Deras "peeling" gör kläder som nya – nu ska Biorestore ta in 20 miljoner

Stoppa noppriga och slitna plagg i tvättmaskinen – och låt dem komma ut som nya.<br><br>Det är vad impact-bolaget Biorestore lovar med sina enzym-baserade produkter. Efter att ha byggt ett lönsamt bolag lite i det tysta ska de nu skala upp.<br><br>"Vi tror att modeindustrin har en massiv möjlighet", säger medgrundaren Wajahat Hussain när Impact Loop träffar honom på Techarena.

Impact Loop har tidigare skrivit om den nya avfallslagen (eller "svinn-lagen" som vi också kallar den) som bland annat ska minska klädavfall.
En viktig del i detta handlar om att förlänga livslängden på kläder. Ju längre ett plagg kan användas – desto bättre för både miljö, klimat och plånbok.
En lösning på detta sprang Impact Loop på under Techarena som gick av stapeln i Stockholm i februari.
Biorestore, grundat av Wajahat Hussain och Richard Toon, har en produkt som man tvättar sina kläder med – och som då "peelar av" det allra översta lagret av kläderna. En tvätt gör att de ser ut i princip som nya.
"Här kan du se själv – den ena delen av tröjan har tvättats med vår produkt", visar Wajahat Hussain och Impact Loop kan intyga att halva tröjan faktiskt ser ut som nyköpt, medan den andra delen (som inte tvättats med produkten) är nopprig och lite sliten.
Exfolierar kläderna
Han gjorde sin masterutbildning i klädmeckat Borås, och intresserade sig tidigt för hur man skulle kunna förlänga livslängden av kläder. Bland annat jobbade han på modemärket Gant där han lärde känna sin medgrundare.
"Jag insåg snabbt att om kläderna såg nya ut så skulle folk inte köpa nytt", säger han när vi slår oss ner i Techarenas medialounge för en pratstund.
Idén ledde fram till en enzymlösning som exfolierar det översta, smala lagret av tyget i kläderna. Alla som peelat sin hud med en peelingkräm förstår metoden. Nopporna "bryts" bort med enzymerna och plagget kommer ur tvättmaskinen med ny glans.
"Många tror att när kläderna börjar bli gamla och blekna så är det för att färgen börjar försvinna. Så är det inte. Vad som händer är att när man tvättar så 'åker det upp' små fibrer från tyget till ytan. Det är dessa som gör att plagget ser nopprigt och slitet ut. När vi tar bort det lagret ser plagget ut som nytt."
Hur ofta ska man göra den här "peelingen"?
"Du använder den ungefär var sjätte till var 12:e månad, lite beroende på kvaliteten på kläderna."
Hur miljövänligt är detta?
"Enzymerna är helt biologiskt nedbrytbara, så de skadar inte naturen alls."
Ska ta in kapital
Produkten säljs idag till butiker som Lindex och Hemtex, men också via den egna webbshoppen. Bolaget har även genomfört pilotprojekt med bland annat Polarn och Pyret. Omsättningen 2023 landade på knappt 6 miljoner med 2,8 miljoner kronor i vinst.
Nu är Biorestore på resan att skala upp. Fokus hittills har varit att utveckla produkten och bygga ett unikt varumärke som konsumenter gillar, men nu vill de rikta sig ännu mer mot företag.
"Vi vill bygga två plattformar: en för konsument och en för företag som till exempel Lindex, men också för resellers (till exempel begagnat-aktörer, Impact Loops kommentar), säger Wajahat Hussain.
Efter att bolaget klarat sig på lite kapital, bland annat en mindre investering från Lindex och TTYM, Uniqlo-grundarnas investeringsbolag, ska de nu ta in drygt 20 miljoner kronor för att skala upp. En utmaning är dock att många svenska investerare de träffat främst varit inriktade på mjukvara och deeptech.
"Vi pratar just nu en del med riskkapitalbolag i Storbritannien och USA. Och vi letar efter någon som är impact-fokuserad men också investerar i konsumentprodukter."
Nya produkten: Göra kläder mer vattentåliga
Just nu handlar diskussionen inom mode och textilier mycket om återbruk och begagnat-försäljning. Men det är bara en del av lösningen, menar Wajahat Hussain.
"Vi tror att modeindustrin har en massiv möjlighet. För när folk ser ett plagg som ser ut som nytt så köper de. Det här kan bli en ny intäktsström, plagget kan tvättas och se ut som nytt istället för att gå flera månader genom en process av återvinning", säger han.
Han menar att modeindustrin borde gå mer mot att behålla kunden, både genom att sälja nytt men också genom att förlänga livslängden på plagg som redan finns.
"De borde tänka mer i form av en hel kundupplevelse, inte bara att plagget lämnar butiken".
Noppborttagaren – största konkurrenten
Den större visionen för Biorestore är att bli ett företag med produkter för klädvård och återställning. Utöver "peeling-produkten" har Biorestore utvecklat en produkt som förstärker det vattentäta lagret på ett plagg. Till exempel kan en vattentålig jacka efter användning och tvättning bli mindre vattentålig – då kan man tvätta plagget med Biorestores produkt och så stärks lagret upp.
Andra produkter inkluderar luktskydd som stoppar svettlukt från träningskläder, ett alternativ till blekning och ett textilbalsam.
Att få folk att ändra ett beteende är svårt. Hur tänker du kring det?
"Det är egentligen inte ett nytt beteende. Folk tvättar. Det är mer att det finns en lösning på ett problem som folk inte visste."
Vad säger folk som använder er produkt?
"Konsumenterna fattar verkligen vår produkt. Vi har fortfarande inte träffat någon som vill slänga sina kläder."
Vem är er största konkurrent?
"Noppborttagaren, men den är tidskrävande och mindre effektiv än vår lösning."
Även om Biorestore har flugit under radarn i media har de uppmärksammats på andra sätt, till exempel vann de tävlingen H&M Global Change Award 2022.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som är nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups