Krönika

I Silicon Valley handlar allt om AI – men de missar det viktigaste just nu

Jenny Holmström och Jensen Huang. Foto: Nvidia / Press.

Impact Loops krönikör Jenny Holmström har besökt Silicon Valley på jakt efter impact. Något som visade sig vara svårare än hon trott.

Entreprenör och krönikör

Kontoret är som en blandning av ett rymdskepp och en exklusiv bil med finaste träpanel och andas generativ AI. Det gör i och för sig hela Silicon Valley, för här finns inte en människa eller bolag som inte pratar om just generativ AI. Och här är det mer än ett buzzword: här sker utvecklingen i en rasande fart.

Kontoret tillhör Nvidia. Grundaren och vd:n Jensen Huang dök inte upp, som han gjorde när Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel var här för ett par månader sedan, men hans aura märks i varenda detalj. Hans stil, med den ikoniska svarta skinnjackan, liksom känns i hela byggnaden.

Jag har precis kommit tillbaka från en vecka i startup-världens mecka Silicon Valley tillsammans med styrelseprogrammet Deb. Vi har träffat några av världens främsta investerare och bolag som Andreessen Horowitz, Nvidia och Snowflake samt flera tunga amerikanska styrelsekvinnor. Vi har lyssnat på entreprenörerna på Startupgrind (typ Silicon Valleys Slush) och besökt styrelseproffset Katarina Bondes vingård West Wines i Sonoma. Ja, du hör. Det har inte gått någon nöd på oss.

Min agenda inför resan var att nätverka, förstå mer om vad som gör den här platsen till vad den är och vilka impactbolag som bubblar. Jag, som är nyfiken på grundares framgångsnycklar, frågar en medarbetare till Jensen Huang hur han är att jobba med. På studs får jag tre nycklar: Jensen är djupt nere i problemen och han gillar att lösa dem själv, han ger direkt feedback och drar sig inte för att göra det inför andra, även om den är negativ. Han älskar också att bjuda in och samla människor. Det sistnämnda kommer jag under veckan förstå är kärnan i hela Silicon Valley.

Närvaron av generativ AI är lika framträdande som frånvaron av impact

Men så var det det här med impact och impact-bolagen. Var är de? På Startupgrind är de få. Tankarna snurrar och jag bollar med några som är med på resan – är det för att vi inte är tillräckligt högt upp i organisationen i våra dialoger? Att vi hamnade direkt i produkterna och hur:et och inte varför. För var är egentligen visionerna som kan lösa exempelvis klimatkrisen och den mentala ohälsan? Närvaron av generativ AI är lika framträdande som frånvaron av impact.

Problem som många av oss löser i impact-bolag i Sverige är inget vi möts av i våra dialoger i Silicon Valley och tji (och panik) fick jag som trodde att det fullkomligt skulle bubbla över av impact-bolag och samtal om impact.

Jag och några av mina medresenärer började fråga efter impact i våra möten. Men det är som att de vi möter inte förstår frågan, vi pratar om varandra och ibland känns det som att vi inte ens talar samma språk. Det blir mer prat om källsortering och att “all technology is for good” än om affärsmodellerna och bolagen som löser de stora problemen. En person vi möter säger det rätt ut: Här är inte impact en grej.

Så vad pratar vi om istället? Generativ AI, så klart, men förutom det så diskuterar vi det som gör den här platsen unik:

  • Öppenheten – här delar alla sina idéer och får på så sätt feedback och nätverk som hjälper en tidigt i bolagsbyggande. Här ses sekretessavtal i ett tidigt skede som väldigt mycket 80-tal. Som Eva Nahari på NDX Ventures beskriver det: “Lär dig istället prata om din idéer på en 10 000 foot level”
  • Farten – Speedy Silicon Valley
  • Nätverkandet – hur man bjussar på sitt nätverk men utan egen vinning
  • Att samla människor runt data – inte magkänsla
  • Demokratisera innovation – för alla kan sitta på nästa stora bolag

Den magiska såsen om hur man bygger bolag är oerhört inspirerande och det finns mycket att lära för oss som verkar i ekosystemet Sverige. Men: Vi kan mer än så. Vi kan lösa några av vår tids största problem med våra impact-bolag. Vi är inte lillebror som ska lära oss av storebror – för vi vet att impact är mer än att återvinna sopor. För oss som har kompassen inställd på att bygga impact-bolag gäller det att marschera snabbare, ta för oss mer.

Så här kommer en extra spark i rumpan till alla er som jobbar på att lösa några av vår tids största problem, som klimatet. Sträck på er, känn att ni går i bräschen och att det ni bygger verkligen gör skillnad. För det är inte säkert att någon annan gör det "over there".

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.