Milkywire landar jättekund – ska hjälpa Salesforce att fånga in koldioxid

Nina Siemiatkowski, grundare och vd, och Robert Höglund, klimatstrateg på Milkywire. Foto: pressbilder.

Techgiganten Salesforce köper koldioxidkrediter värda 54 miljoner kronor av Nina Siemiatkowskis klimatfinansieringsplattform Milkywire.

Reporter och redaktör

En våg av innovation från företag som utvecklar nya lösningar för koldioxidinfångning är på gång. Utmaningen för dessa ligger ofta i att få de första kunderna.

Det är här svenska Milkywire, grundat av Nina Siemiatkowski, kommer in i bilden. Sedan 2021 har man stöttat olika typer av projekt som fångar in koldioxid från atmosfären. Totalt har man köpt krediter från 27 leverantörer i 15 länder, åt bolag som Klarna, Spotify och ING Bank.

Nu får Milkywire in SaaS-bolaget Salesforce som kund. Techjätten har förbundit sig att köpa koldioxidkrediter för 5 miljoner dollar genom Milkywire, motsvarande 54 miljoner kronor. Affären är en del av Salesforces löfte att köpa koldioxidkrediter för totalt 100 miljoner dollar till 2030.

"Det är relativt få bolag som gör den här typen av tidiga köp och som bidrar till framtida tekniker", säger Robert Höglund, chef för klimatstrategi på Milkywire, om affären till Impact Loop.

Stöttar projekt i 15 länder

Han menar att koldioxidinfångning är en av de svåraste, men mest nödvändiga uppgifterna, för att stoppa och klimatförändringarna.

"Vår roll är att hjälpa dessa teknologier att gå från koncept till verklighet", säger Robert Höglund.

I december öppnar Milkywire sin årliga ansökningsomgång för nya leverantörer inom koldioxidinfångning. Förra året fick de in över 230 ansökningar, varav 13 nya projekt valdes ut.

"Vi vill se till att de bästa idéerna inte lämnas vid vägkanten bara för att de inte lyckas få någon finansiering. Om det finns spännande och bra idéer som har hög potential så behöver vi se till att testa dem och ge dem möjligheten att bevisa sig", säger Robert Höglund.

​​Nya innovationer och dubbel nytta

Det händer mycket nu inom kolinfångning. Milkywire ser till exempel en spridning av nya projekt i regioner där koldioxidinfångning tidigare inte etablerats, som biokol-startups i Afrika och Asien, innovationer inom havsbaserad koldioxidinfångning och Direct Air Capture.

"Att identifiera tekniker och företag som har dubbla nyttor är också en viktig aspekt som vi tittar på", säger Robert Höglund.

Det kan exempelvis handla om att bönder kan få högre inkomster genom att sälja koldioxidkrediter samtidigt som biokolet förbättrar jordens bördighet och skördarnas storlek.

Läs mer om:
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.