Rekord för Rekomo – har sålt 46 000 begagnade möbler på ett år
Möbelåterbrukaren Rekomo fortsätter att växa och gjorde sitt bästa år någonsin 2024, avslöjar vd Jonas Åström för Impact Loop.<br><br>"Konjunkturen har verkligen inte varit den bästa och det påverkar förstås även oss. Så utifrån den aspekten är årets resultat ännu mer imponerande", säger han och avslöjar nycklarna bakom framgången.
Kan det vara så att "gammal är äldst" när det kommer till cirkulära affärsmodeller? Kanske. För när många bolag inom nischen har det tufft har Rekomo, som var tidiga på bollen med begagnade möbler, sålt, köpt och hyrt ut 46 000 begagnade möbler under förra året.
De gjorde också sitt bäst år hittills och omsatte 152 miljoner kronor – en ökning med 5 miljoner från 2023.
Med tanke på det tuffa ekonomiska läget är siffrorna positiva, menar Jonas Åström, vd på Rekomo:
"Konjunkturen har verkligen inte varit den bästa och det påverkar förstås även oss. Så utifrån den aspekten är årets resultat ännu mer imponerande", säger han till Impact Loop och tillägger att resultat för 2024 inte är klart, men kommer landa på ett plus.
Förändrad konkurrens
Marknaden för begagnade kontorsmöbler har förändrats kraftigt sedan bolaget startades 1992, men det är framförallt de senaste åren som den förvandlats ordentligt, enligt Jonas Åström.
Medan det tidigare fanns en tydlig uppdelning mellan aktörer som sålde nya respektive begagnade möbler är gränserna nu mer uppluckrade.
Men det är en komplex verksamhet att hantera begagnade möbler, vilket ger etablerade aktörer fördelar, menar han.
"Idag ställer marknaden krav på att även de som säljer nya möbler ska erbjuda begagnat. Samtidigt kräver det mycket yta och arbetssätt som är anpassade efter att jobba med begagnat. Där har vi ett försprång eftersom vi jobbat länge och förfinat processerna i många år", säger Jonas Åström.
Nya arbetssätt
Under året har Rekomo lanserat hyrtjänsten RekomoFlex och köpt upp tapetseringsverkstaden PTV som nu finns i Göteborg, Stockholm och Malmö. Verkstäderna har hanterat omkring 4 000 produkter under året, en fördubbling jämfört med 2023.
Hela sättet att arbeta med kundernas inredningsprojekt har förändrats. Idag börjar processen med att se över vad som kan återanvändas från kundens befintliga möbler.
"Sen ser vi vad som kan flyttas med men behöver fräschas upp med nya färger eller tyger – det är där vår tapetseringsverksamhet kommer in i bilden", säger Jonas Åström.
Att växa lönsamt och utan riskkapital är melodin även framåt.
"Bolaget har varit privatägt sedan dag ett och växt sakta men säkert utan externt kapital. Det är en modell som fungerar", säger Jonas Åström.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som är nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups