SaaS

Kan svenska SaaS-bolaget vara en del av lösningen på H&M:s sopberg?

Andreas Liljendahl, Pär Gustafsson, Frida Emilsson och Lars-Peter Eriksson på Worldfavor. Foto: press.

Ökad transparens i leverantörsled kan göra att bolag som H&M kan bli mer hållbara. Svenska SaaS-bolaget Worldfavor är en av dem som försöker lösa problemet.

Chefredaktör

Detta har hänt: Aftonbladets reporter satte sändare på tio klädesplagg som stoppades i H&M:s återvinningslådor. Vissa av kläderna kunde sedan spåras till några av världens värsta dumpningsplatser, som Ghana och Indien. Andra maldes ner.

I en uppföljande intervju med Aftonbladet slår H&M:s vd Helena Helmersson ifrån sig allt ansvar och pekar på underleverantören Remondis:

"De här plaggen har gått till återanvändning eller återvinning. Du får ju fråga vår partner vad de har för processer kring det här", sa hon till tidningen.

I grunden handlar det förstås om att vi behöver köpa färre kläder och att H&M och andra klädkedjor behöver svänga om till en cirkulär affärsmodell. Samtidigt kan också en del av lösningen ligga i ökad koll på just underleverantörer. Kan svenska SaaS-plattformen Worldfavor vara en del av svaret här?

"Två viktiga faktorer"

Worldfavor, grundat av Andreas Liljendahl och Frida Emilsson, är en plattform där företag och organisationer kan lägga in sina leverantörer och sedan följa sin hållbarhetsdata. Idag är man 85 anställda och runt 30 000 organisationer i 140 länder använder plattformen.

"De flesta företag känner inte till hela kedjan av leverantörer utan ofta endast det första ledet. Det är i dessa fall som det kan uppstå problem i andra delar av ledet som företaget inte har kontroll över. H&M kommunicerar ändå att de aktivt arbetar mycket med dessa frågor, men det finns många andra företag som inte alls gör det", säger vd:n Andreas Liljendahl till Impact Loop.

De flesta företag känner inte till hela kedjan av leverantörer utan ofta endast det första ledet

Han menar att det finns två faktorer som gör att ökad transparens kan bidra till att lösa problem som – likt hos H&M – uppstår i leverantörsled:

"Ökad transparens löser inte hela problematiken men risken att det blir fel i något led kan minskas mycket", säger Andreas Liljendahl.

Nu talar han såklart i egen sak, men trenden med ökad transparens syns på flera håll och även utanför Worldfavors kunder:

"Den stora trenden jag ser är att vi går från uppskattad data till att arbeta med faktisk data kring leverantörers prestation, som med koldioxidutsläpp till exempel. Det är billigare att arbeta med estimering men den verkliga förändringen kommer när vi kan se hur det ser ut på riktigt."

Växer med 50 procent

För ett år sedan tog Worldfavor in 100 miljoner kronor i kapital, som investerats i produkt, sälj och marknad. För Impact Loop avslöjar Andreas Liljendahl att de årligen återkommande intäkterna (ARR:en) ökat från 20 till 30 miljoner kronor det senaste året.

Omsättningen 2022 landar på 30 miljoner kronor, att jämföra med strax över 20 miljoner 2021. Investeringarna under året gör att resultatet går från drygt 16 miljoner 2021 till minus 30 miljoner kronor i fjol.

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.