Niklas Wallsargård: "Kan inte nog understryka vikten av att hitta rätt kapital"
Grundaren och vd:n till Improvin', en plattform som hjälper livsmedelsbolag att mäta och sänka sina utsläpp, har bara kört i ett år men har redan landat en handfull kunder. Men vad är Niklas Wallsargårds största huvudbry?
Du är grundare och vd för Improvin. Vad gör ni?
“Vi bygger digital infrastruktur för att matindustrin ska kunna förstå och driva hållbar förändring i sin egen leverantörskedja, skalbart och gränsöverskridande över landsgränser, tillsammans med deras odlare."
Vad har ni på gång just nu?
“Dels är vi i full gång med att rulla ut plattformen till flera av våra befintliga kunder som AAK och Oatly. Utöver det så skalar vi ut i flera europeiska marknader just nu."
Vad är ditt största huvudbry just nu?
“Att inte fler kunder inom vår nisch har koll på att vi finns. Vi jobbar primärt mot bolag som köper och förädlar spannmål. För att de ska kunna mäta och förstå sina utsläpp och rapportera enligt CSRD-direktivet så kommer de inom det närmsta året behöva öka sin insamling av primärdata, och förenkla sin kvantifiering av hållbara aktioner som sker i deras leverantörskedja."
Vad har ni åstadkommit ett år från nu?
“Vi har bara funnits sedan 2022. Sedan bolaget grundades har vi landat en handfull kunder och skalat ut till 10 000 kontrakterade odlare. Vi introduceras nu på flera europeiska marknader där våra kunder köper sina råvaror från och är nu på god väg att etablera oss på franska, tyska och belgiska marknaden. Att etablera oss fullt ut på dessa marknader är målet under det kommande året.”
Vad har varit mest utmanande i år?
“Det är väl inget att sticka under stol med att kapitalmarknaden är helt förändrad mot vad den var för två år sedan där rundorna tar längre tid. Vi stängde vår såddrunda i april och är väldigt nöjda med de ägarna som klev in då. Men kapitalmarknaden påverkar alla startups, och den har absolut också påverkat oss i hur man skalar bolag, vad som är viktigt och vad man mäts på.
Ni tog in 40 miljoner kronor i riskkapital för bara några månader sedan. Vad väljer du, en stor påse pengar eller investerare som bidrar med kunskapskapital?
"Jag är hundra procent för att man ska hitta en bra matchning i kunskapskapital. Vi tog in bland annat Pale blue dot och Dynamo Ventures som är baserade i USA. Dynamo kliver in med erfarenhet kring försörjningskedjor och har egentligen bara bolag som verkar inom försörjningskedjor i sin portfölj. Pale blue dot kommer in med klimatfokus. Det vi bygger rör sig precis i kopplingen mellan klimat och leverantörskedjor så hittills har vi fått otroligt mycket synergier med deras andra portföljbolag. Jag kan inte nog understryka vikten av att hitta rätt kapital, och inte bara kapital."
Vad är INTE impact enligt dig?
"Jag tycker att bolag generellt har kommit ganska långt de senaste åren på att kommunicera små projekt som i och för sig är hållbara, men som spiller över enormt på hela deras varumärke och goodwill. I mina ögon är det inte impact, utan det handlar om att göra en liten del för att bygga ett ännu starkare varumärke där det faktiskt inte sker en skalbar förändring i grunden."
LÄS MER:
Sofia Graflund: Mitt stora huvudbry är att få ombord långsiktiga partners
Impact-profilen
Namn: Niklas Wallsargård
Bolag: Improvin'
Roll: Medgrundare och VD
Nettoomsättning 2022: 1 milj kr.
Resultat 2021: -2,3 milj kr.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups