Hajpade elbåten skiftar fokus till färjor: “Har störst potential”
Candelas första elfärja kommer trafikera Stockholm snart – och bolaget vill se många fler därefter. Området väntas bli bolaget största inkomstkälla. “Vi för en dialog med 400 till 500 intressenter”, säger kommunikationschefen Mikael Mahlberg.
Candela, grundat av entreprenören Gustav Hasselskog, är främst kända för sina snyggt designade, eldrivna privatbåtar.
Men redan innan el-fritidsbåtarna kommit ut på marknaden har bolaget hittat ett nytt affärsben: eldrivna färjor.
För Impact Loop bekräftar nu kommunikationschefen Mikael Mahlberg att färjorna är tänkta att utgöra huvudverksamheten.
“Vi kom ut med våra första fritidsbåtar redan 2019. Men den är den kommersiella färjetrafiken som vi kanske tror har högst potential”, säger han och fortsätter:
“Vi förväntar oss att elfärjorna kommer utgöra en större andel av omsättningen än fritidsbåtarna. Det ser lovande ut just nu i alla fall. Vi för en dialog med 400 till 500 intressenter runt om i världen.”
I våras tog man in 210 miljoner kronor för att satsa på produktion av elfärjor i större skala. Och från och med i vår kommer den första modellen av den typen från bolaget, P-12 Shuttle, att åka mellan Stockholms innerstad och Ekerö kommun.
Ser fördelar med eldrivna färjor
Mikael Mahlberg berättar att bolaget skiftat ifrån att bara fokusera på fritidsbåtar på grund av den efterfrågan som finns.
“Det är främst två faktorer som driver den här utvecklingen inom kommersiella transporter som gör att vi ser ett stort kundunderlag. Vår teknologi gör det möjligt att gå över till fossilfria transporter på vatten, samtidigt som vi kan erbjuda operatörerna lägre kostnader. Vanligtvis kostar elektriska fartyg mer, men det gör inte våra."
"Den andra faktorn är att våra fartyg är snabbare, bekvämare och kan få dispens från fartbegränsningarna eftersom de inte gör svall."
Candela kommer att tillverka sina färjor med samma bärplansteknologi som man gör fritidsbåtarna. Det innebär att de också kommer att ha två datorstyrda kolfibervingar som möjliggör för båtarna att flyger ovanför vattnet.
Bolaget hävdar att teknologin gör fartygen mer energieffektiva än andra varianter vilket möjliggör längre räckvidd och högre fart.
Bolagets första färja har fått ett undantag från hastighetsbegränsningen på 12 knop i Stockholm. Därmed kommer pendlarna från Ekerö att kunna ta sig till staden i 20 knop vilket ger en restid på 25 minuter istället för det dubbla som det kan ta i dag.
“Vi har de här gröna motorlederna i stadskärnorna som är ganska outnyttjade på flera ställen i världen. De flesta storstäder ligger ofta vid en flod eller vattenväg som inte uttnyttjas. Men det kommer nog att förändras framöver,” säger Mikael Mahlberg.
Båttransporternas comeback
Klimatnyttan att använda en elfärja jämfört med ett konventionellt dieselfartyg på Ekerölinjen beräknas landa på 725 ton koldioxidekvivalenter per år, enligt Candelas beräkningar.
“Det som är intressant i sammanhanget är hur ineffektiva vattentransporter i dag är. Tittar vi på Stockholm släpper båtarna ut lika mycket koldioxid som bussarna fast än bussarna transporterar 35 gånger fler människor. Det tror jag att vi kan ändra på”, säger Mikael Mahlberg och fortsätter:
“För 110 år sedan såg man att nästan alla transporter i Mälardalen var på vatten. Men 1970 var nästan alla båtar borta för att bussarna var snabbare och billigare. Nu kanske vi står vid ett paradigmskifte där sjötrafiken kan göra en comeback.”
Vad finns det för utmaningar som står i vägen för den visionen?
”Egentligen behöver vi inga enorma laddinfrastrukturprojekt ens. Kajerna finns redan och det räcker med att ordna så att det finns en vanlig elbilsladdare där för våra båtar. Det behöver inte ens finnas på varenda kaj.”
Tittar ni något på längre transporter?
“Det kanske finns ett case där också. Men just nu tittar vi främst på kusttransporter.”
Candela har tidigare uppgett att man siktar på att nå en omsättning på 400 miljoner kronor i år. Men enligt sajten Breakit behöver bolaget öka sin omsättning med runt 4 000 procent om man ska nå det. Omsättningen under 2022 landade på 11 miljoner kronor, ungefär hälften så mycket om året innan.
Att det gått långsamt med utvecklingen av omsättningen är fördröjningar i produktionsled, berättar Mikael Mahlberg.
"Orsaken är att vi har kommit igång senare med produktionen av C-8 än väntat. Egentligen kom leveranserna inte igång förrän denna sida årsskiftet vilket förstås inte syns i tidigare årsredovisningar", säger han.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups