Därför investerar Volvo i polyesteråtervinning: "Enormt hållbarhetsproblem"
På torsdagsmorgonen meddelade Vargas och H&M-backade polyesteråtervinnaren Syre att de tagit in totalt 100 miljoner euro i en ny kapitalrunda. Bland investerarna finns världens största klimatfond TPG Rise Climate och Norrsken – men det var en annan som stack ut. Varför investerar Volvo Cars i polyesteråtervinning?
Allt fler storbolag tittar nu genom sina egna investerings-verksamheter, så kallade CVC:er, åt impact-bolagens håll. Ett exempel är Volvo Cars Tech Fund som har gjort över 20 investeringar, i bland annat bolag som realtidsmätaren Viospatia och bilteknikbolaget Luminar.
Ändå hajade man kanske till när de stod med på listan när polyesteråtervinnaren Syre igår gick ut med vilka investerare de fått in. Tidigare har Volvo Cars Tech Fund primärt investerat i autonomi och elektrifiering.
Men enligt Volvo Cars Tech Funds vd Ann-Sofie Ekberg är det ingen skräll.
“Det är tech-startups som vi tittar på när vi ska investera och när vi väl gör det ska de vara strategiska för Volvo Cars. Och vi ska nå nettonollutsläpp till 2040, så då är givetvis hållbarhet en viktig sak som vi har förbundit oss till att titta på. Där någonstans finns kontexten för den här investeringen”, säger hon och fortsätter:
Exakt hur och när kontakten uppstod vill hon inte berätta. Men faktum är att investeringen är logisk, utifrån att det inte bara är kläder och möbler som innehåller polyester. Det gör även bilar. Och Syre har en teknik, utvecklad av två forskare i USA, som ska göra det enklare att återvinna den kemiska förening som kallas polyester i stor skala.
Varför just Syre?
“Det finns idag ett enormt hållbarhetsproblem med polyester och materialet finns i flera delar av bilarna. Det som är spännande och bra med Syre jämfört med andra impact-bolag är att de tidigt förstått att de måste skala upp snabbt och nå produktionsprocessen. Det är först då du kan göra verklig impact, och det har de fattat”.
“Vi har haft kontakt i mer än ett halvår, redan när de var i 'stealth mode'”, säger Ann-Sofie Ekberg, vd på Volvo Cars Tech Fun till Impact Loop.
Vertikal lösning
Polyester finns idag i bilarnas airbags, stolsklädnader och tak. År 2022 uppskattades den globala polyesterproduktionen till cirka 53 miljoner ton, varav en betydande andel går till fordonsindustrin. Kan det rentav vara så att Syre har fått en ny storkund i Volvo? Nej, åtminstone inte ännu.
“Det finns ingenting i form av avtal i dag, utan det här är en strategisk långsiktig investering från vår sida. Syre tänker vertikalt med den här lösningen som går att använda i flera olika typer av industrier. Då finns även stor chans till lönsamhet", säger Ann-Sofie Ekberg.
Hur stor är er investering?
"Det kan jag inte kommentera".
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups