Ärtdrycksbolagets vd om att skala i tuffa tider: "Tajt kostnadskostym"
Nyligen tog ärtdrycksbolaget Sproud in 14 miljoner kronor – och öser på mot ökad omsättning under 2024. Nu berättar vd:n Sara Berger om strategin bakom framgångarna – i en tuff tid för foodtech-bolagen. "Handlar om att ta ett steg i taget", säger hon till Impact Loop.
Sara Berger är en vd som just nu är tillfreds. Det blir tydligt när bolaget hon leder kommunicerar.
"2024 har startat ännu starkare och vi har en tydlig strategi, ett starkt team och fokus på att leverera värde till våra konsumenter och kunder", stod att läsa i hennes kommentarer i samband med den senaste kapitalrundan.
I den fanns en ny investerare i form av Erik Andersson (Mellby Gård) tillsammans med ytterligare kapital från befintliga ägare och även anställda i bolaget som hakat på ett erbjudande om att köpa aktier.
“Att ta in de här pengarna handlar om att förbereda för nya innovationer som ska ut på marknaden under 2025. Basen i vår produktportfölj är mjölkalternativen men nu ska vi bredda oss”, säger Sara Berger när Impact Loop får tag i henne.
Lågt socker funkar
Exakt vad de planerar att lansera är än så länge hemligt, men en sak är klar: Att göra alternativ till klassiska mejeriprodukter har varit succéartat tidigare, med välkända exempel som Oatly. När det kommer till Sproud är det ärtor som gäller.
“Vi sticker ut på marknaden med vår design och kommunikation. Vår osötade produkt växer rejält nu i hela Europa. Att trycka på lågt sockerinnehåll har varit en klok strategi. Sedan är själva smaken väldigt neutral och har en bra munkänsla”, säger Sara Berger.
Att trycka på lågt sockerinnehåll har varit en klok strategi
Skalar upp
Många foodtech-bolag har haft mindre bra resultat den senaste tiden.
“Vi har absolut varit i ett läge, efter den stora hajpvågen, där vi sett konkurser och sänkta värderingar. Det har varit en allmänt negativ utveckling i det här ‘spacet’, sa investeraren Måns Ullerstam på Kale United nyligen i en intervju med Impact Loop.
Samtidigt som Sproud fortsätter växa, åtminstone om man tittar på nettoomsättning. Nyckeln handlar om strategin – som bygger på relativt få anställda och en partnerskapsmodell för produktionen och distributionen.
“Det kan jag reflektera över när jag tittar tillbaka, att det har handlat om en bra och genomtänkt go to market-modell. Vi har bra partners, har fokuserat på våra marknadsinvesteringar har haft en tajt kostnadskostym”, säger Sara Berger och fortsätter:
“Att bygga bolag handlar väldigt mycket om att ta en sak i taget. 2024 har varit väldigt bra så här långt, och tillväxttakten ökar ytterligare. Vi har växt med 50 procent under första halvåret och är i en tydlig uppskalningsfas”.
Finns någon enskild nyckel till tillväxten?
"Jag tror vi ligger rätt i konsumenterbjudandet, att vara det växtbaserade alternativet som har absolut lägst klimatavtryck, högt proteininnehåll och med ett lågt sockerinnehåll”.
Ni visar fortfarande röda siffror, när blir de svarta?
“Det finns en modell och en tydlig road map som vi följer. Och den säger att vi ska ha lönsamhet om 12 till 18 månader. Men det beror helt på hur marknaden utvecklar sig. Än så länge har vi levererat på våra uppsatta mål. Nästa steg är att utöka distributionen på de marknader vi finns på idag."
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups