Andreas Anderholm Pedersen: Det här glöms bort i second hand-debatten
Andreas Anderholm Pedersen, hållbarhetschef på Giab och Returhuset, läser om second hand och cirkulär konsumtion i Impact Loop. Men det är en aspekt som glöms bort, skriver han i en gästkrönika.
Andrahandshandeln omsätter miljarder och överallt jag vänder mig pratas det om cirkulär handel och cirkulär konsumtion. Äntligen!
Men det finns en sak som skaver. För samtidigt som konsumtionen av begagnade produkter stiger och hela branschen med återbruksaktörer ökar, så ökar också uttaget av nya resurser i ännu snabbare takt. Och det är precis här, och precis nu, vi behöver inse att det som är cirkulärt inte är hållbart om det inte minskar överproduktion och överkonsumtion. I värsta fall kan cirkulära praktiker snarare förstärka det linjära, genom så kallade rekyleffekter, där efterfrågan – och därmed också trycket på jordens resurser – i stället ökar eftersom det nu går att få tillgång till produkter till ett lägre pris vilket gör att vi i slutändan konsumerar mer.
Men är lösningen att handeln ska sluta att sälja nya produkter? Nej! En god vän till mig beskrev det hela i en fin och passande anekdot om träd. När ett träd växer sätter det rötter där det finns god tillgång till näring och om näringen sinar sätter trädet rötterna på en ny näringsrik plats. På samma sätt behöver vi tänka när gäller till den hållbara affären.
Var finns näringen till den hållbara affären? För att hitta det räcker det inte att ställa om transporterna och våra energikällor.
Vi måste rikta fokuset på produkterna. Ett sätt är att fokusera på återbruk och second hand, att sälja produkter av återvunna material eller att sälja produkter som är möjliga att ge ett nytt liv när de inte går att använda längre. Här består näringen av produkter med både låga utsläpp och liten användning av jungfruliga resurser.
Men vad ska vi göra med försäljning av nyproducerade produkter som består av jungfruliga resurser? Ett första steg är att få koll på sitt fotavtryck. Det vill säga att få kunskap och kontroll av alla sina utsläpp och hur mycket av ekosystemet våra produkter är beroende av. När vi har gjort det behöver vi titta på prissättning av produkter. Priset hänger många gånger ihop med livslängden för en produkt, billiga produkter har oftast en sämre kvalitet och därmed en kort livslängd helt enkelt. Då hamnar man snabbt i slutsatsen att billiga produkter med höga miljöavtryck inte bör sättas på marknaden.
När vi säljer produkter med ett lågt ekonomiskt värde, som samtidigt har ett högt miljöavtryck, så är det precis det som ger näring till den snabba och ohållbara konsumtion som resulterar i ett utarmande av jordens resurser och bidrar till ökade utsläpp. En ohållbar affär.
I stället måste näringen till den hållbara affären komma från produkter med ett högt ekonomiskt värde och så lågt miljöavtryck som möjligt. Då kan handeln också inhämta näring från produkterna flera gånger om, genom att kanske erbjuda produkten som tjänst eller att sälja den i andra hand. Bara då får samhället och dess näringslivsaktörer bäst förutsättningar att arbeta med produkter som har flera livscykler. Ett lönsamt återbruk.
Handeln blir hållbar först när vi ändrar vilka produkter som produceras i första hand. För när vi har gjort det kan vi också lösa det i andra hand.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups