Kockens excel blev till "köks-SaaS" – nu tar matsvinnsbolaget in nya miljoner
SaaS-bolaget Generation Waste tar in nya miljoner från bland annat GU Ventures och T-Klein Invest. Men allt började med en kock som började skriva upp matsvinn i ett excelark. "Vi har gått ifrån startup-läget in i en uppskalningsfas", säger vd:n Per Hjalmarö.
Googlar man på Generation Wastes vd Per Hjalmarö är det inte begrepp som matsvinn och en hållbar restaurangnäring som är de framträdande träffarna. Han kommer från en annan värld där ord som IT-utveckling, lön, HR-system och outsourcing är grejen. Han har tidigare jobbat på bland annat Hogia.
"Jag har gjort en snabb resa inom det här bolaget. Det började 2020 då jag gick in som affärsängel. Sedan blev det styrelseuppdrag 2023 följt av att jag blev operativt anställd som vd. Men det var ganska snabbt som jag kände “Wow, det här är det jag vill göra”, säger Per Hjalmarö till Impact Loop.
Men vad är egentligen "det här"? Jo, det handlar om mjukvarulösningar och hur vi ska sluta kasta så mycket mat. Generation Waste startades 2018 av kocken Daniel Oddhammar, som såg en stor utmaning hur mycket av råvarorna som inte åts upp – utan slängdes. Det var den möjligen lite oväntade viljan att förändra en hel bransch som Per Hjalmarö såg och attraherades av när han från första början gick in som investerare.
"Daniel jobbade inom 'fine dining' för bland annat Leif Mannerström, väldigt 'old school' på det viset att väldigt lite råvaror slängdes. För att få koll började han logga det svinnet i ett excel-dokument, och insåg snabbt att det här borde man kunna förenkla och göra affär av, i form av en SaaS-lösning för kök”, berättar han.
"Få till beteendeförändring"
Affärsidén handlar om både klimatnytta och att kunden de facto sparar pengar. När man genom att registrera svinnet över tid får en överblick med hjälp av datan över hur mycket som går till spillo, kan man sedan anpassa sina menyer, inköp, och lägga en smartare budget.
Och det är inga små ambitioner som Generation Waste har. Med klatschiga slogans som "Changing the world, one plate at a time", har de som slutmål att matsvinn helt ska upphöra. Noll och intet ska kastas i onödan. Den som köper deras mjukvara utbildas också för att förändra sättet att tänka.
"Idag slängs många miljoner ton mat och vi vill vara med och driva en beteendeförändring. Dessutom har det kommit nya regleringar kring matsvinn från bland annat EU som sätter press på offentliga aktörer som till exempel skolkök", säger Per Hjalmarö och fortsätter:
"Ett mål om absolut inget matsvinn är kanske är svårt att nå. Men det är ändå målet, och vi hjälper restaurangerna med nya nyckeltal som matsvinn per gram och gäst. Det är väldigt konkret vilken skillnad man kan göra."
Tar in nytt kapital
Nu tar bolaget in 3,4 miljoner från befintliga ägare som bland att GU Ventures och T-Klein Invest. Det, och en växande kundkrets med kommuner, hotell, rederier och sportanläggningar gör att vd:n ser positivt på framtiden, och bolaget tittar redan nu mot ytterligare riskkapital i en större runda. Det är dock en kundgrupp som de till stora delar saknar:
"Enskilda restauranger har varit svårt att få in, men jag tror att det kommer. Vi har växt i omsättning med 40-50 procent för varje år och går nu mot positiva siffror. Samtidigt hjälper det senaste kapitaltillskottet oss att utveckla produkten. Vi har gått ifrån startup-läget in i en uppskalningsfas", säger Per Hjalmarö.
Generation Waste
Startår: 2018
Vd: Per Hjalmarö
Senaste värdering: 29,6 miljoner kronor
Nettoomsättning 2023: 3,1 miljoner kronor
Resultat (EBITDA) 2023: -2,5 miljoner kronor
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups