Vd:n kritiserar Trafikverkets elvägsstopp: "Absolut ett bakslag"

Karin Ebbinghaus och Elonroads test-elväg i Lund. Foto: pressbilder.

Efter att Trafikverket meddelat att Sveriges första permanenta elväg pausas riktar Elonroads vd Karin Ebbinghaus stark kritik mot beslutet. "Det är absolut ett bakslag", säger hon till Impact Loop.

Redaktör och reporter

Trafikverket har nyligen presenterat en utredning som avråder från att bygga ett nationellt nätverk av elvägar i Sverige, med motiveringen att det inte skulle vara kostnadseffektivt.

En följd blir att Trafikverket beslutat att pausa projektet med den planerade elvägen på E20 mellan Hallsberg och Örebro.

Det upprör Karin Ebbinghaus, vd på Elonroad, ett svenskt företag som utvecklar teknik för elvägar – en lösning som möjliggör laddning av fordon direkt från vägen under körning. I

När Impact Loop når henne på telefon utvecklar hon varför:

"Trafikverkets utredning har haft ett alldeles för snävt fokus på tunga lastbilar. I Frankrike och Belgien, där man tagit ett bredare grepp, kommer man fram till helt andra slutsatser", säger Karin Ebbinghaus.

Annorlunda läge

Hon menar att mycket har förändrats sedan Trafikverket fick uppdraget av regeringen att utreda frågan.

"För fem år sedan såg världen annorlunda ut, och det gick inte att ladda lastbilar med batterier. Därför hamnar man fel när man presenterar en utredning som bara handlar om dem i dag. Det räcker helt enkelt inte med att bara titta på lastbilar."

Enligt Karin Ebbinghaus handlar det om mer än bara teknisk utveckling. Med rätt planering skulle elvägarna kunna bli en viktig inkomstkälla.

"En elväg är i praktiken en utsträckt laddstation. Någon kommer att betala för energin och tillhandahållandet. Med rätt prissättningsmodell skulle vi kunna omvandla våra vägar till en intjäningsplattform", säger hon och fortsätter:

"Det är en väldigt stor investering att bygga ut laddningsplatser också, och det kommer innebära fotbollsplaner med parkeringsplatser för laddning. Är det något Sverige vill ha?"

"Trist för Sverige"

För Elonroad som företag är beslutet hanterbart, men Karin Ebbinghaus är bekymrad över Sveriges position som innovationsland.

"Det är absolut ett bakslag. Jag har varit så stolt över Sverige som ledare i utvecklingen av hållbara transporter. Som bolag är det ingen katastrof för oss, men det är trist för Sverige som nation."

Hon ser samtidigt stora möjligheter på andra marknader, och märker ett stort intresse från Sydostasien och Indien.

"Där handlar det inte bara om utsläpp utan även om luftkvalitet. Sverige har för oss som elvägsbolag en nackdel med mycket yta och få fordon –  där gäller det att analysera flöden för att hitta rätt område med många fordon och hög densitet."

Läs mer om:
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.