"Man har tröttnat på mål och strategier" – det tar profilerna med sig från New Yorks klimatvecka

Impact-ledarna som är med i artikeln. Foto: pressbilder.

New Yorks klimatvecka är nu över och de svenska impact-bolag som var där har kommit hem med nya insikter, inspiration och kontakter. Så vad tar de med sig från veckan? Impact Loops Jenny Kjellén har pratat med fem av dem.

Reporter och redaktör

Från att FN:s generalförsamling antog en "Pakt för framtiden" till att Kaliforniens justitieminister stämde oljebolaget Exxon Mobil – New Yorks klimatvecka har bjudit på många viktiga händelser och dramatiska utspel (mer om dem i vår artikel här).

Samtidigt var en rad svenska impact-ledare på plats för att nätverka, inspireras och driva sina frågor.

Impact Loop pratade med fem av dem och frågade om vad deras agenda varit, vilka frågor som skiljer sig från Sverige och var de tar med sig från veckan.

Mathias Wikström Doconomy: "Väpnade konflikter har tagit över fokus från klimatkrisen"

Mathias Wikström, vd på fintech-bolaget Doconomy, som hjälper banker att visa hållbarhetsdata för sina kunder:

Vad har varit er agenda på New Yorks klimatvecka?

"Det är en ambitiös vecka där vi är med i paneler och även arrangerar egna samtal, så det är en kombination av säljresa, investor relations och opinionsbildning. För tredje året i rad arrangerade vi Doconomy Stage of Impact där vi vill lyfta fram startups som vi tycker har bra idéer. Det är ett tillfälle för dem att träffa tunga namn inom omställningsfrågor, investerare och media och där vi även försöker lyfta fram svenska bolag."

Skiljer sig samtalen under veckan från samtalen i Sverige?

"Två saker sticker ut: Dels tycker jag att väpnade konflikter har tagit över fokus från klimatkrisen som kommer lite i andra hand för till exempel FN, vilket i och för sig inte är så konstigt när människor dör."

"Jag ser även att gräsrötterna börjar vakna till liv och att kraven på omställning kommer underifrån. Vi ser till exempel att cirka 40 procent av bankkunderna i USA och EU inte tycker att bankerna hjälper dem att leva mer hållbart. Det kan vara både finansiellt med investeringar och sparande men även i val av konsumtion. Där borde bankerna vara en ledstång för förändring. De säger att de vill ha engagemang från sina kunder, 90 procent av deras kunder globalt är oroliga för klimatkrisen. Bankerna borde ta den frågan och bidra, jag förstår inte varför de inte gör det när både engagemang och problem är stort."

Bankerna borde ta den frågan och bidra, jag förstår inte varför de inte gör det

Vad tar du med dig från veckan?

"Jag hade ett samtal med Paul Polman, som haft höga roller inom P&G, Nestlé och Unilever, och som jag tycker har en nykter syn på hur bolag kan hjälpa till att ställa om. Har man möjlighet att lyssna på honom så har han mycket klokt att säga, sen ska man komma ihåg att han länge var en del av problemet. Men det handlar om att göra omställningen lönsam och attraktiv, ingen vill gå bakåt i tiden. Här behöver bolagen leda konsumenterna som röstar med plånboken och där beställningen finns. Det är bara att titta på elbilar som ett exempel där det skett ett paradigmskifte. Det är inte omöjligt."  

Emma Stjernlöf: "En annan transparens och öppenhet"

Emma Stjernlöf, chief communications & people officer på polyesteråtervinnaren Syre:

Vad har varit er agenda på New Yorks klimatvecka?

"Att lyfta upp textilfrågan på den globala klimatagendan. Textilindustrin står för upp till 10 procent av de globala CO2-utsläppen men har historiskt diskuterats för lite på denna nivå. För Syre var agendan även att träffa en rad beslutsfattare hos såväl globala varumärken som branschorganisationer. Vi är fortfarande 'new in the game' och behöver vara ute och berätta att vi finns och vad vi ämnar göra."

Skiljer sig samtalen från Sverige och hur?

"Ja, här befinner sig globala beslutsfattare och frågorna som diskuteras är ur ett betydligt bredare perspektiv. Jag upplevde även en annan transparens och öppenhet."

Vad tar du med dig från veckan?

"Det var min första klimatvecka, jag visste inte vad jag skulle förvänta mig och egentligen borde vi ju prata mindre om klimatet och istället agera. Med det sagt blev jag positivt överraskad över den höga nivån av nätverkande, sann nyfikenhet, handlingsinriktade dialoger och generös transparens. Vi har öppnat många viktiga dörrar för att skynda på det stora textilskiftet."

Vi har öppnat många viktiga dörrar för att skynda på det stora textilskiftet

Hampus Jildenbäck, Flower: "Märker av en transparens från de statliga institutioner vi träffat"

Hampus Jildenbäck, marknadschef på energibolaget Flower:

Vad har varit er agenda på New Yorks klimatvecka?

"Vi är här som en del av Business Swedens delegation från Sverige och som även kommer att delta på COP29 i Baku. Dels är vi här för att förbereda en agenda kring vad vi vill åstadkomma på COP29 men framförallt är vi här för att vara med och påverka utformningen av regleringar och lagstiftning kring energisystem, och driva på skapandet av nya finansiella produkter som behövs för att accelerera utbyggnaden av förnybar energi."

Skiljer sig samtalen på klimatveckan från samtalen i Sverige? 

"Jag märker av en transparens från de statliga institutioner vi träffat, att det finns medel som de vill och behöver använda. En slags frikostighet där de vill veta hur de kan hjälpa oss hjälpa dem att påskynda omställningen, vilket har varit inspirerande. Nu har vi inga oändliga resurser och vårt huvudfokus ligger i Europa just nu men vi utforskar alltid möjligheter för att gå in i nya marknader, och USA är såklart är en av dem."

Vad tar du med dig från veckan?

"Det har varit väldigt många inspirerande samtal, bland annat med Jonas Birgersson som genom sitt bolag Framfab förändrade internetdistributionen och vände upp och ner på världen. Något sådant är möjligt också för elsystemet, att förändra det från grunden, decentralisera elsystemet och göra det mer effektivt för att slippa kostsamma expansioner av det fysiska elnätet. Det har varit viktiga diskussioner under veckan vilket känns positivt, en 'call to action' att nu handlar det om att göra. Jag har redan efter halva veckan flera uppföljningsmöten från kontakter jag träffat, så jag är övertygad om att den här typen av sammanhang är jätteviktiga, och att det verkligen leder till något konkret."

Jag har redan efter halva veckan flera uppföljningsmöten från kontakter jag träffat

Vanessa Butani: "Man har tröttnat på mål och strategier"

Vanessa Butani, global hållbarhetschef på Volvo Cars: 

Vad har varit er agenda på New Yorks klimatvecka?

"Volvo Cars är på UNGA (FN:s generalförsamling) och New Yorks klimatvecka för att driva på elektrifieringen globalt. Det går alldeles för långsamt i många länder och fler aktörer behöver vara med på tåget. Vi vill se att det finns rätt regelverk, infrastruktur och stöd för omställningen."

Skiljer sig samtalen eller fokuset från samtalen i Sverige?

"Absolut, här har vi globala aktörer som är avgörande i omställningen. Här finns även representanter både från de som har kommit långt till de som är i början på sin elektrifieringsresa, och utbytet av lärande och dialog i detta sammanhang är extremt värdefullt."

Vad tar du med dig från veckan?

"Ingen aktör opererar i ett vakuum, vi behöver få med hela ekosystemet för att lyckas. Men även att vi måste göra omställningen nu. Min spaning här under veckan är att man har tröttnat på mål och strategier, nu vill man se handling. Eller som temat för årets vecka säger: ‘It’s time’."

Henrik Johansson, Spowdi: "Alarmerande att ett svenskt greentech-bolag ska vara lokomotivet"

Henrik Johansson, vd på greentech företaget Spowdi som gör soldrivna bevattningssystem för bönder i utvecklingsländer:

Vad har varit er agenda på New Yorks klimatvecka?

"Vi är en del av Sveriges delegation men vi har även ett eget syfte. Jag upplever att det är samma snack nu som förra året, att pengar finns och att vi måste agera. Men folk står fortfarande med grafer och talar om befolkningstillväxt, om att utsläppen ska ner. Det vill säga om problemen. Vi vill kliva ur det och bli en motpol. Vi vill att fokus ska riktas på lösningarna som faktiskt redan finns. Vi vill att man ska lära från vad som gjorts och vilka resultat och effekter det fått, sluta prata och börja leverera istället."

"I vår sektor kommer pengarna ofta i form av bistånd vilket inte fungerat genom åren och därför är man nu villrådig hur man ska agera. Vi har skapat en skalbar modell för att ställa om småskaligt jordbruk till långsiktigt och hållbart där det krävs tekniska förutsättningar, en implementeringsorganisation, finansiering och governance för att möjliggöra för jordbrukarna och som skapar ett kommersiellt skalbart upplägg. Vi borde inte satsa några pengar där det inte finns ett kommersiellt tänk, annars blir det ingen impact."

Skiljer sig samtalen eller fokus från samtalen i Sverige?

"Den svenska retoriken handlar mycket om att vi är bäst i klassen men vi är dåliga på att lyssna på vad andra vill ha och hur vi möjliggör för andra att också bli bäst i klassen. Jag tycker att det är alarmerande att vi som är ett svenskt greentechbolag ska behöva vara lokomotivet i att också skapa de modeller som behövs runt finansiering och distribution för att få fart på det småskaliga och hållbara jordbruket i utvecklingsländerna. Jag tror det är bra att det är den privata sektorn som är drivande men det behövs att stora globala företag tar lead för att nå ut brett med lösningarna. Till exempel ett bolag som Deloitte, som finns överallt och har tillgång till beslutsfattare i alla relevanta sektorer. Då skulle vi kunna ägna oss åt att utveckla nya versioner av vår produkt."

Det är alarmerande att vi som är ett svenskt greentechbolag ska behöva vara lokomotivet

Vad tar du med dig från veckan?

"Vi kommer även delta på COP29 där vi ska hålla en workshop med aktörer som representerar alla intressenter som behövs för att skapa konkreta initiativ för att få till ett hållbart småskaligt jordbruk för framtiden. Efter att ha sprungit runt och träffat nya människor tror jag att vi hittat det rätta gänget för att kunna gå från COP29 med beslut och kunna kliva ur startblocken."

Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.