Mobilitet

Doldisarna får folk att cykla till jobbet – har gått från 6 till 100 miljoner på två år

Sebastian Brännström, CTO på Bikelease. Foto: Bikelease.

Med hjälp av en skalbar idé och ett regeringsbeslut har Bikelease fått tiotusentals svenskar att hoppa upp i cykelsadeln. "I dag är vi nog det enda bolaget som kan ta in 1 000 nya arbetsgivare som kunder på ett år utan att det skapar problem", säger Sebastian Brännström, som tidigare byggt upp samåkningstjänsten Lyft i Silicon Valley.

Reporter

Den 1 maj 2022 hände något i cykelsverige. Ett regeringsbeslut om subventioner på upp till 3 000 kronor för förmånscyklar trädde i kraft. I ett slag blev det enklare och billigare att erbjuda sina anställda fossilfri och hälsofrämjande arbetspendling.

Men vi tar det från början. Bikelease grundades 2018 av fyra personer som såg möjlighet att ta sig an cykelleasing till svenska arbetsplatser. Vd Peter Brännström och hans team växte organiskt i takt med att man lärde sig marknaden, men efter två år omsatte bolaget fortsatt bara en miljon.

Det fanns en logisk affärsidé, men de behövde tekniska lösningar för att skala upp det hela

Från Silicon Valley till cykel-Sverige

Samtidigt gjorde Peter Brännströms son Sebastian Brännström karriär som mjukvaruutvecklare på mobilitetsjätten Lyft i Silicon Valley. Efter intensiva år och en börsnotering var planen att han skulle ta ledigt under 2020, men så blev det inte. Väl hemma i Stockholm började han förra året titta närmare på möjligheterna med Bikelease.

”Det fanns en logisk affärsidé, men de behövde tekniska lösningar för att skala upp det hela. Jag går igång på att bygga produkter som är smidiga för båda sidor av ekvationen, så det var svårt att släppa,” säger han.

Sebastian Brännström kastade sig huvudstupa in i bolaget som CTO. Konkurrenten Ecochange hade sedan 2015 kapat en stor del av offentlig sektor, men den privata marknaden var fortfarande oexploaterad. Genom teknikutveckling, automatiserade processer, minskad administration och serviceavtal kunde Bikelease börja knapra marknadsandelar.

Helt rätt tajming

Bolagets operativa chef Niklas Ekman, som också är med under intervjun, utvecklar:

”Många arbetsgivare känner att de vill kunna erbjuda nya sätt att pendla på för att bidra till den gröna omställningen. Cykeln är samtidigt en ganska dyr kapitalvara för arbetstagaren, så att leasa är attraktivt för många arbetstagare. Cykling som pendling är ju bra för hälsan, stadsbilden och klimatet. Vår utmaning var att kommunicera detta."

Vid det laget hade vi också byggt upp en teknik och process som gjorde det väldigt enkelt att skala

Och det tycks ha fungerat. Från en omsättning på knappt 6 miljoner under 2021 kunde Bikelease öka explosionsartat till en omsättning på över 100 miljoner 2023. Tidigare nämnda subvention blev en viktig språngbräda, även tack vare ett medialt intresse som lyfte fenomenet.

"Det kom absolut rätt i tiden", säger Sebastian Brännström. "Men vid det laget hade vi också byggt upp en teknik och process som gjorde det väldigt enkelt att skala. I dag är vi nog det enda bolaget som kan ta in 1 000 nya arbetsgivare som kunder på ett år utan att det skapar problem."

Sportjätten har gått in som ägare

Själva konceptet är enkelt. Arbetsgivaren ansluter sig till tjänsten, vilket ger arbetstagaren tillgång till en e-handelssida med leasingcyklar. Cykeln skickas direkt hem och avdraget syns på lönebeskedet. Efter tre år får man välja om man vill köpa loss cykeln eller lämna tillbaka den.

Vad kostar det här för arbetsgivaren?

”Inte en krona,” säger Niklas Ekman. "Sen kan det krävas lite engagemang i att kommunicera erbjudandet ut i organisationen, och vissa väljer att investera i cykelskåp eller parkering."

Var kommer cyklarna ifrån?

”Vi samarbetar med en palett av cykelleverantörer, där Cykelkraft i Jönköping är största partner.”

Det finns även en synergi i det samarbetet. Sportjätten Wesports har gått in som största ägare i Bikelease, och äger dessutom bland annat Cykelkraft, Biketown och Cykloteket.

”Branschen har haft det rätt svårt,” säger Sebastian Brännström. ”Så det har varit ganska rörigt, med många uppköp och sammanslagningar.”  

Så ni äger inte cyklarna?

”Nej.”

Hur många har ni ute i dagsläget?

”Ungefär 15 000.”

Nordiska möjligheter

Trots att man fortsatt ser stora outnyttjade möjligheter på den svenska marknaden, börjar Bikelease nu snegla på de andra nordiska länderna. I Finland ligger man längre fram, och har en ännu mer förmånlig statlig subvention på förmånscyklar.

I Europa är fenomenet betydligt mer utbrett, poängterar Sebastian Brännström.

”I cykelländer som Tyskland och Nederländerna är förmånscyklar en jätteindustri. Lease a Bike sponsrar Tour de France, det är på den nivån.”

Skulle ett liknande beslut i Norge kunna bli startskottet för er?

”Eventuellt, men vi är övertygade om att intresset för cyklingens hälso- och miljöeffekter kommer att växa med eller utan subventioner. Allt fler letar efter nya förmåner att behålla personal samtidigt som man håller nere lönetrycket. Där är vi rätt positionerade", avslutar Niklas Ekman.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.