Textil

Efter branden – Liseberg drog tillbaka ordern från hans impact-bolag

Emil Peterssen, grundare av Reparell, tappade en order efter branden på Liseberg. Foto: pressbild / TT.

Efter branden på Oceana valde Liseberg att dra tillbaka sin order på arbetskläder från impact-bolaget Reparell. Nu har konflikten trappats upp när grundaren Emil Pettersen kräver betalning för beställningen, medan nöjesparken hävdar att de hade rätt att dra sig ur.<br><br> "Vem i kedjan ska ta det moraliska ansvaret?", säger Emil Pettersen till Impact Loop.

Reporter

När nöjesfältet Liseberg skulle upphandla arbetskläder till sina anställda inför den stora vattenlandssatsningen Oceana, gick ordern till Göteborgs-bolaget Reparell.

Impact-bolaget, som startats och drivs av Emil Pettersen, tillverkar bland annat kläder gjorda av plastavfall från havet, vilket blev ett utmärkt försäljningsargument här.

När Impact Loop rapporterade om affären i slutet av 2023 sa en glad Emil Pettersen:

“Liseberg är ett föredöme med sitt sätt att tänka. Eftersom de är en offentlig aktör måste de ha en öppen upphandlingsprocess. Och vad de gjorde, som många andra aktörer inte gör, var att skriva in krav på hållbarhet.”

Kraftig brand

Men i februari, bara två månader senare, uppstod den kraftiga brand på Oceana som det rapporterats om i medierna, där en person miste livet.

Liseberg valde då att dra tillbaka ordern på arbetskläderna från Reparell.

För att kunna betala sömmerskorna i den kontrakterade portugisiska fabriken gick Emil Pettersen in i en intensiv jakt på nya kunder som kunde fylla produktionsplanen. Till slut fick man ordrar från svenska återvinningsbolaget Vinning och salladsjätten Picadeli, bland annat efter reportage i SVT och en artikel på Impact Loop.

Men enligt Emil Pettersen räckte inte intäkterna för att betala allt. Han vill därför att Liseberg ska betala för sin beställning och för produktionsstoppet som följde efter katastrofen.

”Liseberg har inte betalat, och de tycks inte ha någon avsikt att göra det heller”, säger han till Impact Loop.

”I början åberopade de force majeure, vilket de tycktes ha uppfattat som att det skulle innebära att de inte behöver fullfölja sin del av kontraktet. Då vi poängterade att branden inte hindrar dem från att uppfylla förpliktelserna i kontraktet, som är att ta emot och betala för beställd specialorder, blev förhandlingsklimatet snabbt giftigt”, säger han.

Liseberg: “Vi saknar underlag”

Emil Pettersen menar att Reparell inte tjänat pengar sedan branden, eftersom bolagets nya intäkter går åt till att betala skulden till den portugisiska fabriken.

”Att göra rätt för sig gentemot underleverantörer är en fråga om social hållbarhet – oavsett vilket land de befinner sig i. Ett fortsatt förtroende från mina underleverantörer är dessutom en förutsättning för Reparells existens”, säger han.

Liseberg menar dock att de haft rätt att säga upp avtalet, och att de saknar underlag för de övriga krav som Emil Pettersen har.

I ett mail till Impact Loop skriver Ela Skorupska, bolagsjurist på Liseberg:

“Vår, det vill säga Lisebergs, utgångspunkt är alltid att göra rätt för oss och det gör vi genom att följa de avtal som vi och våra partners gemensamt skrivit på. Vi har begärt verifierbara underlag som stöttar Reparells krav utan att få det. Därför befinner vi oss i det läge vi nu gör. Vår ståndpunkt är att vi enligt avtalet har haft rätt att säga upp avtalet på de grunder som gjorts.”

Emil Pettersen hänvisar till social hållbarhet och ett moraliskt ansvar gentemot underleverantörerna i Portugal. Tar Liseberg dessa aspekter i beaktning?

“Reparells profil var en aspekt som var avgörande vid tilldelningen av kontraktet i upphandlingen och vi beaktar det perspektivet. Men kraven måste, som vi tidigare sagt, stärkas av verifierbara adekvata underlag.”

”Har inte tid eller råd”

Emil Pettersen är tacksam för alla kunder och samarbetspartners som har möjliggjort bolagets överlevnad under det senaste året. Nu vill han helst lämna konflikterna bakom sig för att kunna fokusera på internationell uppskalning.

”Jag är mer frustrerad än ledsen över det som hänt, eftersom det tar tid, energi och pengar från vårt utvecklingsarbete. Göteborg är inte vår primära marknad – det är kunderna ute i Europa som är intressanta på riktigt. Vi försöker lösa globala problem. Jag har inte tid eller råd att bråka med Liseberg.”

Samtidigt reflekterar han över ansvarsfrågan.

”Det är skrämmande att det sitter kommunala tjänstemän här i Sverige som bestämmer vem i produktionskedjan som ska få lön för nedlagt arbete − och vilka underleverantörer som ska överleva efter branden på Oceana. Det är den viktigaste frågan för min del. Man pratar gärna om social hållbarhet. Men vem i kedjan ska ta det moraliska ansvaret?”

Nu har Emil Pettersen och Reparell istället svängt om och fokuserar på återvunna bildäck som råvara, ett område han jobbat med i flera år.

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.