Foodtech

Efter två års slit – svenska matsvinns-doldisen landar Carrefour som kund

Adam Vikström, vd på Deligate och medgrundaren Mattias Chahin. Foto: pressbilder. Grafik: Impact Loop

Foodtech-startupen Deligate har landat ett kontrakt med jättekedjan Carrefour i Belgien för att minska matsvinnet och öka lönsamheten. Vd Adam Vikström delar nu med sig av sina lärdomar från den två år långa processen.

Reporter

Deligate är något av en doldis i det svenska matsystemet, men faktum är att deras tjänst redan används i närmare 500 butiker över hela landet.

Bolagets erbjudande kan sägas ha två ben. Dels är det en app som hjälper butikspersonalen att hålla koll på alla butikens bäst före-datum och när varorna bör kvalitetskontrolleras. Därefter föreslår Deligates algoritmer när varor behöver prissänkas, och med hur mycket. Därmed minskar matsvinnet samtidigt som pengar rullar in.

Det andra benet är fysiska ”Ät snart”-kylar som står ute i vissa butiker. Där kan kunderna själva botanisera bland varor med korta datum.

Belgien nästa marknad

Nu meddelar bolaget att man landat ett avtal med Carrefour i Belgien. Den franska dagligvarujätten driver egna bolag i en handfull länder, varav Belgien är ett, med 780 butiker.

"83 av dessa butiker ägs centralt och där är vi redan igång. Resterande drivs av franchisetagare, och dessa kommer vi starta upp nu under hösten", säger vd Adam Vikström till Impact Loop.

Hur har avtalet förhandlats fram?

"Det var två år sedan vi hade den första kontakten med diskussioner fram och tillbaka. Nu har vi kört en testpilot i fyra butiker under nio månaders tid. Innan sommaren bestämde de sig och har rullat ut appen skarpt, med integrationer mot deras system."

Hur landade de i beslutet?

"Både Carrefour och vi har gjort grundliga analyser under tiden, där vi följt upp matsvinn och tidsåtgång. De har kommit fram till att vår tjänst verkligen hjälper dem att minska matsvinnet och öka lönsamheten. Vi har lärt oss otroligt mycket – de tar en inte på orden utan allt ska bevisas."

Enligt Adam Vikström är kontraktet ingen slump. Deligate bestämde sig för 1,5 år sedan för att satsa betydligt hårdare på att nå de riktigt stora kedjorna i Europa, istället för att fortsätta rikta kommunikationen mot enstaka handlare. Strategin tycks ha gett utdelning.

"För oss som jobbar med matsvinn så är det den bästa kunden man kan drömma om. Vi har turen att få möjlighet att göra det vi tror på i mycket större skala. Efter att ha bevisat att vi klarar av de riktigt stora kunderna hoppas vi få ringar på vattnet mot andra kedjor också."

Organisationen då? Deligate har bara fem anställda, och kan genom sin SaaS-lösning skala upp rejält utan att nödvändigtvis behöva anställa.

"Ofta var det fler kundrepresentanter i mötet än vi är anställda i hela bolaget."

Vikten av dynamisk prissättning

Till en början var Deligates affärsidé främst att hjälpa personalen hålla koll på bäst före-datumen. Men med tiden har tekniken förfinats. Appen ger i dag notis om exakt när kontrollen bör ske, samt ett omedelbart förslag på prissänkning för att maximera sannolikheten för försäljning − istället för att behöva kasta.

Genom hela livsmedelskedjan beräknas matsvinn stå för ungefär 10 procent av de globala växthusgasutsläppen. Många matsvinnsexperter ser just dynamisk prissättning som en viktig pusselbit i kampen mot en av vår tids stora utmaningar.

"När arbetet sker helt manuellt finns det risk att butikspersonalen sätter för låga eller höga rabatter, eller att man upptäcker det korta datumet alldeles för sent. Så det är precis det här Carrefour har undersökt noga: hur mindre mat kastar vi − och hur mycket tjänar vi på det i form av ökade intäkter och mindre arbetstid?"

Vad är ett kontrakt av den här storleken värt för er?

"Det beror förstås på hur snabbt vi kan rulla ut och i hur många butiker. Men med full utrullning skulle jag gissa på en tredubbling av vår omsättning under kommande år, runt 20 miljoner kronor."

Kan det ge er en fot in till fler av Carrefours marknader?

"Ja, vi har varit i kontakt med ägarbolaget också, så det är en viktig del av det hela. Dialogen är redan igång. Det här är bara början."

Deligate AB

Startår: 2015

Vd: Adam Vikström

Värdering 2023: 57,2 miljoner

Nettoomsättning 2023: 6,9 miljoner

Resultat (EBITDA) 2023: -2 miljoner

Största ägare: Swedia Invest AB (22,33%), Svanberg & Co Invest AB (21,3%), Vikström Ventures (18,93%), Chahin Ventures AB (18,93%). 

Läs mer om:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.