De ska få Rolex-klockan att säljas på nytt – "En grundsten i cirkularitet"
När en svensk före detta mediearbetare och marknadsförare och en högutbildad programmerare träffades på en startup-generator föddes Aveown, en sprillans ny plattform med målet att underlätta övergången från linjära till cirkulära affärsmodeller. “Vi vill skapa ett nytt ekosystem som inte finns idag”, säger medgrundaren Karl Johan Lindvall.
Att driva bolag med en cirkulär affärsmodell är utmanande i en värld som fortfarande är baserad på en linjär ekonomi. Det har vi sett flera exempel på i närtid, bland annat i form av konkurser som &Repeat, bolaget som lanserade en slags pant för take away-lådor.
"Våra samhällen är uppbyggda kring engångskultur vilket gör skiftet väldigt svårt", kommenterade bolagets vd för Impact Loop tidigare i somras.
Samtidigt slutar inte idéerna kring hur det cirkulära tänket på sikt ska göra vår planet hållbar att leva på att poppa upp bland entreprenörerna. Ett nystartat bolag som Impact Loop nosat upp är Aveown, vars affärsidé också är baserat delvis på idén om cirkulär konsumtion.
Grundaren Karl Johan Lindvall förklarar:
“Det handlar egentligen om ett sorts ägarbevis. En perfekt kund för oss skulle kunna vara Rolex eller Hästens sängar. Idag är deras ägarbevis vid köpet skrivet på ett litet papper, men det säger egentligen ingenting. Med vår plattform blir ägarbeviset autentiserat, spårbart och transparent.”
För att förstå problemet de vill lösa går det att plocka isär bolagsnamnet. Aveown står nämligen för Authenticated Verified Ownership:
- Authenticated: Säkerställer att en produkt är äkta och ägs av en faktisk person.
- Verified: Bekräftar produktens skick och värde.
- Ownership: Kopplar produkten till en unik identifierare, där EU:s digitala produktpass som kommer att vara en stor källa av serienummer kopplat till fysiska produkter.
Aveowns system är utformat för att likna bankvärldens programspråk Swift, fast för ägande. Detta innebär att produktens information och historik digitaliseras, vilket ska underlätta hantering och återanvändning av produkter. Varje produkt som har ett unikt serienummer gör det möjligt att verifiera äkthet och ägande via tre register: Aveowns system, tillverkaren och den enskilde ägaren.
Plattformen fungerar genom att behandla fysiska tillgångar på ett liknande sätt som aktier, där de kan öka eller minska i värde. Detta koncept ger ägaren incitament att vårda sina tillgångar och sälja dem vidare när de inte längre behövs.
Ska ge bolag en kickback
Så var kommer impact och cirkularitet in i det här?
“För företag med traditionella linjära affärsmodeller kommer vi att erbjuda en 'kickback' vid andrahandsförsäljning av deras produkter, samt att öka kundengagemanget. Det ska motivera dem att tillverka hållbarare och mer långlivade produkter”, säger Karl Johan Lindvall.
Att det är just han som tillsammans med medgrundaren Vaibhav Bhatia driver den än så länge helt bootstrapade startupen kommer ur att de båda hade varsin cirkulär bolagsidé som inte gick i lås.
“Jag har jobbat i 15 år inom media och marknadsföring med att klippa bland annat reklamfilmer för TV och dokumentärer för bio. Sedan så har jag hjälpt en hel del startups med deras sociala medier, annonser och varumärkesbyggan. Men har hela tiden haft ambitionen och drömmen att starta något eget som ska göra skillnad på riktigt. Efter att ha fördjupat mig mycket inom cirkularitet och omställning gick jag med i en startup-generator”, berättar Karl Johan Lindvall.
Såg brister i egna idéerna
Väl där var det inte särskilt många andra på programmet som var intresserade av cirkularitet, och Karl Johan Lindvalls idé om app som kunde digitalisera garderoben fick inget vidare gensvar. Inte förrän han mot slutet av programmet träffade programmeraren Vaibhav Bhatia, som hade en vision om ett bolag som skulle hindra matsvinn, så föll poletten ner.
“Vi insåg att båda våra idéer hade brister i att det saknades något. Något som borde vara grundstenen för den cirkulära ekonomin, det digitala ägarskapet”, säger Karl Johan Lindvall.
För ett par veckor sedan tog bolaget klivet ut i ljuset och nu är nästa steg att få in kapital. De letar nu efter ängelinvesterare och de första kunderna. “First movers” som vill teckna avtal och vara i framkant för den cirkulära omställningen. Enligt Karl Johan Lindvall för de just nu samtal med ett tiotal kunder och målet är att lansera plattformen skarpt i vinter.
Många bolag med cirkulära affärsmodeller har det tufft, finns det ingen oro att starta det här just nu?
“Ja, och nej. Jag är övertygad om att den här modellen kommer ge höga värden över tid. Men det krävs investerare som har förståelse för att det kommer ta tid. Men på sikt vill vi att det här ska bli en standard över hela världen, vi vill bli en aktör som hjälper alla aktörer”, säger han.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups