Vad krävs för att skala upp uthyrning och cirkulära affärsmodeller?

David Knutsson, Parently, Frida Enslöw, Bröllopsbruket och Tor Espen Steinvik. Foto: pressbilder.

Många har testat uthyrning och cirkulära affärsmodeller – få har lyckats skala upp. Impact Loop har diskuterat frågan med tre entreprenörer som alla har olika erfarenheter. Vilka är deras erfarenheter – och vad krävs för att på allvar få snurr på cirkulära bolag?

Redaktör och reporter

En cirkulär plattform som ger tillgång till barnprodukter. Där föräldrar kan hyra saker som de behöver under småbarnsåren. Använda dem, lämna tillbaka och välja nästa storlek. Det var David Knutssons affärsidé när han grundade bolaget Parently 2020.

Tre år senare var konkursen ett faktum. Varför?

"Det funderar jag fortfarande på och jag är inte helt säker på att jag har alla svar. Jag har såklart gråtit en del över att det blev så. Även om jag är glad att bolaget lever vidare", säger David Knutsson, i dag mindre delägare i bolaget.

Ja, för det lever och växer redan faktiskt. Konkursboet såldes till ett österrikiskt bolag som i dag driver det vidare i Sverige och, enligt egen utsago, så går det bra.

Men att tjänsten nu lever vidare och inte minst växer är ett bevis på att det finns en stor potential

Men frågan kvarstår, varför lyckades inte Parently, som hade nått ett fyrsiffrigt antal ordrar, stå på egna ben? Några förklaringar, menar David Knutsson, är att de saknade pengar och att externt kapital inte kom in i tid. Det var även utmanande att få med flera av de stora producenterna i branschen, även om Bugaboo var fjädern i hatten som partner.

"Vår idé var att producenterna skulle behålla ägandet, vi erbjuder dem som en tjänst till privatpersoner och vi delar på intäkterna. Vi skapade ett hållbart ekosystem som gav ökad intäkt över tid. Det finns en ovana med det cirkulära tänket och att kunna ha konstanta intäkter över tid istället för bara en intäkt en gång. Men att tjänsten nu lever vidare och inte minst växer är ett bevis på att det finns en stor potential", säger David Knutsson.

Måste till regleringar

Parently är inte det enda bolaget inom uthyrning som haft problem. Även andra bolag som Hack your closet, Something Borrowed och It's Released – alla som verkar inom kläduthyrning – har tvingats lägga ner.

Att det är tufft att få rejäl fart på ett bolag med den här typen av idéer i botten håller Tor Espen Steinvik med om. Han grundade &Repeat, ett pant- och retursystem för engångsförpackningar, men hoppade av 2023. Han skrev då en krönika i Impact Loop om sina lärdomar från resan.

Nu, ett knappt år senare, har han en krass syn på verkligheten för de cirkulära startup-bolagen.

"Den största utmaningen med cirkulära affärsmodeller är ofta behovet av att bygga helt nya värdekedjor. När volymen är låg, vilket den ofta är i affärsmodeller som kräver en beteende- eller systemförändring, blir enhetskostnaderna mycket höga jämfört med kostnaderna i den linjära värdekedjan. Utmaningen blir då att det inte är många som är villiga att betala för något som är cirkulärt, när kostnaden för att köpa nytt är så mycket lägre", säger han till Impact Loop.

Den största utmaningen med cirkulära affärsmodeller är ofta behovet av att bygga helt nya värdekedjor

Så vad kan man göra för att det du beskriver inte ska hända?

"Jag skulle vilja se ett större politiskt engagemang för cirkularitet, och jag tror att det kanske är lite naivt att tro att företag som mäts på kortsiktig lönsamhet och aktieägaravkastning ska stå för notan för ett sådant systemskifte. För att åstadkomma detta tror jag att nya styrmedel och regelverk behöver införas av politikerna", säger Tor Espen Stenvik och fortsätter:

"Många är för cirkulära startups, och det är mycket lättare att få PR, men desto svårare att bygga upp en lönsam verksamhet."

"Kostsamt och utmanande"

Ja, frågan är när ett cirkulär bolag räknas som lyckat. Få är exemplen på de som växt snabbt och blivit värda hundratals miljoner.

Men ett bolag som absolut växt i relation till föregående år är Bröllopsbruket, som säljer begagnade bröllopsklänningar. 2023 omsatte bolaget cirka 9 miljoner kronor, vilket är nästan tre gånger så mycket som 2020, och bolaget gjorde även en miljonvinst.

Uppkomsten av bolaget påminner en del om Parentlys:

“Idén till Bröllopsbruket uppkom då jag själv skulle gifta mig och saknade möjligheten att köpa en modern second hand brudklänning i fysisk butik”, berättar bolagets grundare Frida Enslöw.

Det handlar inte bara e-handel, som också är en del av verksamheten, utan även om fysiska butiker. 2018 öppnade den första. Ett år senare öppnades Bröllopsbrukets andra butik – denna gång i Stockholm, i franchiseregi.

Att Bröllopsbruket är byggt av kvinnligt entreprenörskap tror jag är en framgångsfaktor

Nu finns sex butiker enligt samma modell och fler enheter planeras att öppna. Inga investerarpengar har pumpats in, utan bolaget har växt organiskt med hjälp av franchisetagarna.

Enligt Frida Enslöw har det inte varit någon enkel resa.

“Att ställa om sin verksamhet till en mer grön och hållbar verksamhet kan vara både kostsamt och utmanande. Bröllopsbruket har från start byggt sitt koncept utifrån hållbarhet. Vi är sprungna ur cirkularitet och har det i vårt DNA”, säger hon.

Det finns en särskilt aspekt hon vill lyfta, när hon får frågan om hur de lyckats skala upp verksamheten.

“Att Bröllopsbruket är byggt av kvinnligt entreprenörskap tror jag är en framgångsfaktor. Varje butik genomsyras av driv, passion och engagemang som varje egenföretagare besitter. Det är även så som vi på ett snabbt och kontrollerat sätt lyckats skala upp sin verksamhet”, säger hon.

Hon håller dock med om att det finns stora utmaningar.

“Utmaningarna för vissa hållbara aktörer tror jag beror på att konsumenten upplever att det krävs för stora uppoffringar och avkall. Om konsumenten inte är beredd på att betala mer eller ge vika för andra preferenser till förmån för att handla en hållbar produkt eller tjänst, blir det svårt för företaget att vara lönsamt. Här behöver vi bland annat hjälp med politiska initiativ för att stärka konkurrenskraften bland de hållbara och cirkulära aktörerna."

Fler bolag med cirkulär affärsmodell:

Hygglo

Startår: 2016

Grundare:  Henrik Fräsén, Axel Hellström och Ola Degerfors

Vd: Ola Degerfors

Omsättning 2022: 8,5 milj kr

Resultat 2022: -4,3 milj kr

Ihopa

Startår: 2017

Grundare: Alexander Engl, Johannes Dahlberg och Marina Kaleva

Vd: Alexander Engl

Omsättning 2023: 241 000 kr

Resultat 2023: -2,7 milj kr

Agood company

Startår: 2018

Grundare: Anders Ankarlid

Vd: Colin Woodward

Omsättning 2022: 32 milj kr

Resultat 2022: -1,7 milj kr

Refurbly

Startår: 2018

Grundare: David Fetah

Vd: David Fetah

Omsättning 2022: 19 milj kr

Resultat 2022: -3,9 milj kr

Läs mer om:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.