Krönika

Var skitsnål och säg förlåt – mina 10 viktigaste lärdomar av att driva impact-bolag

Anders Ankarlid. Foto: pressbild.

Var skitsnål med allt, sov på saken och säg förlåt. Och kom ihåg att bygga bolag är som att cykla upp och ner för serpentinvägar i Alperna. Det skriver Anders Ankarlid, som grundat impact-bolaget Agood company och nu är igång med sitt nya bolag, i en gästkrönika.

För precis sex månader sedan lämnade jag mitt fjärde barn (mitt senaste bolag) vind för våg.

Sex år gammalt blev det. Eller snarare är det så att någon annan nu har vårdnaden. Sedan dess har det varit tyst. Väldigt tyst.

Själen ryser för tomrummet och när tiden finns kommer de krypande:

Tankarna.

En vecka eller två kan man trycka undan dem, men mer än så krävs en shaolinmunk för att inte hänge sig åt demoner och retrospektion. Vis av denna nyvunna erfarenhet kan jag meddela att det inte är en helt angenäm ankomst. Att titta bakåt, reflektera och stanna upp.

Framåt är bäst. Men innan jag tar nästa steg, så petade jag ihop en lista. En reflekterande sådan. Med mina främsta lärdomar.

Och ja, jag vet såklart att de flesta entreprenörer, mig inräknat, är genomusla på att lyssna på goda råd så frågan är vem jag riktar mig till. Men; skitsamma!

Mina topp tio lärdomar om entreprenörskap:

1. Vill du bli rik, bli absolut inte entreprenör

Mina tre första år som entreprenör jobbade jag extra på krogen till 02 för att få allt att gå ihop. Baren öppnade 17 och jag slutade vara entreprenör på Slussens tunnelbanestation runt 16.45. Jag har genom åren pantsatt lägenheter, lånat av barnens sparpengar och levt på snabbnudlar, potatis och gul lök. Jag fattar om du drömmer om att bli rik. Men om det är målet, plugga på högskola, ta examen, streta på byrå eller storbolag, och håll i slantarna istället. För att vara entreprenör liknar att ha minimilön på McDonald’s utan garantier för fortsatt anställning veckan efter.

2. Bli inte ovän med folk

För att vara entreprenör behövs hårdhudhet, passion som närmar sig besatthet och att inte vara långsint. Var sjysst. Det lönar sig, även när andra har fel. Och säg förlåt, när du har fel. Det senare har inget slutdatum.

3. Ett nej är inte personligt!

Vanligast förekommande ordet jag hört senaste 20 åren? Nej! Utan konkurrens. Skämtsamt brukar jag säga att “nej” bara är ett missförstånd. Det ligger mycket i det.

4. Vanligaste orsaken till att bolag dör: cashen tar slut

Bygg aldrig ett bolag som inte snabbt kan bli kassaflödespositivt. Var skitsnål med allt. En av de absolut svåraste sakerna att åstadkomma, och något jag lärt mig den hårda vägen.

5. Pissig kultur – näst vanligaste orsaken

Förvänta dig av dig själv att du gör allt du kan. Jämnt. Förvänta dig inte det av dom du anställer. För dem är inte entreprenörer. De har familjer, rika inre liv, fritidsintressen och annat som fullt naturligt tar plats i vardagen. Så sluta bara ställa orimliga krav. Och var otroligt noga med vilka du startar eller delar aktiebok med. Värderingar är nästintill omöjligt att ändra på.

6. Lyssnar du inte på kroppen kommer den se till att du gör det

Välj bort godis, Red Bull, fest, minimalt med sömn och bedövningsmedel. Det är morgonträning 06.30 eller kvällsträning efter barnet somnat som gäller. Och gå och lägg dig i tid. Annars håller du inte. Och då håller inte bolaget.

7. Lyssna på andra och ta hjälp

Att vara entreprenör är oftast att känna sig kroniskt ensam. Men det går delvis att parera. Mängden gånger jag ringt bekanta, barnens klassföräldrar, vänner, folk jag ytligt träffat på fest och typ alla andra i telefonboken och bett om en tjänst eller ett råd är oräkneliga. Och då var jag ändå medel på matte på högstadiet. Borderline gränslöst, jag vet.

8. Nej, nej, nej – magen har ofta fel

Historiskt sett har mina bästa beslut tagits nästan “bums”. Men också mina absolut sämsta. De usla har kostat i särklass mer än de så kallade “genidragen”. Att sova på saken och utvärdera alternativ innebär inte att du behöver bli långsam som ett storbolag. Det finns en gyllene upplyst snårig stig mitt emellan. Ta den istället för den impulsiva motorvägen.

9. Kom ihåg serpentinvägarna

Har du inte passion och känner meningsfullhet i det du gör, kommer det med all sannolikhet vara alldeles för jobbigt när det knakar i fogarna. Att driva upp ett bolag tar tid. Jättelångt tid. Och det knakar som ett gammalt trägolv.

Dessutom är ett bolags utveckling en rak motsats till en långsamt uppgående svensk indexfond. Det är mer som att cykla upp och ner för serpentinvägar i Alperna. Ensamt är det också. Sa jag det?

10. Var en gnutta galen

Våga ta risk. Var modig. Tänk aldrig på mer än 70 procent av konsekvenserna. Det löser sig nästan alltid.

Och där har du glömt alla goda råd …

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.