"Aira-effekten" bra för värmepumparna – nu växer utmanar-bolaget i rekordfart
Många pratar om Harald Mix värmepumpsbolag Aira. Men bland utmanarna finns Babak Tighnavards företag Drem, som nu växer snabbt tack vare sin smidiga offertprocess.<br><br> "Många kunder är förvånade när vi ringer upp dem samma dag som de lämnar telefonnummer och kommer tillbaka med en offert. Det är nästan ‘unheard of’", säger Babak Tighnavard i en intervju med Impact Loop.
"Värmepumpen har blivit het", skrev jag i en analys i våras – och hetare blir den. Men det handlar inte bara om att Harald Mix och riskkapitalbolaget Vargas tokhajpade värmepumpsbolag Aira, som tog in ytterligare 700 miljoner kronor för några dagar sedan.
Nej, orsaken är att större delen av Europa (undantaget Sverige, Finland och Norge) fortfarande värms upp med gas och olja. När den då betydligt mer klimatsmarta värmepumpen dyker upp, parallellt med diverse statliga stöd som går till just värmepumpar, är efterfrågan ett faktum.
Ett av bolagen som nu springer framåt är Babak Tighnavards bolag Drem.
"Det är inte bara Aira som kommer att vara en stor aktör, utan det kommer att finnas flera stora aktörer, kanske en handfull i varje land. Men det som Aira gör är bra, för det driver industrin framåt", säger han på skärmen när vi ses för en digital intervju.
"Jag har lyckats rekrytera bra folk för att de har hört talas om Aira. Och vi har träffat investerare som är intresserade av oss för att de har hört talas om dem. De driver en positiv spiral."
Rullar ut i Europa
Drem drog i gång på allvar 2023 och redan första året var omsättningen 15 miljoner kronor, med ett minusresultat på 13 miljoner kronor. I år siktar man på över 30 miljoner kronor i omsättning.
Förra sommaren tog man också in 23 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Peak för att expandera i Europa, och tidigare samma år ytterligare 27 miljoner kronor när bland andra Byfounders, Redstone och Futurum ventures investerade.
"Vi kommer förmodligen ta in mer nästa år", säger Babak Tighnavard.
Nu expanderar bolaget till Frankrike. Från att vara ett par anställda är man 35 personer.
Till skillnad från vissa andra aktörer bygger man dock inga egna fabriker, och tillverkar inte värmepumparna själva. Drem säljer Panasonics och Nibes värmepumpar, men gör i övrigt hela paketet "från ax till limpa".
Vi kommer förmodligen ta in mer nästa år
Inspirerade av solcellsbranschen
Unikiteten ligger istället i en snabb och enkel kundresa, menar Babak Tighnavard. Han har själv en bakgrund som tillväxtchef och landschef för solenergiföretaget Otovo och det var när han skulle installera en värmepump hemma som han blev varse om hur långsam processen var. Med solcellsbranschen som förebild ville han göra offert- och installationsförfarandet snabbare och smidigare.
”Jag tänkte: Varför kan inte vi bygga ett konsumentmärke där vi som installatörer är kundens första kontaktperson – och de får pris inom 24 timmar?”
Med stöd av kundens uppgifter, bilder på villan, och algoritmerna i Drems prissättningsplattform kan bolaget göra ett prisförslag inom några minuter. I nio fall av tio stämmer prisuppgiften också med det verkliga utfallet, uppger Babak Tighnavard.
”Offertskapandet går fort. Sedan kan vi behöva göra ett tekniskt hembesök för att kolla att allt stämmer. Men för prissättning behöver du inte göra ett hembesök.”
Hur får ni in potentiella kunder?
"Vi gör relativt mycket marknadsföring, men sedan tror jag många kunder är förvånade när vi ringer upp dem samma dag som de lämnar telefonnummer och kommer tillbaka med en offert. Det är nästan ‘unheard of’."
Nästa steg: egen mjukvara
Nästa steg för Drem är att under året utveckla mjukvaror för att optimera värmepumpen mot till exempel spotpriset och väderförhållanden. Babak Tighnavards dröm är även att fler värmepumpar ska kopplas till elnätet.
"Jag såg en siffra förra året att mer än 50 procent av värmepumparna i Sverige inte ens är kopplade till internet, vilket är en förutsättning för att de ska kopplas till elnätet – och i Europa tror jag att det är betydligt färre. De kan inte vara smart."
Han jämför med solcellsbranschen, där det är självklart att koppla produkten till internet, och optimera elförsörjningen med batterier. Här ligger värmepumpsbranschen tio till femton år efter, menar Babak Tighnavard.
"I en framtid vill jag att man ska kunna ha tiotusen värmepumpar ihopkopplade – och då gäller det även att optimera värmepumparna mot elnätet."
I en framtid vill jag att man ska kunna ha tiotusen värmepumpar ihopkopplade
Framtiden: Billigare pumpar
Babak Tighnavard förutspår att själva värmepumparna kommer att bli billigare, medan know-how om de komplicerade installationerna blir viktigare.
"Kina har inte ens riktigt startat produktionen av värmepumpar – och det kommer de att göra. Och precis som när det gäller solceller och batterier så kommer även värmepumpar att gå ned i pris."
Försäljningen av värmepumpar har i år gått ner i Sverige, hur har det drabbat er?
"När elpriset går ned så känner inte våra kunder samma sense of urgency. Vår försäljning går istället upp när elpriset går upp, för då märks det i plånböckerna. Men i förhållande till att marknaden gått ned så har det ändå gått bra för oss."
Nyckelpersoner i företaget är medgrundarna Hannes Palm, operativ chef, och David Sennerlöv, teknisk chef. Babak lyfter även kommersiella chefen Choonih Im, tidigare global performance-marknadsföringschef på ljudboksjätten Storytel.
Har Harald Mix-gänget kontaktat dig, de kanske skulle vara intresserade av ett uppköp?
"Jag har pratat med Martin (Lewerth, vd på Aira, Impact Loops anmärkning). Men vi har inget samarbete idag. Men som sagt så kan vi märka av Aira-effekten och det är bra."
Hur kommer det sig att du blivit tokig i värmepumpar?
"Jag är lite tokig i distribuerad energi, att varje hus producerar och optimerar energi i stället för att stora kraftverk ska stå för all el. Värmepumpar är förbisedda när det gäller det."
Redaktör: Matilda Nilsson.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups