan linjär, utan föds alltid ur idéer och diskussioner. Därför är det så viktigt att fortsätta föra samman människor för att hitta nya lösningar."

Lås upp resten av artikeln – signa upp på vårt nyhetsbrev (gratis)

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: