Han är tillbaka för att utmana Amazon – med två viktiga läxor: "Låg lön och..."
Han lämnade hållbara mobilskalsbolaget Agood company för att göra ingenting. Nu är Anders Ankarlid tillbaka med ett nytt bolag – och det är ingen liten uppgift han har tagit på sig. "Det här är en högt flygande plan", säger han och berättar samtidigt om två läxor han tar med sig.<br><br>
"Det har varit väldigt skönt att få ta ett brejk, att få stänga av mobilen", är det första Anders Ankarlid säger när Impact Loop når honom efter att han hintat på Linkedin om att han har något på gång.
Det var i maj som han meddelade att hans egen resa med Agood company, som säljer bland annat mobilskal, strumpor av bambu och anteckningsböcker av sten, var över. Under sex år hade han drivit bolaget han grundat och kallat för "sitt fjärde barn" – nu lämnade han över det till andra att köra.
I en intervju med Impact Loop beskrev han de första åren som vd som ensamma, präglade av stress och press. Han sa att det kändes som att han "åldrats 26 år på sex år" och att positionen som startup-grundare är utsatt.
Samtidigt blickade han framåt. Något skulle han hitta på – men först vila och tid för familjen.
Så hur var det där brejket, utöver att telefonen mestadels var avslagen?
"Jag har tänkt på hur jag vill leva mitt liv och försökt ha lite tråkigt, med målet att bli en professionell 'ingentingare'. Jag har lyckats ganska bra, även om jag blivit mycket bättre på kickboxning, också", säger Anders Ankarlid.
Tanken med nya bolaget
Så långt allt gott med planen att ta det åtminstone lite lugnt. Men samtidigt har tankarna på en ny startup snurrat – och nu är han redo att berätta.
"Det blir ett nytt bolag, och nu är planen att ta in lite cash. Jag har några dialoger igång."
Bolaget, som har ett gäng utländska medgrundare han inte vill avslöja ännu ("en bor i England, en annan bor i Asien"), har fått namnet Ki-nd. Den ambitiösa planen är konkurrera ut Amazon, berättar han, med viss skämtsamhet.
Det handlar alltså om e-handel, men med en slags impact-tvist.
"Jag har tänkt mycket på impact och de olika parametrarna. Som hur man tar hand om människorna, produkten och i slutändan planeten. Vi vill bygga en marknadsplats, en ny sorts sådan, som har en schysst modell. Det är en högt flygande plan."
Hur kan det se ut i praktiken?
"Produkterna ska ha en objektiv ranking baserad på data, där man kan se hur schyssta de är mot planeten och även vilka sociala värderingar tillverkaren har. Då kan kunden avgöra själv och se vilken påverkan det de köper har", säger Anders Ankarlid.
Låg lön och jäklar anamma, istället för att fylla på med tjänstemän
"Låg lön och jäklar anamma"
Han berättar att det finns två läxor från tiden på Agood company som han tar med sig in i det nya bolaget.
“För det första behövs ett starkare grundarteam, där alla tar ganska mycket risk. Då kommer man snabbare till att göra gott. Låg lön och jäklaranamma, istället för att fylla på med tjänstemän. För det andra så måste man undvika politik, gör mer med hjärtat. Sedan var Agood company roligt på jättemånga sätt, men för mycket tid gick åt dagligt kaos, cashflow och produkter som var på andra ställen än vart dom borde varit”.
Ki-nd är i sin linda. Bolaget, som kommer att vara baserat i Sverige, är ännu inte registrerat. Men Anders Ankarlid tror på lansering innan året är slut.
"Det är ingen jätteenkel tid att ta in kapital i, men jag har som sagt dialoger med både riskkapitalbolag och änglar. I december är planen att vara igång."
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups