Airmee bemöter anklagelserna om svartjobb och greenwashing: ”Chockerande”
Många av Airmees bilar drivs med diesel och deras underleverantörer har utländska svartjobbare, skriver Dagens Industri. I ett brev som Impact Loop tagit del av bemöts uppgifterna.
För två år sedan uppgav budfirman Airmee att bolaget skulle bli helt fossilfritt under 2022. Så blev det inte, konstaterar Dagens Industri som i en granskning skriver att nästan alla last- och budbilar som Airmee använder drivs på diesel. Airmees platschefer kör inte heller el- eller hybridbilar, enligt granskningen.
Dagens Industri avslöjar också att Airmee använder sig av ”ökända underleverantörer” som misstänks för skattefusk och utnyttjande av utländska svartjobbare. Många gånger ska förarna till och med ha saknat körkort.
”Airmee har pressat sina underleverantörer så hårt att det nästan blivit omöjligt för dem att köra lagligt. Bland dem som finns kvar finns sådana som försätter sina företag i konkurs, låter fordringsägarna ta smällen och sen fortsätter i nya bolag”, säger en källa med insyn till DI.
På måndagen kommenterade Airmee uppgifterna ytterligare genom ett brev till anställda, e-handlare och investerare. Impact Loop har tagit del av brevet, som inleds på följande sätt:
”Så ska inte verksamheter bedrivas”
”Anklagelserna är chockerande och vi tar dem på största allvar. Så här ska inte verksamheter drivas. Samtidigt är vi på Airmee också djupt upprörda över vissa felaktiga påståenden och formuleringar i artiklarna. Airmee har alltid verkat och arbetat för schyssta villkor på transportmarknaden, och eventuella lagöverträdelser eller avvikelser från bolagets Code of Conduct är oacceptabla och ligger inte i linje med åkeriernas avtal med Airmee.”
Airmee uppger att man inte bygger sin verksamhet på att pressa underleverantörer för hårt:
”I en av artiklarna porträtteras det som att Airmee anlitar flera åkerier som ägnar sig åt ekonomisk brottslighet och att bolaget medvetet gjort detta på senare tid för att nå lönsamhet. Detta stämmer verkligen inte, och vi finner anklagelserna djupt upprörande eftersom det går emot alla våra värderingar och hur vi jobbat.”
Vill bli tydligare i sin kommunikation
Vidare bemöter företaget uppgifterna om de påstått fossilfria leveranserna:
”Det går inte att bedöma om ett fordon kör på diesel eller fossilfritt bränsle från utsidan, eftersom det är samma typ av bilar och samma typ av motorer. Det är endast bränslet som skiljer sig. Utöver el så kontrakterar Airmee underleverantörer att använda fossilfritt bränsle, som t.ex HVO100. Fosilfritt bränsle som HVO100 tankas i en “vanlig” dieselbil. Vi håller dock med om att branschen och även vi använder begreppet 100% fossilfritt för brett och kommer därför framöver att vara tydligare i vår kommunikation.”
Airmees vd Julian Lee avböjer i dagsläget att kommentera.
Läs mer: I juni intervjuade Impact Loop Julian Lee som då berättade om hur bolaget vänt till vinst.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups