Omstridda campingbolaget Happie Camp skrotar sin grundidé: "Vi itererar"

Staffan Svantesson. Foto: pressbild.

Värmländska Happie Camp skulle få folk att lyxtälta i skogen – något som rörde upp kraftig debatt. Nu svänger grundaren Staffan Svantesson om, berättar han för Impact Loop.

Redaktör och reporter

Det var när Staffan Svantesson, med bakgrund från tech-startups i Stockholm, flyttade hem till Värmland som han såg han ett behov på marknaden för människor utan friluftserfarenhet eller egen utrustning.

Som test satte han upp ett inrett tält hos en lokal skogsägare och fick, enligt egen utsago, 128 bokningsförfrågningar från ett enda Facebook-inlägg.

Det ledde till att han startade Happie Camp, som bygger på en franchisemodell där skogsägare kan hyra ut sin mark till bolaget, som i sin tur hyr ut det till folk som vill tälta. För skogsägaren blir det enligt Staffan Svantesson en bättre affär än att hugga ner träden.

"Med tre tält på tre hektar kan vi generera 30 000 kronor per år, vilket motsvarar nästan hela den årliga avkastningen för resten av fastigheten med traditionellt skogsbruk", säger han till Impact Loop.

Kritik mot verksamheten

Men resan har mött utmaningar, särskilt i Karlstad där det lokala partiet Livskvalitet drivit en kampanj mot verksamheten. I ett debattinlägg till lokaltidningen har de beskrivit att Happie Camps verksamhet "mest handlar om att tjäna pengar på att försöka runda det svenska strandskyddet".

Partiet har även anmält bolaget för miljöbrott och grannar har uttryckt oro. I november 2023 anmäldes Happie Camp för misstänkt miljöbrott, eftersom de menade att bolaget hade verksamhet i strandskyddat område, utan dispensen som behövs.

I somras fick bolaget även rubriker lokalt i Karlstad när närboende motsatte sig en etablering av tio tält på Arnön.

Trots flera år av utveckling och med cirka 12 miljoner i intaget kapital har bolaget inte nått lönsamhet. Förra året landade nettoomsättningen på knappt 2 miljoner kronor, med en förlust på närmare 6 miljoner.

Kapitalet kom bland annat från Södra Ädla, som är skogsägarföreningen Södras investeringsarm. Men de valde efter en tid att kliva ur, något som Staffan Svantesson menar berodde på att det gick för långsamt att skala upp för att de skulle se tillräckligt mycket värde för medlemmarna.

"De hade en förhoppning som vi inte klarade av att leverera på i det här skedet", säger han idag.

Det ser inte riktigt ut att ha tagit fart för er?

"Vår affär består av flera delar. Vi har byggt ett framgångsrikt koncept med god kundnöjdhet och betalningsvilja. Nu blir nästa steg att hitta god lönsamhet i den nya modellen".

Utvecklar affärsmodellen

Nya modellen, ja. Just nu genomgår företaget en omstrukturering där franchisemodellen utvecklas, men Staffan Svantesson vill inte kalla det för pivotering.

"Vi itererar snarare än pivoterar, och justerar vårt franchiseupplägg baserat på våra erfarenheter", säger han.

Den ursprungliga tanken var att erbjuda enskilda skogsägare att bli franchisetagare med två till tre tält var, men det visade sig kräva för mycket resurser.

"Det krävde väldigt mycket lokal närvaro, både för att inventera platser och ha en nära dialog med kommuner. Franchisetagare och kvalitetssäkringsansvaret blev både tids- och resurskrävande med mycket resor – Sverige är ju ett långt land."

Vi itererar snarare än pivoterar, och justerar vårt franchiseupplägg

Istället satsar de nu på en ny modell med färre men större franchisetagare, som kommer att fungera som destinationsutvecklare.

"Det blir någon som lever och verkar i bygden och har ett entreprenöriellt driv. En franchisetagare kan nu ansvara för ett helt område med upp till 20 tält", säger Staffan Svantesson.

Som ett första steg planerar de en pilot hemma i Värmland.

"Vi har några vi för dialog med som vi hoppas få igång till nästa säsong. Målet är att tillgängliggöra tre till fem naturområden i region Värmland innan vi går på nationell uppskalning."

För detta har bolaget tagit in 2,6 miljoner kronor i bryggfinansiering från befintliga ägare och "ett antal nya affärsänglar".

Behöver hitta nya sätt

Med kommande EU-lagstiftning från den så kallade gröna given, som sannolikt kommer begränsa det traditionella skogsbruket, blir nya metoder för hållbart skogsbruk allt viktigare, menar Staffan Svantesson.

Den största utmaningen har enligt honom varit trögheten i det offentliga systemet:

"Det finns en väldig osäkerhet kring vad som gäller för att sätta upp ett tält i skogen, och det skiljer sig radikalt mellan olika regioners länsstyrelser och från kommun till kommun. Det är samtidigt väldigt oklart vilken myndighet som ytterst ansvarar för naturturism."

Kritiken från det lokala partiet tar han däremot med ro.

"Det kommer alltid finnas folk som har olika åsikter, men det är bara sunt. Det är komplexa frågor och vi försöker genom nära dialog med alla berörda parter skapa en lösning som bidrar med högsta möjliga nytta", säger han.

Läs mer om:
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.