Axel Johnsons doldisstiftelse backar hennes ungdomsapp: "Näringslivet borde gå 'all in'"

Caroline Berg, Axel Johnson, och Alexandra Krook, Sparks Generation. Foto: pressbilder.

En okänd stiftelse från Axel Johnson-familjen gör en donation till den ideella föreningen Sparks Generation, som hjälper ungdomar att hitta fritidsaktiviteter.

Reporter

Har du hört talas om Axjomastiftelsen? Det hade inte Impact Loop igår, när vi fick tips om den nyhet du läser nu. En snabb googling visade att ingenting hade skrivits om den heller.

Det visade sig vara en okänd stiftelse från Axel Johnson-familjen. Med syftet att "vara en positiv förändringskraft i samhället" stöttar man projekt och organisationer som främjar inkludering, innovation och samhällsansvar.

Sedan 2022 äger stiftelsen fem procent av Axel Johnson-koncernens moderbolag.

"Det gör det möjligt att kanalisera en del av avkastningen direkt till allmännyttiga ändamål, utifrån ägarfamiljens önskan att vara en positiv samhällskraft", säger David Salsbäck, hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Axel Johnson, till Impact Loop.

Hjälper unga att hitta sin grej

Nu gör stiftelsen en donation till den ideella föreningen Sparks Generation. Grundat 2017 av Alexandra Krook är det en app som samlar fritidsaktiviteter för unga, så att de kan se vad som finns och när det finns öppningar att prova på något nytt.

"Vi ser att många unga slutar med sina fritidsaktiviteter vid 10-11 års ålder. Sen är det svårt att hitta något nytt. Och många kommer aldrig in i den här gemenskapen över huvud taget", säger Alexandra Krook.

Sparks anlitar regelbundet ambassadörer från gymnasiet som är ute och informerar om tjänsten i högstadieskolor, vilket är ett effektivt sätt att få in nya medlemmar. Men det är alltid kommunen som betalar för abonnemangen.

"Vi har inga investerare eller aktieägare. Vi är en ideell förening men strävar förstås efter att nå breakeven, och det krävs att vi har 20-25 kommuner i appen för att nå dit."

Vi ser att många unga slutar med sina fritidsaktiviteter vid 10-11 års ålder. Sen är det svårt att hitta något nytt

Dubblar antal användare

Kommunerna får direkt feedback och data på vilka aktiviteter som efterfrågas och inte, så att de kan fördela sina resurser på bästa sätt. Samtidigt möjliggörs kunskapsutbyte mellan olika aktörer.

"Det kan också underlätta för att säkerställa att kommunens utbud speglar könsfördelning och att hela kommunen representeras", säger Alexandra Krook. 

Och siffrorna pekar åt rätt håll. I april tidigare i år fanns 2 500 ungdomar registrerade i appen – nu har man över 5 000, samtidigt som bokningarna tredubblats.

"Vår vision är att varenda ungdom i Sverige ska hitta sin grej, sitt sammanhang utanför skolan och hemmet för att kunna växa och känna framtidstro. Varje dag får vi kvitto på att vi är på rätt väg."

Alexandra Krook menar att meningsfulla fritidsaktiviteter är ett "wonderpill" mot en hel palett av samhällsproblem.

"Ensamhet, psykisk ohälsa, kriminalitet och motivationsbrist är stora utmaningar. Att engagera sig i något på fritiden gör att du får träna på ansvarstagande, perspektiv, fokus och resiliens. Det är precis den typen av färdigheter som arbetsgivare vill ha i sina medarbetare. Näringslivet borde gå 'all in' i den här sektorn."

Att engagera sig i något på fritiden gör att du får träna på ansvarstagande, perspektiv, fokus och resiliens

Caroline Berg: "Stolta"

Hittills har man bland annat fått donationer från Erling Perssons Stiftelse och stiftelsen Idéer för livet, och nu kliver alltså Axjomastiftelsen in. Storleken på donationen vill parterna inte uppge, men pengarna ska användas för att föreningen ska kunna stärka sin organisation och öka takten.

Caroline Berg, ordförande i både Axel Johnson och Axjomastiftelsen, säger i ett pressmeddelande att de är stolta över att stödja Sparks Generation:

"Sparks Generation spelar en viktig roll i att skapa inkludering och engagemang i positiva gemenskaper", säger hon.

Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.