Hövdings grundare om största missen i ett bolag: "Då tappar du trovärdighet"
Det finns två frågor som varje entreprenör behöver ställa sig – och ett förödande misstag som får dig att tappa i trovärdighet. Det menade Anna Haupt, uppfinnaren bakom cykelhjälmen Hövding och numera investeringschef på Industrifonden, på Impact Loops event BUILD.
Anna Haupt har en magisterexamen i industridesign från Lunds Tekniska Högskola. Mest känd är hon för att ha uppfunnit och medgrundat Hövding år 2005, där hon tillsammans med Terese Alstin utvecklade den revolutionerande airbagcykelhjälmen.
“Hövding började som ett examensarbete i industridesign. Vi gjorde en enkät utifrån en eventuell lag om cykelhjälmstvång för vuxna. Då märkte vi att många blev väldigt provocerade. Det här är fel! Det är ett hot mot min stil”, sa Anna Haupt på scenen på BUILD.
Utifrån enkätsvaren föddes Hövding. En, enligt många vid tiden, omöjlig idé om en “osynlig hjälm som inte förstör frisyren".
"Ingen som jag pratade med då trodde att det gick att göra. Men vi såg det som en utmaning. Det är bra att vara två grundare i det läget, och ibland tvivlade jag mer än Terese, ibland var det tvärtom. Vi turades om att vara naiva. Hon kunde peppa mig och säga att 'det här löser vi, Anna'. Vi tog in 130 miljoner i riskkapital och rekryterade de vassaste personerna vi kunde hitta", sa hon.
Vilka problem vill vi lösa och vad står vi för som bolag?
Ställer sig två frågor
Trots att Hövding blev hyllad för sin innovativa design så stötte företaget på allvarliga problem. I december 2023, nästan 10 år efter att Anna Haupt lämnat bolaget, ansökte Hövding om konkurs efter att Konsumentverket tillfälligt förbjudit försäljningen av Hövding 3.0 på grund av säkerhetsproblem.
Förbudet ledde till ett återkallande av produkten, vilket bidrog till företagets ekonomiska svårigheter och dess slutliga kollaps.
Men innan Hövding ens fanns på marknaden var det enligt Anna Haupt sju år av “teknikslit”. Den erfarenheten, tillsammans med flera år på Nevs, är något hon idag tar med sig in i sitt nuvarande jobb som investerare på Industrifonden. Där fokuserar hon på bolag inom deeptech, transformativ teknologi och hållbara affärsmodeller.
“När jag tittar på nya bolag i dag så brukar jag be dem ställa sig själva frågorna: 'Vilka problem vill vi lösa och vad står vi för som bolag?'", sa Anna Haupt och fortsatte:
"Det handlar om grundarens egen resa och berättelse, den är viktig. När man sedan växer och stärker upp teamet så behöver man vara rädd om sitt företags själ. Samtidigt kan man storytella ihjäl sig eller åtminstone göra det för mycket, om det sker utan leverans. Om du inte levererar tappar du trovärdighet och det är det viktigaste värdet i ett bolag.
Det är länge sedan någon kom till oss med endast fokus på att tjäna pengar
Design är ett sätt att tänka
Industrifonden är en förvaltare av befintliga statliga pengar och tar aldrig in nytt kapital. Därför är de också en väldigt aktiv ägare, förklarade Anna Haupt.
"För mig är det omöjligt att inte ha industridesign-perspektivet med mig och fråga: 'Varför finns ni?'. Och jag tycker att bolagen förstår det där idag. Det är länge sedan någon kom till oss med endast fokus på att tjäna pengar. De förstår att man måste ha en relevant produkt för att kunna vara nog uthålliga och konkurrenskraftiga. Det är väl ändå skönt? Att vi kommit dit."
Det aktiva ägandet tar sig uttryck i att Industrifonden alltid sitter i styrelsen i bolagen de investerar i.
"Man blir väldigt investerad i bolagen, och även om det kanske inte är en förälskelse så känner jag ett starkt engagemang. Jag skulle aldrig sitta i en styrelse och se något som behöver förändras, utan att säga någonting."
Hon avslutade med ett medskick om innebörden av ordet design.
"Design är inte utseende. Design är ett sätt att tänka, och en designers yttersta kompetens är att förstå sina användare."
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups