Byt till Impact Loop Europe
x

Var tredje storbolag ökar sina utsläpp – de är sämst i klassen

Börje Ekholm, vd på Ericsson, Dennis Helfridsson, vd på ABB och Frida Berry Eklund på Klimatkollen. Foto: pressbilder.

Sex av Sveriges största företag redovisar inte sina klimatutsläpp alls, samtidigt som flera "klimatgiganter" fortsätter att öka sina utsläpp, visar en ny rapport från Klimatkollen och 2050 Consulting.

Redaktör och reporter

Den nya rapporten "Bolagens historiska klimatutsläpp" granskar 150 svenska storbolags klimatrapportering och visar att många företag inte lever upp till sina egna ambitioner. Var tredje bolag med jämförbar data ökar sina utsläpp istället för att minska dem.

[split-article-here]

"Det är förvånande att så många storbolag underpresterar när det gäller att minska utsläppen, med tanke på det svenska näringslivets höga svansföring på miljöområdet," säger Frida Berry Eklund, medgrundare av Klimatkollen, som bland annat använder en AI för att sammanställa, analysera och publicera klimatdata, i en presskommentar.

Hon pekar också på att många av de minskningar som faktiskt skett beror på yttre faktorer snarare än medvetna klimatinsatser.

"Vår data visar dessutom att stora minskningar som skett ofta beror på försäljning eller nedstängning av verksamhet, eller lågkonjunktur, snarare än egna insatser. För att klara Parisavtalet krävs kraftfulla åtgärder i närtid," säger Frida Berry Eklund.

Här är "utsläppsökarna"

Flera företag sticker ut negativt med kraftigt ökande utsläpp. Atlas Copco har ökat sina utsläpp med 28 procent på grund av ökad produktförsäljning, medan Ericsson rapporterar en ökning på 24 procent, främst genom ökad försäljning i regioner med fossilbaserad elproduktion som Indien.

Andra bolag som pekas ut som "utsläppsökare" är teknikkoncernen Addtech med ökade utsläpp från transporter, marknadsföraren Better Collective med stigande utsläpp från affärsresor, och fastighetsaktören Hufvudstaden vars ökning kopplas till byggprojekt. Även energibolaget OX2 har ökande utsläpp, men arbetar inom förnybar energi.

För de 69 bolag som har minst tre års jämförbar historisk data har utsläppen i genomsnitt ökat med 1,2 procent per år – det vill säga tvärtemot vad som behövs för att nå klimatmålen.

Sex företag – Addnode Group, Biotage, Creades, Instalco, SJ och Traton – redovisar inte sina utsläpp alls eller endast genom ofullständiga nyckeltal, enligt rapporten.

Ytterligare 15 företag rapporterar bara scope 1 och 2, men inte scope 3 – indirekta utsläpp genom hela värdekedjan – vilket betyder att de exkluderar stora delar av sina verkliga utsläpp.

Viss förbättring i rapporteringen

Trots de negativa trenderna finns positiva tecken. Mellan 2015 och 2023 har andelen rapporterande bolag ökat från 9 till 95 procent. För de bolag som redovisar utsläpp i scope 3 har andelen ökat från 54 procent 2015 till 88 procent 2023.

Endast fyra bolag – Arla, AstraZeneca, Husqvarna och ICA Gruppen – har jämförbar data sedan 2015.

"Trots att det är svårt att analysera historiska utsläppsdata, är det en viktig del av hållbarhetsrapporteringen. Utsläppen fördelat över värdekedjan för ett enskilt år ger en förståelse för företagets klimatpåverkan, men det är först när flera års utsläpp jämförs med varandra som företagets förmåga att omsätta kunskapen i verklig handling blir tydlig," säger Göran Erselius, analyschef och medgrundare på 2050 Consulting i en presskommentar.

De största 10 utsläpparna

Rapporten identifierar tio "klimatgiganter" som släpper ut över 10 miljoner ton koldioxid årligen. På listan finns Arla, Assa Abloy, Atlas Copco, IKEA, Vattenfall, Volvo AB, Volvo Cars, Ericsson, Beijer Ref och Nibe Industrier.

ABB uppges vara det företag som släpper ut mest, men har exkluderats från den övergripande analysen på grund av för kort jämförbar data.

Trenden bland dessa storbolag är blandad. Sedan 2019 har den totala utsläppsförändringen för "klimatgiganterna" varit -3,3 procent, motsvarande -1,1 procent per år i genomsnitt. Sju bolag har minskat sina utsläpp, medan tre har ökat.

Vattenfall har minskat mest (-30 procent), men detta beror främst på försäljningen av brunkolsverksamheten i Tyskland 2016. Volvo AB har minskat med 17 procent genom elektrifiering och förbättrad bränsleeffektivitet.

Hela rapporten finns att läsa här.

Lås upp hela artikeln gratis – det tar bara 2 sekunder!

Genom att låsa upp artikeln börjar du prenumerera på vårt nyhetsbrev. Du kan avprenumerera när du vill.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: