Därför har utsläppen från bensin och diesel ökat: "Onödigt"
Sedan reduktionsplikten för bensin och diesel minskades vid årsskiftet har Sverige sett en markant ökning i utsläppen från dessa drivmedel, rapporterar TT.
Enligt Drivkraft Sverige, en branschorganisation, har de fossila koldioxidutsläppen stigit med cirka 24 procent under perioden januari till mars i år, jämfört med samma period föregående år. Denna ökning motsvarar en uppgång på 850 000 ton koldioxid.
Förändringen i reduktionsplikten, som genomfördes av regeringen och Sverigedemokraterna, innebar en betydande minskning av kraven på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. För diesel sänktes kravet dramatiskt från 30,5 procent till endast 6 procent.
"Vi tycker att det är väldigt synd och onödigt. Det hämmar vidare investeringar i den här omställningsutvecklingen som vi behöver", säger Åsa Håkansson, produkt- och miljöexpert på Drivkraft Sverige till Sveriges Radio.
Tankat mindre
Denna ökning i utsläpp skedde trots en minskning i mängden tankat bränsle.
"Vi sänker reduktionsplikten för att hela Sverige ska fungera. Samtidigt bidrar sänkningen till lägre kostnader för näringslivet och för jordbruket vilket stärker svenska företags konkurrenskraft samt gör det billigare att producera och transportera maten på våra tallrikar", sa energi-och näringsminister Ebba Busch i samband med att förslaget presenterades.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups