Viddes grundare: “Vi kan röra oss snabbt för att vi INTE bygger en jättefabrik”

Yalda Mirbaz och Christian Lystrup, grundare av Vidde. Foto: press.

Snabb tillväxt med enorma mängder kapital har hittills varit receptet inom hårdvara och mobilitet. Men Christian Lystrup och Yalda Mirbaz, grundare av elektriska snöskoter-bolaget Vidde, vill staka ut sitt eget spår. Med en enda produkt, inga fabriker och hellre lån än riskkapital ska de minska utsläppen i backarna. ”Vi vill växa strategiskt och kontrollerat”, säger Yalda Mirbaz.

Reporter

Bakom Christian Lystrup tronar snövita backar. Då och då susar det tyst förbi en skoter i full fart – det är en rallyförare som stresstestar Viddes nya Alfa-modell så hårt som möjligt. Ibland lättar den över marken.

Christian Lystrup befinner sig på testanläggningen vid Storklinta Skidcenter i Jörn utanför Skellefteå. Det är också här som Vidde har sin bas. En tidig investerare äger anläggningen, vilket gör att man kan nyttja faciliteterna för att bygga upp en egen verkstad, samt kvalitetssäkra och uppgradera fordonen när det behövs.

Det hela har gått fort. I alla fall med tanke på att den här berättelsen handlar om ett svenskt, väldesignat elfordon som mot slutet av året ska kunna levereras till de första kunderna.

Yalda Mirbaz, medgrundare och CFO och Christian Lystrup, medgrundare och vd på Vidde. Foto: press.

Undermålig naturupplevelse

Viddes vd Christian Lystrup och bolagets finanschef Yalda Mirbaz träffades redan under ekonomistudierna vid Stockholms universitet i mitten av 00-talet. Då var den ena redan ubåtsofficer från Försvarshögskolan, och fortsatte därefter i olika roller på en handfull techbolag. Medan den andra, Yalda Mirbaz, valde en karriär inom finans, framförallt på PwC.

2021 sammanstrålade de igen för att bygga upp UGO Mobility, en plattform för att enkelt kunna genomföra fordonsköp på nätet, direkt från fabrik till konsument. Mitsubishi engagerade sig och använde tjänsten flitigt – tills man inte gjorde det längre.

Där någonstans, under en fjällsafari, tar Vidde sin början.

”Jag följde med en kompis på snöskotern,” berättar Christian Lystrup. ”Först fick jag sätta på mig en overall för att kläderna inte skulle stinka av alla avgaser. Sen kändes det mest som att man satt i en dånande ljudlåda. Naturupplevelsen blev inte jättekul.”

Fanns det inga elskotrar? Jo, vissa hade tydligen beställt från Kanada, men hittills hade ingen dykt upp. Christian Lystrup och Yalda Mirbaz blev nyfikna och började gräva i frågan.

De kom i kontakt med en EV-professor på Chalmers som uppmuntrade dem att gå vidare med idén − Sverige hade ju redan en stark fordonsindustri och stora elektrifieringssatsningar på gång. Samtidigt finns här en marknad där det säljs 10 000 snöskotrar varje år. Det var grönt ljus direkt från professorn.

”Vi började med att bygga om en vanlig skoter med förbränningsmotor för att se om man kunde konvertera den till el. Den blev ett monster som vi kallade för Frank, efter Frankenstein. Så det går att göra, men batteriets placering gör att det blir fel viktfördelning. Då bestämde vi oss för att bygga upp en egen modell från grunden istället.”

Viddes snöskoter. Foto: press.

Ferrari möter Gnosjö

Och det gäller att sikta högt från början. Den italienska byrån Pininfarina kontaktades och gick, en smula oväntat, omedelbart igång på uppdraget. Normalt designar de dånande Ferrari-bilar och futuristiska skyskrapor, men en elskoter låg tydligen rätt i tiden.  

Med en genomtänkt designprofil i bagaget kunde grundarna ta idén vidare. Genom stöd från Rise och flera intresserade regioner kunde Vidde börja bygga. Genom att nyttja den svenska fordonssektorns befintliga leverantörskedjor kunde de sourca samtliga komponenter från klustret kring Gnosjö, där över 400 fordonsbolag verkar.

Någonstans här får Christian Lystrup ett snett leende.

”Det är det här som är trixet. Vi vill skapa så stor impact som möjligt för varje fossilfordon vi kan ersätta, och tanken är att byta ut väldigt många. Men vi kan röra oss snabbt just för att vi inte bygger en egen jättefabrik.”

Foto: press.

Samtal från skidbacken

Betalande kunder behövs som bekant också för att lansera en ny produkt. Redan innan det fanns en prototyp på plats kom ett oväntat meddelande på Christian Lystrups telefonsvarare. Det var Stefan Sjöstrand, vd på Skistar, som fått nys om Viddes planer.

”Vi vill lägga första stora ordern!”

Plötsligt blev det bråttom på riktigt. Dagens Industri skrev en helsida om Vidde – som alltså ännu inte hade en enda fungerande produkt.

Men det blir allt mer uppenbart att det är i samverkansprojekt som saker händer. Projekt har inletts med såväl Sveaskog som Skellefteå Kraft och Ishotellet i Jukkasjärvi (där den första skotern invigdes i februari 2024).

Den modulära produktionen med standardkomponenter utan ledtider, kompletteras med en hårdnackad tro på en enda fordonsmodell. Dessutom ger det möjlighet att etablera en mer cirkulär modell. Tanken är att de flesta av skoterns delar ska kunna återvinnas efter fordonets livstid, medan motor, inverterare och batteri kan återbrukas till nästa generation.

”Vi ser att 50 procent av klimatavtrycket hos traditionella skotrar kommer från fossildriften, och andra hälften från produktionen”, säger Christian Lystrup.

”Med eldrift och mer cirkulära lösningar räknar vi med att kunna sänka CO2-utsläppen med 85 procent. Det här landar direkt in i bolagens årsredovisningar. Skistar ska till exempel ställa om till 2027, och de har 250 skotrar som ska bytas ut.”

Även om det handlar om ett nischat fordon i en specifik – och oftast säsongsberoende – miljö, finns det med andra ord en uppenbar potential i projektet. Viddes skoter kommer att kosta 300 000 kronor, och riktar sig inte till privatpersoner.

”Vi satsar bara på B2B-kunder. Den stora omställningen med elfordon kommer att ske först inom näringslivet.”

Vidde-teamet inviger sin Alfa-modell på Ishotellet i Jukkasjärvi i februari i år. Foto: press.

Tar in 20 miljoner – men riskkapital är inte allt

Om allt går som det ska kommer Alfa-modellen att börja produceras under sommaren 2024. De 100 första skotrarna ska kunna levereras mot slutet av året. Räckvidd 100 km, med full laddning på tre timmar, direkt i eluttaget.

I kölvattnet av andra svenska premiumfordonstillverkares uppmärksammade konkurser låter det hela möjligen som en riskabel affär. Men Yalda Mirbaz poängterar att Vidde spelar ett längre spel, utan uppblåsta riskkapitalrundor och svindyra produktionsanläggningar.

”Vi vill växa strategiskt och kontrollerat,” säger hon. ”Vidde föddes i en lågkonjunktur, så vi har varit väldigt tydliga med vilket kapitalbehov vi har för våra olika milstolpar. Vi jobbar till exempel bara med ett fåtal investerare som verkligen brinner för projektet.”

Under 2023 tog bolaget in 16 miljoner kronor i kapital och fick 10 miljoner i stöd. Nu tar man in 20 miljoner med planen att fylla på med mer framöver.

”Vi tror på en fördelning med hälften stöd och hälften kapital. Det kommer behövas ungefär 50 miljoner kronor under de kommande 18 månaderna för att säkra produktionen av de första 100 enheterna, men större delen kommer sannolikt från lånefinansiering, säger Yalda Mirbaz.

Hon poängterar att det finns en kulturell skillnad här.

”I Sverige ser många prestige i riskkapital, men så behöver det inte alls vara i utlandet. Det är en kulturell fråga som jag tror att vi behöver komma förbi. För många bolag är lånefinansiering ett fantastiskt sätt att komma till nästa fas.”

Christian Lystrup ser ljust på framtiden – förutsatt att testerna bakom honom faller väl ut.

”Det finns ett enormt intresse för den här produkten. Många tror att vi är först, men så är det inte. Vi ligger bara helt rätt i tiden.”

Om denna artikelserie

Impact Loop genomför en artikelserie där vi träffar fem entreprenörer med modiga idéer inom impact. Artikelserien är oberoende journalistik men finansieras och görs möjlig av SPP. Syftet är att inspirera och öppna upp för reflektion, för att tillsammans skapa en framtid att glädjas åt.

SPP erbjuder dig, ditt företag och dina anställda tjänstepensionslösningar utifrån era behov. Genom att investera varje krona med omsorg strävar de efter att pensionskapitalet arbetar långsiktigt för en ljus framtid. En ljus framtid för både din ekonomi och planeten.

SPP är en del av Storebrand, en av Nordens ledande koncerner för sparande och försäkringslösningar. Tillsammans skapar vi en framtid att glädjas åt.

Vill du komma i kontakt med SPP och höra mer om hur de kan hjälpa dig och ditt företag? Kontakta dem här.

Läs mer om:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.